Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-04, 07:59   #1
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Smärta i vänster skinka och baksida lår av marklyft

Har fått en irriterande smärta som strålar längs vänster baksida lår, mestadels uppåt mot vänster skinka, när jag gör marklyft och ror roddmaskin. Smärta kommer stegvis från startpositionen i marklyft och är som värst undermittpartiet i lyftet när man drar med baksidan. Det är ingen intensiv smärta, utan en irriterande, strålande, känsla längs baksidan och skinkan. Smärtan kommer även i viss utsträckning när jag gör utfall bakåt/splitböj.

Någon som har varit med om liknande eller har en tanke om vad det kan vara?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 09:24   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
En liten bristning i hamstringsmuskulaturen är en kvalificerad gisssning.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 09:50   #3
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
En liten bristning i hamstringsmuskulaturen är en kvalificerad gisssning.
Tack för svar. Är det något man bör behandla hos sjukgymnast eller kan man köra på?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 11:13   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Just bristningar i baksidan är en av de svåraste muskelskadorna att komma tillrätta med så jag tycker att du ska gå till en sjukgymnast och få det kollat och få hjälp med rehab så att det inte hinner bli kroniskt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 12:34   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Relevanta texter att förkovra sig i:

Patofysiologi och tidsperspektiv på muskelskador som är bra att ha i bakhuvudet: Delos D, Maak TG, Rodeo SA. Muscle Injuries in Athletes: Enhancing Recovery Through Scientific Understanding and Novel Therapies. Sports Health. 2013;5(4):346-352. doi:10.1177/1941738113480934.

Rehabilitering hamstrings:
Heiderscheit BC, Sherry MA, Silder A, Chumanov ES, Thelen DG. Hamstring Strain Injuries: Recommendations for Diagnosis, Rehabilitation and Injury Prevention. The Journal of orthopaedic and sports physical therapy. 2010;40(2):67-81. doi:10.2519/jospt.2010.3047.

Chu SK, Rho ME. Hamstring Injuries in the Athlete: Diagnosis, Treatment, and Return to Play. Current sports medicine reports. 2016;15(3):184-190. doi:10.1249/JSR.0000000000000264.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 14:04   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 14:10   #7
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Har fått en irriterande smärta som strålar längs vänster baksida lår, mestadels uppåt mot vänster skinka, när jag gör marklyft och ror roddmaskin. Smärta kommer stegvis från startpositionen i marklyft och är som värst undermittpartiet i lyftet när man drar med baksidan. Det är ingen intensiv smärta, utan en irriterande, strålande, känsla längs baksidan och skinkan. Smärtan kommer även i viss utsträckning när jag gör utfall bakåt/splitböj.

Någon som har varit med om liknande eller har en tanke om vad det kan vara?
Sjukt - startade just en tråd om att stärka upp bålen för just mark. Jag fick EXAKT detta för några veckor sedan, försvann sedan efter en vecka, men får fortfarande små känningar när jag markar. När det initialt kom blev jag galen - otroligt jobbig känsla som även var närvarande vid stillasittande.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-07, 19:32   #8
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Relevanta texter att förkovra sig i:

Patofysiologi och tidsperspektiv på muskelskador som är bra att ha i bakhuvudet: Delos D, Maak TG, Rodeo SA. Muscle Injuries in Athletes: Enhancing Recovery Through Scientific Understanding and Novel Therapies. Sports Health. 2013;5(4):346-352. doi:10.1177/1941738113480934.

Rehabilitering hamstrings:
Heiderscheit BC, Sherry MA, Silder A, Chumanov ES, Thelen DG. Hamstring Strain Injuries: Recommendations for Diagnosis, Rehabilitation and Injury Prevention. The Journal of orthopaedic and sports physical therapy. 2010;40(2):67-81. doi:10.2519/jospt.2010.3047.

Chu SK, Rho ME. Hamstring Injuries in the Athlete: Diagnosis, Treatment, and Return to Play. Current sports medicine reports. 2016;15(3):184-190. doi:10.1249/JSR.0000000000000264.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tack så mycket! Ska gräva lite. Blev bättre när jag vilade från direkta känningar och ändrade lite teknik. Hoppas det bättrade tillståndet håller i sig, annars får jag kontakta fysio.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 08:21   #9
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag tycker personligen att det efter en måttlig sträckning börjar kännas som att det går att introducera den provocerande övningen åter igen i gradvis ökad skala efter typ 3 veckor, men det beror ju på graden av sträckning (bland har så lite som en vecka fungerat). Jag har nog dragit på mig typ 15 sträckningar i diverse muskler sedan jag började med calisthenics och mobilitetsövningar som german hangs, tunga intensiva töjningar och dylikt i allt från bröstmuskler till biceps till hamstrings så jag märkte att jag i alla fall verkar stämma ganska bra överens med den tidsrymden.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 10:21   #10
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag har också fått bristningar baksida lår när jag kört tex för tunga raka mark eller bencurl efter lite längre tids uppehåll från specifika hamstringövningar. Tar ett par veckor ungefär innan man kan köra på igen. Tricket för att undvika detta är att efter längre uppehåll köra baksida lår lättare några pass och stegvis trappa upp vikten innan man kör riktigt tungt.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 17:12   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Inte för att vara den som är lite skitnödig, men inte kan nervpåverkan uteslutas med den anamnesen?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 10:12   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Inte för att vara den som är lite skitnödig, men inte kan nervpåverkan uteslutas med den anamnesen?
Borde inte kännas särskilt mycket vid utfall pga knäflexion + rygg i lod. Det var det jag använde för att peka mig mot hamstrings snarare än ischias.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 17:00   #13
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Falsk ischias?
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 10:01   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Om det nu är en muskelbristning i hamstrings brukar det inte inbegripas i den något luddiga termen "falsk ischias".
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)