Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-09, 23:24   #17131
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
På föreläsningar brukar jag vara rätt flitig med att ta anteckningar, men skulle även i vissa fall vilja spela in föreläsning för repetition. Söker därför en smidig webcam som kan ta upp ljud och bild hyffsat. Tänker att det kan vara svårt att få till bra när man är i en stor föreläsningssal, någon som har tips?

Alt. 2. är ju att bara ha en extern mic som tar upp ljud, någon som har tips där?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 11:10   #17132
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Det är väldigt svårt att få in ljud bara från en föreläsare om du inte får ställa fram miccen där han/hon pratar. Miccar är ofta antingen att du måste prata direkt in i dom eller att dom tar upp allt ljud runt om/i en riktning.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 11:15   #17133
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kanske detta är lösningen?

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 14:57   #17134
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske detta är lösningen?

Ja, det vore något.

Förstår problematiken, får väl fortsätta anteckna som vanligt då.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 16:47   #17135
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Har köpt inte köpt en tv utan en skärm (asus) till min Xbox, är det bäst att ha video Fidelity colour space standard eller Pc rgb?
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 16:58   #17136
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Känner igen mig själv mycket med en sån idé, lite overkill och kanske en massa tid och pengar spenderade helt i onödan.

Är det verkligen nödvändigt och kommer du verkligen lyssna igenom en föreläsning du redan har varit på och tagit anteckningar under?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 18:51   #17137
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Känner igen mig själv mycket med en sån idé, lite overkill och kanske en massa tid och pengar spenderade helt i onödan.

Är det verkligen nödvändigt och kommer du verkligen lyssna igenom en föreläsning du redan har varit på och tagit anteckningar under?

Jag har spelat in ljudupptagning vid föreläsningar m.h.a. mobilen som jag sedan lyssnat igenom (i vissa fall), så det tror jag. Brukar anteckna tämligen minutiöst, skulle vara trevligt att kunna spela in allt för att sedan skriva ihop anteckningar i de fall/föreläsningar jag känner att jag vill det. Det är ju såklart inte på alla föreläsningar, men svårt att veta på förhand.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 22:59   #17138
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Har köpt inte köpt en tv utan en skärm (asus) till min Xbox, är det bäst att ha video Fidelity colour space standard eller Pc rgb?
Är det en PC-skärm (låter ju som det) så stödjer den ju definitivt det utökade färgomfånget som du får med PC RGB så kör med det.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 08:40   #17139
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Är det en PC-skärm (låter ju som det) så stödjer den ju definitivt det utökade färgomfånget som du får med PC RGB så kör med det.
Okej tack! Det är på auto detect och då står det andra alternativet (inte rgb) som recommended så blev osäker på vad som var rätt.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 08:44   #17140
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 284
Det är nog förhandsvalet eftersom dom flesta spelar Xbox på en vanlig tv, och majoriteten av tv-apparater inte stödjer full RGB. Använder man full RGB på en sådan får man för mycket svart, "black crush", så man inte ser vad som händer när det är mörkt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 09:43   #17141
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Är liten sugen på att köpa en ny (stationär) dator då den jag använder nu börjar bli rätt trött eftersom den är drygt 7 år gammal med vad jag antar är totalt föråldrade komponenter. Som man ser om man trycker på länkarna nedanför så har alla saker utgått ur sortimentet.

Den dator jag har nu består av följande delar:
  • Processor: AMD Phenom2 X4 3.4Ghz 8MB Länk
  • Hårddisk: 1TB 7200RPM 32MB cache 3.0Gbit/s Länk
  • RAM-minne: 2x2GB 1600Mhz Länk
  • Grafikkort: Radeon HD5770Sl 1GB Länk

Det jag använder datorn till är ingenting jättekrävande skulle jag säga. Spelar en del (men endast spel som inte kräver något nämnvärt av datorn), surfar mycket, kollar på filmer/Youtube.

De problem jag upplever med datorn nu är att det går segt att starta upp den, segt att ladda och öppna hemsidor, program etc.

Kort och gott vill jag ha en snabb dator som klarar av vanligt användande i princip perfekt + lättare spel.

Min budget är absolut max 8000kr men helst 5000-6000kr och detta är ENBART själva datorn. Tangentbord, mus, USB-sticka för nätverk och skärmar har jag redan.

En jag har tittat på är denna. Den verkar på alla plan vara en ordentlig uppdatering i förhållande till den jag har nu till ett rimligt pris. Tror ni denna duger för mina ändamål eller vill man ha någonting annat? T.ex. om man ska satsa på en burk med SSD-disk, mer RAM etc?

Sen en fråga som kanske är dum. Har datorn jag länkat ovanför något inbyggt grafikkort i moderkortet? Grafikkortet var inte listat under "specifikationer" men utan grafikkort fungerar väl inte ens datorn?

En annan sak jag funderat på är om man kanske skulle köpa alla komponenter och skruva ihop datorn själv om det är lätt att göra. Datorn jag har nu satte en kompis ihop åt mig eftersom jag inte var duglig nog att göra det själv på den tiden men nu kanske det finns pedagogiska guider att följa. Vad jag förstår så ska det bli billigare att köpa delarna för sig och skruva ihop det själv vilket ju är en fördel.

Senast redigerad av Livet den 2018-10-12 klockan 09:47.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 09:48   #17142
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 284
Dagens Intel-processorer har inbyggd grafik.

Jag skulle inte köpa en dator utan SSD idag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 09:54   #17143
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Lite beroende på vad som orsakar dina problem så skulle jag först och främst köpt en ssd och använt som primär disk och använt din gamla hdd som lagring. Då kanske din dator hänger med ett tag till. Min burk höll ett par år extra bara med hjälp av en ssd, sedan kunde jag köpa en ny dator lite billigare extersom priset sjönk.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 09:54   #17144
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dagens Intel-processorer har inbyggd grafik.

Jag skulle inte köpa en dator utan SSD idag.
Kanon då kanske jag slipper tänka på att köpa grafikkort då.

Är fördelen med SSD att de är snabbare på allting?

Sen skulle det väl kanske fungera att köpa en datorn med SSD som jag installerar operativsystem på (annat också?) och sedan plocka ut hårddisken ifrån min gamla dator, sätta in den i den nya så jag har två hårddiskar där den ena (SSD:n) installeras program på och den andra (gamla) har jag filmer och skit på.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 09:55   #17145
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Lite beroende på vad som orsakar dina problem så skulle jag först och främst köpt en ssd och använt som primär disk och använt din gamla hdd som lagring. Då kanske din dator hänger med ett tag till. Min burk höll ett par år extra bara med hjälp av en ssd, sedan kunde jag köpa en ny dator lite billigare extersom priset sjönk.
Det kan säkert vara en lösning, har egentligen noll koll på detta område och vet därmed inte vad som orsakar problemen. Jag har dock märkt att när jag tittar i processhanteraren så tar mitt surfande (använder Firefox som webbläsare) upp väldigt mycket RAM.

Betyder primär disk att man installerar program på den disken och, som du säger och som jag skrev i mitt inlägg 10:54, har media etc. på HDD:n?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)