Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-21, 13:35   #136
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Bmwtwinturbo Visa inlägg
Glömde skriva, kan tänka mig Sheiko men pga livspussel vore det bra om man klarar passen på runt 1h. Hellre 4x1h per vecka än ex 3x1,5 om det är möjligt. Sheikos 4-dagars ser ut att kräva mer än 1h.
Det går fint att köra ett tredagars på fyra eller fem dagar också. Flytta bänken till nästa dag osv. Så länge du får gjort dina lyft inom en tidsram så blir det marginell skillnad i resultat.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 16:11   #137
Bmwtwinturbo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det går fint att köra ett tredagars på fyra eller fem dagar också. Flytta bänken till nästa dag osv. Så länge du får gjort dina lyft inom en tidsram så blir det marginell skillnad i resultat.
Det var så enkelt att jag inte ens tänkt tanken, tack! har snöat in mig på 4 dagars programmet.
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-29, 22:03   #138
Ölkorv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 128
Bumpar den här tråden lite.

Har lagt ihop ett litet upplägg efter tipsen här.

Namnlös.jpg


Har lagt upp totalt 8 pass för att man ska se helheten av det. Tänker jag rätt eller har jag missförstått något?

Angående assistanslyften så antar jag att det ska hållas rätt långt ifrån fail?

Tanken är att jag kör samma lyft och assistanslyft i kanske 3-4 veckor och sedan byter jag ut det jag känner för.
Ölkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-30, 12:24   #139
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Tycker det ser riktigt bra ut! Kopierade bilden för framtiden om jag får tid att lyfta 4 ggr/v

Testa och utvärdera, och återkom sedan här! En bra tråd där alla som kör enligt detta kan hjälpas åt på vägen.

Lycka till!
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-30, 14:23   #140
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Vilket värde har egentligen kedjor och gummiband i böj och bänk för raw- styrkelyft, och hur lägger man bäst in dessa i träningsveckan? Separata pass för resp övningar, eller som avslutande set efter vanlig böj och bänk, eller kanske före?

Mvh
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-30, 14:28   #141
Rundhus
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Ölkorv Visa inlägg
Bumpar den här tråden lite.

Har lagt ihop ett litet upplägg efter tipsen här.

Bifogad fil 110992


Har lagt upp totalt 8 pass för att man ska se helheten av det. Tänker jag rätt eller har jag missförstått något?

Angående assistanslyften så antar jag att det ska hållas rätt långt ifrån fail?

Tanken är att jag kör samma lyft och assistanslyft i kanske 3-4 veckor och sedan byter jag ut det jag känner för.
Har du någon plan för hur progressionen ska se ut för bänkvarianterna? Tex klossbänk och smalbänk?
Rundhus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-30, 15:55   #142
Ölkorv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Tycker det ser riktigt bra ut! Kopierade bilden för framtiden om jag får tid att lyfta 4 ggr/v

Testa och utvärdera, och återkom sedan här! En bra tråd där alla som kör enligt detta kan hjälpas åt på vägen.

Lycka till!
Tack så mycket för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Rundhus Visa inlägg
Har du någon plan för hur progressionen ska se ut för bänkvarianterna? Tex klossbänk och smalbänk?
Inget avancerat. Relativt lätta vikter på assistansen och se till att öka vikten successivt
Ölkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:28   #143
Ölkorv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 128
Ändrade lite i upplägget. Lägger upp det ifall någon är intresserad

Kör istället mark-assistans på böj/bänk-dagen och böj-assistans på mark/bänk-dagen. På det sättet har jag ökat frekvensen ganska rejält för de olika lyften. Blir dessutom en lite skönare mix med till exempel frontböj efter marklyft istället för att lägga in det efter böjen.

Tänkte köra igång med detta om några veckor och se hur det känns.

upplägg.jpg
Ölkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 13:14   #144
Huungg
Registered User
 
Huunggs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Helsingborg
Inlägg: 960
Lånar tråden: om man tränar med hög frekvens och låg volym, vilken intensitet ska man lägga sig på då? Kan man köra hyfsat tungt ändå (runt 90%) om volymen ändå är låg eller bör man lägga sig lägre, och kanske bara då och då komma upp över 90%
Huungg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 16:25   #145
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av Huungg Visa inlägg
Lånar tråden: om man tränar med hög frekvens och låg volym, vilken intensitet ska man lägga sig på då? Kan man köra hyfsat tungt ändå (runt 90%) om volymen ändå är låg eller bör man lägga sig lägre, och kanske bara då och då komma upp över 90%
Det beror såklart på hur hög frekvens och hur låg volym du tränar med, men jag skulle säga att mellan 80-90% av 1RM låter som en bra intensitet. Då och då kan du köra några singlar på 90-95%. Att köra över 90% ofta är enligt mig försumbart bättre än att köra på lite lättare vikter, samtidigt som det är svårare att nöta in en bra teknik på för tunga vikter och skaderisken är lite högre.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 17:21   #146
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Huungg Visa inlägg
Lånar tråden: om man tränar med hög frekvens och låg volym, vilken intensitet ska man lägga sig på då? Kan man köra hyfsat tungt ändå (runt 90%) om volymen ändå är låg eller bör man lägga sig lägre, och kanske bara då och då komma upp över 90%
Menar du låg volym per pass eller per total träningsperiod (vecka/månad(hela cykeln)?

Du får inte nödvändigtvis bättre ökningar bara för att du kör tyngre, allt annat lika. Om högre intensitet leder till sämre teknik så kan du mycket väl få bättre ökningar av att ha lägre intensitet med bättre utförande.

Jag kör högfrekvent, ganska låg volym per övning per pass (men inte låg volym totalt per pass, vecka, eller period) och kör oftast 2-5 reps i baslyften. De flesta lyft verkar vara mellan 70-85%. Har nästan alltid 2-5 reps kvar på sista setet. Skulle definitivt kunna köra tyngre, men tror inte jag hade fått bättre ökningar för det. Tekniken och återhämtningen hade däremot garanterat blivit sämre om jag kört tyngre.

Hög intensitet (singlar och 2:or på 90%+) sparas oftast med fördel till en toppning.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2015-06-07 klockan 17:22.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 17:30   #147
Huungg
Registered User
 
Huunggs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Helsingborg
Inlägg: 960
Citat:
Ursprungligen postat av Guckenn Visa inlägg
Det beror såklart på hur hög frekvens och hur låg volym du tränar med, men jag skulle säga att mellan 80-90% av 1RM låter som en bra intensitet. Då och då kan du köra några singlar på 90-95%. Att köra över 90% ofta är enligt mig försumbart bättre än att köra på lite lättare vikter, samtidigt som det är svårare att nöta in en bra teknik på för tunga vikter och skaderisken är lite högre.
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Menar du låg volym per pass eller per total träningsperiod (vecka/månad(hela cykeln)?

Du får inte nödvändigtvis bättre ökningar bara för att du kör tyngre, allt annat lika. Om högre intensitet leder till sämre teknik så kan du mycket väl få bättre ökningar av att ha lägre intensitet med bättre utförande.

Jag kör högfrekvent, ganska låg volym per övning per pass (men inte låg volym totalt per pass, vecka, eller period) och kör oftast 2-5 reps i baslyften. De flesta lyft verkar vara mellan 70-85%. Har nästan alltid 2-5 reps kvar på sista setet. Skulle definitivt kunna köra tyngre, men tror inte jag hade fått bättre ökningar för det. Tekniken och återhämtningen hade däremot garanterat blivit sämre om jag kört tyngre.

Hög intensitet (singlar och 2:or på 90%+) sparas oftast med fördel till en toppning.
Jag tänkte mig något liknande ölkorvs exempel ovan. Låg volym per pass, ca 4 set per övning, men bara ett av seten som är tungt på riktigt. Det är det setet jag jag undrar hur högt man kan gå, vad innebär halvtung.

Idag gjorde jag exempelvis en tvåa på 100 (1rm=110) och sedan 3 treor på 80. Kan tänka mig att 100 är lite för högt för att göra så varje pass? Fast jag vet inte, kan ingenting om styrkelyft :P
Huungg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:20   #148
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av Huungg Visa inlägg
Idag gjorde jag exempelvis en tvåa på 100 (1rm=110) och sedan 3 treor på 80. Kan tänka mig att 100 är lite för högt för att göra så varje pass? Fast jag vet inte, kan ingenting om styrkelyft :P
Det är svårt att säga, meningen är att du ska ha likadan teknik på det tunga setet som på de lättare(du vill nöta in en bra teknik). Egentligen är vikten på stången sekundär, så länge belastningen ökar över tid så får du gains. Om du kan hålla en bra teknik på 100 och tycker att det är kul att köra tungt så kan du köra 100, om tvåan på 100 var vinglig kan du köra lite lättare "halvtunga set" och höja vikterna över tid.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 19:58   #149
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Huungg Visa inlägg
Jag tänkte mig något liknande ölkorvs exempel ovan. Låg volym per pass, ca 4 set per övning, men bara ett av seten som är tungt på riktigt. Det är det setet jag jag undrar hur högt man kan gå, vad innebär halvtung.

Idag gjorde jag exempelvis en tvåa på 100 (1rm=110) och sedan 3 treor på 80. Kan tänka mig att 100 är lite för högt för att göra så varje pass? Fast jag vet inte, kan ingenting om styrkelyft :P

För mig skulle 90% varje pass absolut vara för högt.
Som ett exempel har jag ett tävlings-PB på 115 kg i bänk. Idag gjorde jag 4st 2:or på 95 kg (82%). Jag skulle kunna öka till 97.5 kg med tekniken i behåll, men på 100 kg och upp skulle jag börja grinda och få sämre bana på lyftet, vilket ska undvikas i träning. Jag skulle nog klara det på 100 men det hade troligtvis inte gett en bättre effekt.
Jag är nästan helt säker på att 90% i böj och mark varje pass hade varit för tungt för mig.

Tänk på att du med högfrekventa program sällan är helt återhämtad. Om jag är i en period med hög volym och har kört samma övning dagen innan så kan 75% kännas som 90%. Att köra på verkliga 90% då hade varit en omöjlighet.
Eftersom man kan få bra ökningar utan att gå så tungt så förstår jag inte riktigt syftet med det.

Spara som sagt den riktigt höga intensiteten till en toppning.

Edit: kollade på Ölkorvs program eftersom du refererade till det.
Jag skulle säg att en "halvtung vikt", beroende på period och dagsform, är mellan 80-85% för mig. 90% känns alltid snortungt. En annan tumregel är att bänken ofta kan och behöver köras tyngre än böj och mark.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2015-06-07 klockan 20:03.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:24   #150
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
hur funkar progressionen i Huunggs exempel då?

han gör en 2:a på 95-100 o sen sänker 10-20% för 3x3. va händer dom närmaste veckorna?
Visst har man nästa pass samma vecka med 3or o högre reps efter drop
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)