Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-26, 10:10   #17086
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Verkar vara mångas som drabbats av samma problem. Har provat det mesta av de tips jag kan hitta på nätet men inget hjälper.

Hur säkert är det att avinstallera en Windows Update?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 10:32   #17087
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Verkar vara mångas som drabbats av samma problem. Har provat det mesta av de tips jag kan hitta på nätet men inget hjälper.

Hur säkert är det att avinstallera en Windows Update?
Använde "återgå till en tidigare version av Windows och nu fungerar allt klockrent igen.

Fuck you Windows, varför släpper dom nya updates som inte är testade ordentligt? Slösade hela förmiddagen på den här skiten.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 19:40   #17088
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Hur mycket skit kan man få på sin burk för att man går in på skum hemsida t.ex.? Jag menar utan att välja o ladda hem något. Jag jobbar ändå inom IT men känner inte att jag vet hur folk får virus utan att typ öppna attachments/downloads eller köra något specifikt.

T.ex. finns det ju diverse fotbollsstreamssidor som har popups o skit som man klickar bort men sen funkar streamen utan problem. Vad tjänar dom på egentligen? Jag har aldrig triggat något speciellt från antivirus eller liknande.



Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Använde "återgå till en tidigare version av Windows och nu fungerar allt klockrent igen.

Fuck you Windows, varför släpper dom nya updates som inte är testade ordentligt? Slösade hela förmiddagen på den här skiten.
Windows update är det som ger mig mest huvudvärk på jobbet. Vi vill hålla alla uppdaterade såklart för de kommer säkerhetsfixar hela tiden. Men man vågar inte lägga på allt auto för alla eftersom det är så otroligt mycket strul. Samtidigt som WSUS är totalt värdelöst för det. Man kan inte ens enkelt ställa in så att feature updates ignoreras helt.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 19:47   #17089
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Hur mycket skit kan man få på sin burk för att man går in på skum hemsida t.ex.? Jag menar utan att välja o ladda hem något. Jag jobbar ändå inom IT men känner inte att jag vet hur folk får virus utan att typ öppna attachments/downloads eller köra något specifikt.

T.ex. finns det ju diverse fotbollsstreamssidor som har popups o skit som man klickar bort men sen funkar streamen utan problem. Vad tjänar dom på egentligen? Jag har aldrig triggat något speciellt från antivirus eller liknande.
Om du inte laddar ned och exekverar något så får du sällan virus nuförtiden. Kommer ibland 0-day exploits som gör att användarna kan bli infekterade av att bara gå in på en hemsida, dessa är dock inte så vanliga nu. Det var mycket sämre säkerhet förut. Flash player t.ex hade väldigt många säkerhetshål, men den används inte alls lika mycket längre.

Det har funnits mycket annonser som använder exploits för att infektera användare. Dessa annonser har ofta kommit upp på legit sidor. https://blog.malwarebytes.com/101/20...-malvertising/

Ang vad de tjänar på för "popups" så kan det antingen vara annonser, dvs helt enkelt visa dig något, eller försöka leda användare till någon scam som de får pengar via.

Senast redigerad av Ekko den 2018-06-26 klockan 19:56.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 20:11   #17090
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Använde "återgå till en tidigare version av Windows och nu fungerar allt klockrent igen.

Fuck you Windows, varför släpper dom nya updates som inte är testade ordentligt? Slösade hela förmiddagen på den här skiten.
Testade du det jag föreslog? Så jag vet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-30, 10:39   #17091
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Har problem med min stationära dator med Windows 7. Varför gång jag startar upp datorn så måste jag rycka ur nätverkskabel som går direkt från väggen till datorn. Jag måste alltså "starta om" internet varje gång. Har ingen router utan internet direkt från väggen. Vad kan jag göra åt detta? Finns det någon enkel switch för att bryta nätverket tillfälligt?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-30, 14:57   #17092
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Har problem med min stationära dator med Windows 7. Varför gång jag startar upp datorn så måste jag rycka ur nätverkskabel som går direkt från väggen till datorn. Jag måste alltså "starta om" internet varje gång. Har ingen router utan internet direkt från väggen. Vad kan jag göra åt detta? Finns det någon enkel switch för att bryta nätverket tillfälligt?
Du kan börja med att gå in i enhetshanteraren och högerklicka på nätverkskortet och välj properties, sedan letar du upp energialternativ i någon av tabbarna. Det ser ut lite olika beroende på tillverkare här. Men hitta något med energi och se till att kryssa ur alternativet som tillåter nätverkskortet gå ner i sleep mode eller liknande.

Dvs, du vill att nätverkskortet ska ha full ström hela tiden, inget power save tjafs typ. Du får klura ut vilka alternativ det är själv. Ser som sagt ut lite olika från olika tillverkare.

Du kan även uppdatera nätverkskortets drivrutiner. Se om det hjälper.

Nästa gång datorn startar om och du inte har nät. Prova att öppna cmd. Klicka på startknappen och skriv cmd och tryck enter. Så får du upp en commandline prompt. Skriv
ipconfig /release
och
ipconfig /renew

Se om det ger dig nät vid en sådan situation.

Du kan även disable nätverkskortet under kontrollpanelen och enable det igen ifall du inte har nät och se om det hjälper det. Istället för att starta om datorn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-30, 16:57   #17093
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Är det värt o köpa en 144 hz skärm för spel, om man inte går över 100 fps?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-30, 19:31   #17094
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Är det värt o köpa en 144 hz skärm för spel, om man inte går över 100 fps?
Du ska ju köra gsync eller freesync skärm och ha det på din gpu också. Så är det värt det.

Annars finns ju bra 100hz skärm nu också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 17:17   #17095
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Får fryslagg emellanåt när jag spelar. Hur tar man reda på vilken komponent som orsakar detta?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 20:30   #17096
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
får fryslagg emellanåt när jag spelar. Hur tar man reda på vilken komponent som orsakar detta?
sli?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 23:13   #17097
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av agitator Visa inlägg
sli?
nä.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 01:21   #17098
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Får fryslagg emellanåt när jag spelar. Hur tar man reda på vilken komponent som orsakar detta?
Har du kollat max temperaturen på komponenter medans du kör spel?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 01:41   #17099
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Dra ner HWiNFO och kör det i bakgrunden, kör en reset precis innan du börjar spela, spela en 15-30 min och förhoppningsvis får du "felet" som uppstår under tiden. Sedan analyserar du outputen eller postar den här. Så kan vi titta tillsammans med dig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 14:18   #17100
Osukaru
Registered User
 
Osukarus avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 26
Jag tänkte uppgradera monitorn nu (har en https://www.inet.se/produkt/2203353/...w2450hm-va-led). Min nuvarande har jobbat på bra många år nu så det är dags för den att få vila permanent nu. Dock så är jag velig angående vad man ska slå till på. Eftersom jag game:ar en del Battlefield och WoW så vore det kanske vettigt med VSynk, dock får man ju betala en hel del mer för den då. Frågan är om det är värt det.

Då jag gillar att testa på många olika saker i livet vill jag inte lägga hela sparkassan på en monitor. Vilket jag kan tänka mig många instämmer i.

Detta leder mig till att udra om det finns en "sweetspot" för monitors i dagens marknad? Ex TV så verkar den ligga kring 15k - då får man en Oled (i sämsta laget, men still) eller en LED som är av helgod kvalitet för vardagstittande (alltså för alla som inte är intresserade av det bästbästa, men vill ha bra bild).
Kan man göra en liknande jämförelse kring datorskärmar?

Vad sitter ni andra koliter som game:ar på?

PS: glömde lägga till upplösningen. Man vill (väl) ha minst 1440p nu i dagens teknikålder? Eller måste man ha ett GTX1080 för att driva det?

Senast redigerad av Osukaru den 2018-08-30 klockan 14:27.
Osukaru är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)