Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-09-30, 09:28   #106
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Var på Mathias Dahlgrens Matsalen för några veckor sen, det var en upplevelse.
Som vanligt på den typen av restaurang var alla 'smågrejer' bättre än de riktiga rätterna.
Fantastiskt gott, bra blandning av modernt och mer rustikt.

Jag var i Prag för två veckor sen och var på http://georgeprimesteak.com/ riktigt bra köttresturang. Jag kan verkligen rekommendera den. Med tjeckiska mått mätt var det ganska dyrt, men med svenska ögon var det väldigt prisvärt.
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 11:54   #107
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Le Comptoir, Paris (Tror ingen av er varit där.)

Mysig kvarterskrog i Montparnasse. Bra mat med okej prisnivå (för att vara Paris) mitt kött var sådär, dock var frökens fisk desto bättre. 3.5/5 Eiffeltorn där 0.5 är för att det var jäklans mysigt.

https://www.dropbox.com/s/rs6405f3c4...00306.jpg?dl=0
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 17:30   #108
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av ante Visa inlägg
Lilla Ego ligger på min To-Do-lista, vad kan du jämföra med i Stockholm?

Är det någon som varit på Frantzén? Och kan jämföra med annat i det högre skiktet?
Jag var på Frantzén (när de hade dubbelnamn) och Matsalen samma sommar och tyckte att F-L var snäppet bättre. Lite mysigare inredning på Matsalen.
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 18:13   #109
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Undrar om någon varit på dessa och hur var det?
1. noma
2. Manfred & Vin

Båda är i Köpenhamn och jag mottager gärna fler tips från Köpenhavn.

Har länge varit sugen på noma men är rädd att jag kommer bli besviken med tanke på priset då jag inte jobbar med IT och är lite allergisk mot överdrivet konceptuell mat.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 19:11   #110
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Klostergatans Fisk - Lund
Har skjutit upp det här besöket länge, men det kändes givet nu när jag och flickvännen har en pesketariansk månad Jag har testat de flesta av de "bättre" restaurangerna i Lund och detta är i min mening den enda som håller måttet. Vi åt en fyra-rätters bestående av:
Kantarellsoppa med hemmarökt regnbåge, fänkåls crudité, surdegskrutonger
Halstrad pilgrimsmussla med crudité på vit sparris, harsyra, forellrom, skaldjursmajonnäs
Citronbakad hellefisk med smörad kräftfond, krondillscrunch, puré på potatis & västerbottensost, rostad persiljerot
Äppelsmulpaj med hasselnötsnougatine, crème Anglaise smaksatt med kanel & kardemumma

Samtliga rätter var verkligen top-notch, de höll tekniskt extremt hög kvalité och alla smaker hängde samman väl. Även valen av viner var utmärkta. Rekommenderas varmt!
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 19:32   #111
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Klippte 2 cheeseburgare på väg hem från jobbet på McDonalds ute på Sköyen i Oslo. Som vanligt höll både burgare, service och ordning i restaurangen hög klass. Detta är absolut den bästa McDonalds-restaurangen i Oslo och då har jag ändå besökt sju olika McDonalds i denna stad. Här ser burgarna ut som de gör på bilderna och det är ett riktigt högt betyg.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 20:10   #112
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Klippte 2 cheeseburgare på väg hem från jobbet på McDonalds ute på Sköyen i Oslo. Som vanligt höll både burgare, service och ordning i restaurangen hög klass. Detta är absolut den bästa McDonalds-restaurangen i Oslo och då har jag ändå besökt sju olika McDonalds i denna stad. Här ser burgarna ut som de gör på bilderna och det är ett riktigt högt betyg.
så dyrt i norge på mcdonalds så mindre kunder, bättre mat , mer tid till matlagningen. de måste vara det ...

i sverige tkr jag varenda snabb hamburgerrestaurang är rent uselt, max hade mycket bättre mat förr då kunde det va gott att äta där dock har standarden där blivit mkt sämre.
ska man ha bäst mat på uteställen (och specifikt snabb hamburgeria) ska man komma när det är som minst folk, absolut inte runt lunch & rushtider.

Senast redigerad av R Scarpa27 den 2014-09-30 klockan 20:11.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 20:11   #113
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Vigårda är bra
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 20:16   #114
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
så dyrt i norge på mcdonalds så mindre kunder, bättre mat , mer tid till matlagningen. de måste vara det ...

i sverige tkr jag varenda snabb hamburgerrestaurang är rent uselt, max hade mycket bättre mat förr då kunde det va gott att äta där dock har standarden där blivit mkt sämre.
ska man ha bäst mat på uteställen (och specifikt snabb hamburgeria) ska man komma när det är som minst folk, absolut inte runt lunch & rushtider.
Vad får man pynta för en cheeseburgare?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 07:28   #115
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Farang, sthlm

Avsmakningsmeny, drack riesling till det.
GRÖNMUSSLA MED ROSTAD KOKOSDRESSING
thaibasilika, algkaviar

Bättre än förväntat då jag inte gillar musslor annars. Men helt klart godkänt.

CHA PLU BLAD MED RIVEN ANKA
långkokot anklår, rambutan, lime-tamarinddressing

Oerhört särskild smak, kan inte riktigt bestämma mig för vad jag yckte. Skarp inledande smak från dressingen, men anklåret rundade av fint.

SALLAD PÅ FÄRSK BANANBLOMMA MED KYCKLING
finmald kyckling, räkor, citrongräs-chilidressing, thaibasilika

Sämsta rätten för kvällen. Kändes som random thai-käk, och serverades kallt.
GRILLAD FLANKSTEK ´SATAY´
jordnötsrelish, citrongräs, koriander

Bästa rätten. top-3 godaste jag ätit hela mitt liv, sanslöst grym kombo.
STEKT PILGRIMSMUSSLA, SERVERAD I SITT SKAL
grön mango, gurka, algkaviar, palmsocker, grön ´nahm jim´

Mycket bra, algkaviar rockade!

MORNING GLORY, ´SALT & PEPPER´ TOFU
vattenkrasse, pak choy, krispig gyllene silken tofu

Lät som extrapris på sexuella tjänster i bangkok. Smakade dock över förväntan.
ROSTAD GRISSIDA I RÖD CURRY
limeblad, ingefära, thai gurkrelish

Kvällens näst bästa rätt. Perfekt avvägd i alla smaker.

´PHANAGAN BOUNTY´
ungkokosglass, saltkaramell, kristalliserad choklad, vispad kokos

9/10 marklyft
´KO RA WI´
mango-mandarinsorbet, vit choklad, mango, tapiokapärlor
Tyvärr. Kändes som det saknades struktur i denna.

Helhetsbetyget blir 9/10. Hög service, hög kunskap, hög kvalitet på maten.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 07:55   #116
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Undrar om någon varit på dessa och hur var det?
1. noma
2. Manfred & Vin

Båda är i Köpenhamn och jag mottager gärna fler tips från Köpenhavn.

Har länge varit sugen på noma men är rädd att jag kommer bli besviken med tanke på priset då jag inte jobbar med IT och är lite allergisk mot överdrivet konceptuell mat.
Jag var på Noma och åt hela paketet med allt vin. Det är i särklass den bästa och häftigaste restaurangupplevelsen jag varit med om. Bland annat gillade jag att de inte är särskilt pretentiösa och maten "verkar" ganska enkel trots att det naturligtvis är rätt komplicerat. Med det sagt, man ska nog inte gå dit om man främst vill prioritera "värde per krona", för det kostar en hel del pengar.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 08:07   #117
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Jag var på Noma och åt hela paketet med allt vin. Det är i särklass den bästa och häftigaste restaurangupplevelsen jag varit med om. Bland annat gillade jag att de inte är särskilt pretentiösa och maten "verkar" ganska enkel trots att det naturligtvis är rätt komplicerat. Med det sagt, man ska nog inte gå dit om man främst vill prioritera "värde per krona", för det kostar en hel del pengar.
Jag har inte ätit på Noma själv, däremot har jag varit på Daniel Berlin vilket har många likheter i konceptet (mycket närodlat, inte överdrivet pretentiöst utan bara riktigt bra råvaror hanterade med mycket kärlek osv). Jag håller helt med i din analys, Daniel Berlin var också min i särklass bästa matupplevelse, men den var också 3 gånger dyrare än vad notan brukar landa på när jag äter på Bastard. Jag kan inte säga att det var 3 gånger bättre, och jag gör nog hellre 3 stycken besök på Bastard eller ställen i samma prisklass än ett på Noma/DN om pengar är en betydande faktor.

Manfred och Vin har jag bara hört gott om och priserna ska vara mycket lägre där om jag minns rätt. Noma är säkerligen "bättre", men Manfred och Vin är nog en mer prisvärd upplevelse.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 11:27   #118
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Som uppladdning inför Lidingö-Loppet var jag i Sundbyberg och åt en pizza på Delibruket uppe i vattentornet.

Vi i sällskapet köpte 3st olika pizzor och de var verkligen långt ifrån vanliga pizzor från den klassiska kvarterspizzerian.
Är man sugen på en flottig bakisvariant är detta fel ställe.

Miljön var lite rolig eftersom man var inne i själva vattentornet men inte sådär superspeciell om man nu förväntar sig det.

Servicen var helt klart bra och de var hjälpsamma både med tips och önskemål om att ta bort ingredienser.
Det blev ganska mycket mat över och vi blev erbjudna att ta med resterna hem.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 16:15   #119
Rug
Registered User
 
Rugs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 74
Grossmanns i Sthlm. Väldigt bra mat och framförallt sommelier men kanske inte helt värt priset. Körde menypaket med 5 rätter och vin. Mycket klassiskt med anka, gåslever, ostar osv.
Någon som vet var man får den bästa/prisvärdaste råbiffen i Stockholm eller Uppsala?
Rug är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-22, 19:50   #120
eleni
Kissemiss
 
elenis avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Klostergatans Fisk - Lund
Har skjutit upp det här besöket länge, men det kändes givet nu när jag och flickvännen har en pesketariansk månad Jag har testat de flesta av de "bättre" restaurangerna i Lund och detta är i min mening den enda som håller måttet. Vi åt en fyra-rätters bestående av:
Kantarellsoppa med hemmarökt regnbåge, fänkåls crudité, surdegskrutonger
Halstrad pilgrimsmussla med crudité på vit sparris, harsyra, forellrom, skaldjursmajonnäs
Citronbakad hellefisk med smörad kräftfond, krondillscrunch, puré på potatis & västerbottensost, rostad persiljerot
Äppelsmulpaj med hasselnötsnougatine, crème Anglaise smaksatt med kanel & kardemumma

Samtliga rätter var verkligen top-notch, de höll tekniskt extremt hög kvalité och alla smaker hängde samman väl. Även valen av viner var utmärkta. Rekommenderas varmt!
Var där i slutet på sommaren och åt en trerättersmiddag. För- och huvudrätten var riktigt god men efterrätten var någon blaskig sursötsliskig historia som tyvärr förstörde hela smakupplevelsen. Vinet vi fick rekommenderat var supergott! Stort minus för att vi fick vänta läääänge mellan rätterna. Mitt betyg: 6,5/10.
eleni är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)