Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-17, 14:13   #706
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Verkar enbart vara holds asså.. intressant.
Är egentligen skeptisk till holds för att öka maxstyrkan men 6 veckor (eller vad ett program nu är) kan man ju offra. Inte så att man gör raketgains ändå Sen är det ganska skönt att veta hur många set/reps man ska göra och efter det kan man lägga fokus på annat.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 06:43   #707
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Rekommendationer gällande utrustning för pinch grip? Tänkte så småningom börja lägga till den i min greppträning (nuvarande greppträning: farmer/suitcase carries, pro/sup/deviationer med en warhammer, vanlig gripperträning med vulcan gripper, gummiband för interosséer och extensorer samt övriga extensionsövningar bl.a. i armhävningsposition) både med typ fingerboards samt någon typ av vikt hängandes.



Är t.ex. ovanstående bild en bra variant? Tänkte på just två klossar så man kan variera bredden på sitt grepp. Hittade några i metall från "kraftmark" samt motsvarande från rogue fitness. Vet ej om det spelar roll om det är metall eller trä?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 22:33   #708
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Pinch är ett friktionslyft så stålblock brukar vara betydligt halare (=svårare, tyngre) än träblock. Ovanstående funkar säkert men över tiden tror jag du får mer träningsglädje om du köper ett riktigt block.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 06:29   #709
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Pinch är ett friktionslyft så stålblock brukar vara betydligt halare (=svårare, tyngre) än träblock. Ovanstående funkar säkert men över tiden tror jag du får mer träningsglädje om du köper ett riktigt block.
Ett riktigt block dvs stål?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 07:42   #710
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Pinch är ett friktionslyft så stålblock brukar vara betydligt halare (=svårare, tyngre) än träblock. Ovanstående funkar säkert men över tiden tror jag du får mer träningsglädje om du köper ett riktigt block.

Jag har båda. Köpte först ett stålblock för flera hundra Sen tillverka jag en i trä i annan storlek. Ser absolut ingen anledning att lägga massa pengar på att köpa dessa dyra block. Mindre hal? får väl köra lite mer vikt så jämnar det ut sig. Enda anledningen att köpa ett block kan ju vara om man vill jämföra sina resultat med andra.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 18:31   #711
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ett riktigt block dvs stål?
Jepp. Visst, det kostar en del men du behöver aldrig köpa ett nytt. Dock bör du ju fundera på en lämplig vidd så du inte köper ett för stort block.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Jag har båda. Köpte först ett stålblock för flera hundra Sen tillverka jag en i trä i annan storlek. Ser absolut ingen anledning att lägga massa pengar på att köpa dessa dyra block. Mindre hal? får väl köra lite mer vikt så jämnar det ut sig. Enda anledningen att köpa ett block kan ju vara om man vill jämföra sina resultat med andra.
Alla vill inte vara garagegymmare4life och som sagt, ett träblock funkar säkert. Att kunna jämföra sig med andra är ju annars ett väldigt bra sätt att hålla motivationen uppe. Jag kan hålla med om att grepputrustning är dyrt men småpengar sett till hur man spenderar i övrigt.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 19:00   #712
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Jepp. Visst, det kostar en del men du behöver aldrig köpa ett nytt. Dock bör du ju fundera på en lämplig vidd så du inte köper ett för stort block.
Funkar det bra även med metallblock att ha två block i en hand? Då kan man ju ha två block om man vill ha ett brett grepp och ett för ett mindre grepp.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 23:04   #713
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Funkar det bra även med metallblock att ha två block i en hand? Då kan man ju ha två block om man vill ha ett brett grepp och ett för ett mindre grepp.
Det borde funka. En nackdel är kanske att det blir svårt att centrera vikten. Vanliga pinchvidder är 50, 76 och 80 mm. Jag hade försökt pricka någon av dessa så man kan jämföra sig med andra. Bryr du dig inte om det så välj två vidder som du tycker är sköna.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 06:21   #714
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Det borde funka. En nackdel är kanske att det blir svårt att centrera vikten. Vanliga pinchvidder är 50, 76 och 80 mm. Jag hade försökt pricka någon av dessa så man kan jämföra sig med andra. Bryr du dig inte om det så välj två vidder som du tycker är sköna.
Tack för svaren
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 08:21   #715
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 460
Är det stor skillnad på hub-pinch och pinch med block? Funderat på att skaffa en hub men är lite osäker på om det är värt det. Tränar den samma sak känns det onödigt.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 23:09   #716
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Är det stor skillnad på hub-pinch och pinch med block? Funderat på att skaffa en hub men är lite osäker på om det är värt det. Tränar den samma sak känns det onödigt.
Hubben tar lite annorlunda på handen. Främst belastas den på yttersta falangen (fingerleden) hårdare med hubben jämfört med vanlig pinch. Folk på gripboard upplever att dom blir mer "slitna" av att träna med hubben och ganska få upplever att det finns någon överföring mellan hub och vanlig pinch.

Jag köpte min hub främst för att det finns lite roliga mål (hub-pincha upp en viktskiva och CTD). Annars hade jag nog nöjt mig med ett pinchblock. Kan vara kul att variera när vanliga pinchen står still också.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 11:07   #717
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Finns nån typ eagle claw gripper att köpa i svensk butik?


Utöver ovanstående poster om pinch hubs och dylikt, vad är ett bra tillägg till pincettgreppsträning med ett verktyg specifikt för det? Jag har pinch-plates att skruva på min Vulcan gripper, men även lägsta motståndet jävlas med min vänstra tumme som sedan tidigare är skadad (nån form av långdragen tendinos, möjligen i m. opponens pollicis) och som aldrig riktigt får sig någon progressiv rehabträning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 14:08   #718
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Jag har lagt in en högre växel när det kommer till greppträning och skulle vilja ha lite inputs angående träningsupplägg.

Just nu kör jag 3x/vecka greppträning hemma och tanken/vad jag gjort hittills är:
Rolling handle 60mm uppvärmning + 3x10 (Läst att Laine förespråkar det)
Efter det har jag kört pinchblock 40 eller 80mm (har kört varannan men 80mm är roligast) har kört 10 reppare här också. Vet inte om det är optimalt för pinch?
Lagt in lite grippers mellan seten men känner inte att det fungerar bra, har riktigt dålig styrka då.

Vet inte när jag ska lägga in grippers? Vore det bättre att köra 1 övning/pass? fokus är givetvis på att bli allmänt starkare i greppsport och i slutändan certifiera på #3.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 05:41   #719
I2815
Registered User
 
I2815s avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 131
Om vi talar en stund om återhämtning för händerna - hur gör ni?

Jag har efter att ha arbetet med storslägga på gjuteri samt flera år av boxning vad som känns som ett klent grepp. Nu stämmer inte det sett till att jag aldrig behöver straps på gymmet men problemet är fortfarande där, händerna känns inget vidare överlag och igår körde jag mitt första pass boxning på ett år och känner direkt hur öm jag är i nävarna. Jag stretchar nävarna en del men har inte märkt någon större skillnad. Det verkar inte hjälpa när jag lindar händerna olika heller.

Tips för att få händerna att kännas bättre skulle uppskattas.
__________________
You want to know why it happened, and I can't say. But I do know when. It was that moment when I turned my back on everything, and felt peace.
I2815 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 11:37   #720
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av I2815 Visa inlägg
Om vi talar en stund om återhämtning för händerna - hur gör ni?

Jag har efter att ha arbetet med storslägga på gjuteri samt flera år av boxning vad som känns som ett klent grepp. Nu stämmer inte det sett till att jag aldrig behöver straps på gymmet men problemet är fortfarande där, händerna känns inget vidare överlag och igår körde jag mitt första pass boxning på ett år och känner direkt hur öm jag är i nävarna. Jag stretchar nävarna en del men har inte märkt någon större skillnad. Det verkar inte hjälpa när jag lindar händerna olika heller.

Tips för att få händerna att kännas bättre skulle uppskattas.
Det enda jag gör är expansionsband (Gummiband runt fingrarna och sträcker ut fingrarna) Har också provat kontrastbad ett antal gånger. Kan ju vara värt att prova kanske!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)