Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-26, 12:59   #17011
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Så länge det är sådana legitima program som du själv önskar skall köras behöver du inte tänka på det. Processorn är gjord för att köras i 100 % 24/7. Det är bara när okända processer eller tjänster börjar sluka kraft som man behöver oroa sig. 15 % är inget som påverkar någonting negativt.

Minnesanvändningen i senare versioner av Windows är konstruerat så att den använder så mycket som möjligt, allt du ofta använder. Det snabbar upp allt. Att hålla saker i RAM är alltid snabbare än att ladda saker från disk. Hanterandet av minne är också så effektivt, så att när det behövs minne för något annat, släpper Windows använt minne efter behov. Att nästan allt minne används är alltså inte ett tecken på att minnet håller på att "ta slut", bara att det används effektivt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 18:02   #17012
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Vad fan har hänt med Chrome. Har alltid kunnat högerklicka på en flik och välja "stäng av ljud från flik" för att mutea ljudet i en flik. Nu är det helt plötsligt borta? Använde det så sent som tidigare idag.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 18:19   #17013
Osukaru
Registered User
 
Osukarus avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Osukaru Visa inlägg
Någon som har några idéer på följande?

Problembeskrivning:
Jag brukar använda min stora TV för att dubblera skärmen från min desktop utan problem för att se filmer och dyl. Ikväll tänkte jag och ett par bekanta att vi skulle testa att köra gamla retrospel på emulator. Sagt och gjort - emulator införskaffades och vi körde igång. När jag hade bootat upp emulatorskärmen för Bomberman på SNES så använde jag som vanligt kortkommando Win+P för att byta om till min andra display. Men där tar storyn en otrevlig vändning. Skärmen dubblerades inte till TVn (sagda TV fortsatte vara svart, som om ingenen signal mottagits) men min desktopskärm blev däremot svart, som om dubbleringen av skärmen hade gått igenom. Vanligtvis kan jag använda Win+P för att enkelt koppla tillbaka men det gick inte längre.

Jag startade då om datorn varpå tillverkarnamnet poppar upp på desktopskärmen, men sedan blir den blå och sedan svart och säger att den inte har ngn HDMI signal längre. Vad jag gjorde då var att koppla ur HDMIn som går till TVn och starta om datorn igen. Då funkar det, jag kommer in till Windows på desktopen. Men så fort jag kopplar in HDMIn i TVn igen så slocknar desktopskärmen och jag får ingen bild på varken eller av skärmarna.

Jag tänkte att det kanske kan vara något skalningsproblem när jag försökte byta skärm till TVn (58" om det är av relevans) när emulatorn var igång då jag förmodar att det är annan upplösning då kanske? Men det märkliga är ju nu att jag inte längre kan koppla TVn till datorn genom min HDMI sladd som jag alltid har använt!?

Kliar mig i huvudet...
Om någon har liknande problem så löste sig mitt på följande sätt:
tog först ur HDMIn, sedan resetade jag min Panasonic TV till fabriksinställningar och stängde av Vieira Link (som gör att man akn använda flera Panasonic enheter med samma kontroll) och satte sedan in HDMI sladden igen. Klart!
Osukaru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 20:40   #17014
Albatross
Gamnacke & svällbuk
 
Albatrosss avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Svampbyn
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vad fan har hänt med Chrome. Har alltid kunnat högerklicka på en flik och välja "stäng av ljud från flik" för att mutea ljudet i en flik. Nu är det helt plötsligt borta? Använde det så sent som tidigare idag.
Ändrat i Chromium 64.

Surfa till chrome://flags/#enable-tab-audio-muting

Starta om browsern, klicka på högtalaren på fliken för att muta.
__________________
Bättre än dig.
Albatross är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-27, 21:03   #17015
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Albatross Visa inlägg
Ändrat i Chromium 64.

Surfa till chrome://flags/#enable-tab-audio-muting

Starta om browsern, klicka på högtalaren på fliken för att muta.
Tack. Vad uselt. Högtalaren dyker inte upp förrän ljud spelas upp i tabben vilket innebär att man inte kan mutea i förväg.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 11:40   #17016
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Har fått generalfel på datorn, en HP x360 spectre i5. Kollar jag nätverksstatus är det en gul liten triangel med utropstecken, det står "Inget internet, säker". Gör jag felsökning får jag "Wi-Fi saknar giltig IP-konfiguration".


Jag har startat om routern, avinstallerat nätverkskort och ominstallerat drivrutiner, kollat så att samtliga enheter under enhetshanteraren nätverk har senaste drivrutin.
Försökt ändra egenskaper till förbestämd IP-adress istället för det automatiska som är standard (läste att detta kunde fixa problem). Men ingen skillnad.

Andra enheter har kontakt med det trådlösa nätverket och fungerar fint, bl.a. telefoner och datorn jag skriver från nu.

Det verkade sluta fungera igår när sambon lyssnade på spotify.

Tips mottages tacksamt.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 20:20   #17017
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Har fått generalfel på datorn,...
Andra enheter har kontakt med det trådlösa nätverket och fungerar fint, bl.a. telefoner och datorn jag skriver från nu.

Tips mottages tacksamt.

Känns som jag har suttit hela dagen med detta, men fick till det tillslut. Tänkte att jag skriver det här ifall någon annan har liknande problem. Avinstallerade antivirusprogrammet (Avast) (hade kvar windows defender) , körde även felsökaren på windows update och accepterade de lösningar som föreslogs där, tror det var någon automatisk uppdatering som ställt till det.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 20:58   #17018
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Hjälp! Jag måste starta om min dator ca 10-15 gånger för att den ska starta upp ordentligt.
Den vägrar även att öppna upp bios och då måste jag kanske starta datorn 30 gånger...

Någon som vet vad problemet är?
Ibland så kommer det upp sån bios reperations grej men den bara fastar i typ 22 % och sedan händer inget...

Jag har en Lenovo dator och den Lenovo texten kommer upp två gånger sen förblir datorn svart men fläkt och sådant är i gång.

Senast redigerad av Iliyas den 2018-03-05 klockan 21:00.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 16:35   #17019
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Något skumt med Chrome, började för några dagar sedan. När jag försöker skriva här på forumet så laggar texten. Orden kommer med fördröjning. Varför? Att skriva på andra websidor fungerar fint. Skriver detta inlägg med Firefox nu och där är det inga problem.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 16:50   #17020
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Har du provat att stängs av alla extensions och se om det kan bero på någon av dom?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 17:56   #17021
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har du provat att stängs av alla extensions och se om det kan bero på någon av dom?
Tack för tipset. Det hjälpte inte. Nu går det att skriva skapligt men om jag t ex kör ett spel eller kollar en stream samtidigt så går det inte skriva utan att det laggar enormt.

Får väl köra Firefox. Vet inte varför jag ens använt Chrome. Har för mig att du kör Firefox KG, finns det någon särskild anledning eller bara personlig preferens?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 12:42   #17022
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 457
Kanske för att Chrome tagit bort backspace=gå bakåt en sida, eller för att man inte kan ställa in hur ofta historiken skall rensas automatiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 13:05   #17023
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Hjälp! Jag måste starta om min dator ca 10-15 gånger för att den ska starta upp ordentligt.
Den vägrar även att öppna upp bios och då måste jag kanske starta datorn 30 gånger...

Någon som vet vad problemet är?
Ibland så kommer det upp sån bios reperations grej men den bara fastar i typ 22 % och sedan händer inget...

Jag har en Lenovo dator och den Lenovo texten kommer upp två gånger sen förblir datorn svart men fläkt och sådant är i gång.
Nu vet jag inte om du har en bärbar eller en stationär men om det är en bärbar så är den överhettad på grund av att den är full med damm, är det en stationär så är hårddisken slut, det kan även vara hårddisken om den är en bärbar.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 13:43   #17024
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Familjen kan inte ansluta till Netflix över wifi vid användande av iphones, tre familjemedlemmar får samma fel -"nätverksfel, ett problem uppstod vid anslutning till netflix". Vid inaktivering av wifi så går det bra att ansluta över 4g nätet.

Andra enheter kan ansluta till netflix över wifi utan problem tex TV och dator.

Vad kan detta bero på? Någon routerinställning? Vi kör med en Asus RT-AC66U.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 14:36   #17025
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Hjälp! Jag måste starta om min dator ca 10-15 gånger för att den ska starta upp ordentligt.
Den vägrar även att öppna upp bios och då måste jag kanske starta datorn 30 gånger...

Någon som vet vad problemet är?
Ibland så kommer det upp sån bios reperations grej men den bara fastar i typ 22 % och sedan händer inget...

Jag har en Lenovo dator och den Lenovo texten kommer upp två gånger sen förblir datorn svart men fläkt och sådant är i gång.
Lösningen var att uppdatera biosen.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)