Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-08, 17:18   #2086
astrodog
Sup, registered user?
 
astrodogs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 514
Citat:
Ursprungligen postat av Granatgiraffen Visa inlägg
Du talar osanning.
Som sagt, oftast. Nya TV-apparater är inte lika förrädiska.
__________________
Har inte tid med att ge privata tips längre, tyvärr!
astrodog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 17:20   #2087
Granatgiraffen
Registered User
 
Granatgiraffens avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av astrodog Visa inlägg
Som sagt, oftast. Nya TV-apparater är inte lika förrädiska.
1024x768 är aldrig full-hd oavsett hur ny tvapparat du har.
Granatgiraffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 18:44   #2088
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om du nu ska ominstallera hela datorn, så ska du spara allt du vill ha kvar, ja. Om du har Windows och ditt antivirus på skiva ska det inte vara några problem. Försök att ladda hem senaste uppdateringen till Norton (eller vad du nu har för AV-program) och lägg på en skiva så du kan uppdatera det innan du kopplar upp dig till Internet igen. DRA UR NÄTVERKSSLADDEN innan du börjar ominstallera.
Oki, tack. Fast jag har ingen skiva .. ett litet usbminne är allt jag kan uppbringa just nu.. de är ingen hit eller? Uppdaterade norton för inte länge sedan alls.. alltså, FAN att man inte bara kan sånt här. Då hade jag ju fixat skiva när jag var i datoraffären idag (där de inte sa ngt om allt du sa). Nu hinner jag inte till ngn affär förrän torsdag. Vit text pga inte erat problem bara jag som gnäller.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Om du inte kommer in i windows alls så har du ju ingen chans att spara något. Jag utgår här att du inte har partitionerat disken OS / Data.

Sådana där skivor brukar vara väldigt enkla. Om du sätter i skivan och startar upp så brukar det dyka upp lite sakr som du ska trycka "Nästa" på, sen är det klart. Men allting kommer ryka då och datorn blir som när du köpte den.

Jag hade nog inte fattat att jag skulle spara uppdateringar, sen så funkar den ju NU, för jag var i datoraffären idag och de "låste upp den" utan lösenord men rekommenderade mig att ominstallera (el låta dem göra det för 600 kr, just nu känns det som att det hade varit värt det). Men filen som läser lösenordet man loggar in på är trasig "av någon anledning". Sa han.

Inte vet jag av vilken anledning dock. Kanske kvittar. Fan, nu är jag nervös för det känns som att jag lätt kan klanta detta. Varför kan man inte bara sånt här? (svar: pga noll intresse. rätt åt mig).
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 18:52   #2089
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Antivirus är inte viktigt att ha igång i förväg. Du får inte virus automatiskt bara för att du inte har något antivirus. Det viktiga är en brandvägg.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 17:15   #2090
Officer
Registered User
 
Officers avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Inlägg: 4 308
Citat:
Ursprungligen postat av Officer Visa inlägg
Jag har en Samsung PS-42Q96HDX som jag kopplar min laptops HDMI-utgång till för att kika på DVD- och DivX-filmer. Problemet är dock att det liksom laggar lite grann ibland i filmerna då. Särskilt när kameran filmar snabbt sidledes, t ex bilscener och dylikt. Det konstiga är dock att det är perfekt uppspelning i datorn. Jag använder FFDshow och Media Player Classic, eller Windows Media Player. Har även testat VLC.
Vad är problemet? Kan knappast vara kabel, då jag testat flera olika dyra HDMI-kablar.
Jag har testat ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens (från 60hz till 50hz t ex), men det blir samma sak ändå. Min CPU-aktivitet är det heller inga konstigheter på så det är inte prestandaproblem direkt.
Som sagt - allt ser kanon ut på datorn men ute på TV-skärmen laggar bilden, som om den liksom skippar frames, när det blir hastiga kamerarörelser.

Hmm, jag testade att avaktivera "klona bild" i mina Nvidia-inställningar och ta sån där "extra skrivbord" istället, där tv'n agerar det extra skrivbordet med endast en bakgrundsbild. Då drar jag över filmrutan till den skärmen, och vips så verkar playbacken vara hur smärtfri som helst.
Officer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:17   #2091
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag har stött på ett mycket märkligt problem, som kanske har något samband med tidigare problem som jag nämnt här.

För typ en vecka sedan när jag startade upp min dator fick jag meddelande om att Visa inte var aktiverat och att 30-dagars perioden gått ut. Eftersom det i själva verket visst varit aktiverat, och jag har dessutom köpt min licens, så gick det förstås inte att aktivera det på nytt - jag fick istället hjälp av Microsofts support för att ta bort den gamla aktiveringen och registrera min nyckel på nytt.

Det här funkade bra tills jag kom hem nyss och Vista bråkar om aktivering igen.

Varför håller det på och bråkar på det viset för? Vad kan det vara för fel?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:32   #2092
Granatgiraffen
Registered User
 
Granatgiraffens avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har stött på ett mycket märkligt problem, som kanske har något samband med tidigare problem som jag nämnt här.

För typ en vecka sedan när jag startade upp min dator fick jag meddelande om att Visa inte var aktiverat och att 30-dagars perioden gått ut. Eftersom det i själva verket visst varit aktiverat, och jag har dessutom köpt min licens, så gick det förstås inte att aktivera det på nytt - jag fick istället hjälp av Microsofts support för att ta bort den gamla aktiveringen och registrera min nyckel på nytt.

Det här funkade bra tills jag kom hem nyss och Vista bråkar om aktivering igen.

Varför håller det på och bråkar på det viset för? Vad kan det vara för fel?
Uppdatera gärna hur du löser det. Kul att veta. Det är inte så att du kör någon RCversion av något servicepack eller så? Inte så troligt förstås.
Granatgiraffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:51   #2093
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag säger till om jag hittar felet.

Kan sånt här uppkomma om någon annan använder min nyckel?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 14:57   #2094
sunkan
Registered User
 
sunkans avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 5 832
det är nod32 på syrrans bärbara men hon har ingen brandvägg förutom windows egna och jag undrar om det är lönt att skaffa nån annan och isf om nån vet nån bra gratisvägg som inte fuckar upp allt?
sunkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 15:24   #2095
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan Visa inlägg
det är nod32 på syrrans bärbara men hon har ingen brandvägg förutom windows egna och jag undrar om det är lönt att skaffa nån annan och isf om nån vet nån bra gratisvägg som inte fuckar upp allt?
http://www.matousec.com/projects/fir...ge/results.php

Windows brandvägg räcker om man bara behöver skydd mot inkommande trafik. Behöver man kontroll över utgående trafik och kontroll över applikationer, är Online Armor trevligt att gratisalternativen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 16:27   #2096
Ajin
Registered User
 
Ajins avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: London, UK
Inlägg: 288
Citat:
Ursprungligen postat av astrodog Visa inlägg
Kvantifiera gärna.
Hur menar du då?

Grub, vad kan det vara annars då? Drivrutiner? Vissa kan ju recorda utan något lagg alls medans andra, som jag, får enorma FPS-drops.
__________________
MMA Fighter.
Stockholm Shoot/Fighter Centre.
London MMA Clinic.
Ajin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 16:29   #2097
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag vet inte, men om spelen i sig flyter på, men börjar lagga bara för att ett annat litet program körs samtidigt, tyder det mer på konflikter av något slag än hårdvarufel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 16:38   #2098
Ajin
Registered User
 
Ajins avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: London, UK
Inlägg: 288
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag vet inte, men om spelen i sig flyter på, men börjar lagga bara för att ett annat litet program körs samtidigt, tyder det mer på konflikter av något slag än hårdvarufel.
Nu är ju FRAPS i sig inte ett "litet" program, den spelar ändå in i real-time vilket är påfrestande. Men jag får väl kolla runt lite mer då!
__________________
MMA Fighter.
Stockholm Shoot/Fighter Centre.
London MMA Clinic.
Ajin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 16:38   #2099
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag har stött på ett mycket märkligt problem, som kanske har något samband med tidigare problem som jag nämnt här.

För typ en vecka sedan när jag startade upp min dator fick jag meddelande om att Visa inte var aktiverat och att 30-dagars perioden gått ut. Eftersom det i själva verket visst varit aktiverat, och jag har dessutom köpt min licens, så gick det förstås inte att aktivera det på nytt - jag fick istället hjälp av Microsofts support för att ta bort den gamla aktiveringen och registrera min nyckel på nytt.

Det här funkade bra tills jag kom hem nyss och Vista bråkar om aktivering igen.

Varför håller det på och bråkar på det viset för? Vad kan det vara för fel?
MS menar att det kanske kan vara samma problem som tidigare - om jag kommer ihåg rätt vad problemet var - http://support.microsoft.com/kb/925616 . Har du kört stresstestprogram, typ memtest för minne osv, och har allt funkat bra då?
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-13, 16:59   #2100
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
MS menar att det kanske kan vara samma problem som tidigare - om jag kommer ihåg rätt vad problemet var - http://support.microsoft.com/kb/925616 . Har du kört stresstestprogram, typ memtest för minne osv, och har allt funkat bra då?
Syftar du på delen om att maskinvaran kan ha ändrats?

Har inte gjort något egentligt stresstest, men den har ju klarat rätt tunga renderingar i ett par tre dygn i sträck utan att krasha... Men vadfasen, nåt är ju väldigt knas hursomhelst. Får ta och köra ett memtest ändå och se om det ger något. Annars kan det också vara grafikkortet som betedde sig konstigt härom dagen...
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)