Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-14, 22:06   #1
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Datorstol/kontorsstol

Mina börjar sjunga på absolut sista versen nu. Jag behöver en stol som är skön att sitta i längre stunder om man gamear och som bör klara min vikt på närmre 130kg.

Någon som har tips? Har hört att gamingstolar suger och riktiga kontorsstolar är bättre.

Duger stolar från ikea? https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-...vart-40103100/
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 22:38   #2
aryaa
Registered User
 
aryaas avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 144
Jag kan tipsa om stolen jag använder - Corsair Gaming T1 Race. Jag har haft den i ca 1,5år och använder den dagligen ca ~10h. Jag är väldigt nöjd med den och jag väger ungefär som dig.
aryaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 22:43   #3
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
De gamingstolar jag testat på IT cafén har alltid varit osköna. Sitter på en IKEA Markus idag och den är helt ok. Nackdelarna är att min är i läder och jag vill ha i tyg istället. armstöden är inte justerbara alls. Den passar mig rätt bra men jag är väl också ganska nära "medel" 178cm 80kg.

Skulle verkligen vilja testa en herman miller aeron. Men de kostar också hur mycket som helst.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 23:26   #4
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mina börjar sjunga på absolut sista versen nu. Jag behöver en stol som är skön att sitta i längre stunder om man gamear och som bör klara min vikt på närmre 130kg.

Någon som har tips? Har hört att gamingstolar suger och riktiga kontorsstolar är bättre.

Duger stolar från ikea? https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-...vart-40103100/
Jag har haft några IKEA-stolar genom åren, bland annat Markus, och även om de kan vara okej till en början är de helt slut efter ett år. I varje fall om man väger tresiffrigt.

Mitt tips är ett leta efter en begagnad Kinnarps - något liknande denna modell:
https://bbsmobler.se/produkt/svart-k...kinnarps-plus/

Jag har en sån på jobbet och den är skön att sitta långa stunder, hållningen blir bra och de är robusta.

Gaminstolar är i huvudsak re-brandad Kina-skit av usel kvalitet och ännu sämre ergonomi. Räkna även med att alla recensioner som finns är köpta.

Sitter för övrigt i en Noblechairs Icon som inte är fullt så idiotiskt designad som den typiska gaminstolen. Den är okej men saknar lite svankstöd och blir snabbt ganska mjuk, och då väger jag inte några 130Kg. Skulle inte rekommendera den framför en Kinnarps, och då skiljer de ändå inte så mycket i pris.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 00:05   #5
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Mitt tips är ett leta efter en begagnad Kinnarps - något liknande denna modell:
https://bbsmobler.se/produkt/svart-k...kinnarps-plus/
Trycker inte det där nackstödet fram huvudet en massa så man får gamnacke deluxe?

Finns en liknande typ av stol på mitt jobb och den gör, alltså framtvingar gamnacke.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 00:40   #6
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Trycker inte det där nackstödet fram huvudet en massa så man får gamnacke deluxe?

Finns en liknande typ av stol på mitt jobb och den gör, alltså framtvingar gamnacke.
Nu minns jag inte om min stol på jobbet har exakt samma nackstöd (var ju ett tag sen jag var där) men det ser ut som det, och då är det bara vrida nackstödet uppåt så hamnar det längre bak. Kinnarps har en del modeller som ser väldigt lika ut, så det kan förstås finnas skillnader.

Det är annars så man vet att någon varit och hängt på stolen, att nackstödet sitter muppigt så man måste justera det.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 01:22   #7
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mina börjar sjunga på absolut sista versen nu. Jag behöver en stol som är skön att sitta i längre stunder om man gamear och som bör klara min vikt på närmre 130kg.

Någon som har tips? Har hört att gamingstolar suger och riktiga kontorsstolar är bättre.

Duger stolar från ikea? https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-...vart-40103100/
Sitter själv i just den stolen du länkar till. Tycker den är helt ok, ryggstödet kan kännas lite hårt ibland tycker jag om jag suttit länge (flera timmar). Du är rejält mycket större än vad jag är så kanske blir annorlunda för dig men den känns rymlig.

Har provat några olika gamingstolar och IKEA-stolen slår alla dessa.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 01:43   #8
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Har en Arozzi Vernassa (ca 4K kr), helt OK gaming/kontorsstol. Den är lite mer kontorig (dvs. mindre "skålad" som en racer-stol). Har en tidigare Arozzi (kommer inte ihåg namnet, men ca 2K kr) också som hade lite dålig rygg-platta, blev att när man väl spänner ryggen mot den så bucklar den.

Jag skulle köpt en Secret Labs om det inte vore att alla är slutsålda och dröjer ca 2-3 månader beroende på modell. Så har beställt en Noblechair.

I princip behöver man komma upp runt 3-4K för att få bra saker som svank/rygg-justering, armstöd som går att vrida åt alla håll o kanter, grov bakåtlutning osv...

Eftersom jag jobbar så mycket och spelar så mycket så är det värt att ha komfort som ser till att man inte blir en ostbåge.

Angående Ikea så vet jag flera som haft Markus, de tycker den är OK men den går sönder snabbt. Så vill man ha stolar som håller flera år är inte Ikea att rekommendera.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2021-01-15 klockan 01:46.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 02:27   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag köpte en kontorsstol från Ikea som är någon konfiguration av just "MARKUS", som jag haft i ca 3-4 år sen och trivs med. Jag har genom åren som mest klockat in på 70 kg dock.

Ryggstödet är numera ganska rangligt och sätet är ganska "välsuttet" (tendens till "gropar" likt det kan bli i madrasser), men i övrigt fortfarande i gott skick. Har använts extremt flitigt i säkert 4-10 timmar dagligen i snitt.

Om budget inte är en faktor så finns det ju diverse modeller från "Kinnarp" och "Malmstolen" som båda gör jävligt bra stolar i högre kvalitet än ikea. Ligger dock kring 10.000 kr, och frågan om de är 8.000 kr bättre än ikeas är en jävligt bra fråga att ställa sig :p Men det är två märken jag använt mycket själv och köpt in till mitt dåvarande jobb.

Som någon nämnde kan ju begagnat vara najs, finns vissa företag som köper in gamla stolar från kunder och "fräschar upp" lite och sen säljer vidare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2021-01-15 klockan 02:30.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 08:06   #10
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Min DX racer King funkar utmärkt hittills efter 6 månader och minimum 4h per dag i den.

Och jag är väl den enda i tråden som är nära dina mått när vi pratar kroppsvikt och längd
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 08:20   #11
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
Tror jag har en sådan Kinnarps som Greg rekommenderade, tycker den är fantastisk. Har en annan typ Jysk-kontorsstol, den är totalt skräp i jämförelse.
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 08:21   #12
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Skulle letat efter en begagnad kinnarps 8000/9000, har en sådan själv som jag är väldigt nöjd med.
IKEA markus har värdelös ergonomi för ryggen.

@thenut, har också exakt den modellen, den är perfekt.

Senast redigerad av kvarnis den 2021-01-15 klockan 08:23.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 08:27   #13
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Kör också Kinnarps, men är inte i närheten av din längd.

Går ofta att hitta på ställen som säljer begagnade företagsmöbler för bra pris.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 08:55   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Sluta gamea med datorn, åtminstone på traditionellt vis. handkontroll och soffa.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 09:44   #15
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Gamingstolar är som tidigare konstaterats skit.

Jag har haft min Kinnarps 9554 i tre år och är mycket nöjd. Som alltid med ny stol är det en viss inkörningsperiod innan man blir van (man ska i första hand sitta rätt - inte bekvämt, för det har man finfåtöljen) men när man hittat inställningar och lärt sig variera dessa är stolen underbar. Betalade 8800NOK. En saftig peng men med tanke på med vilken frekvens billigare stolar slits ut så är detta väl investerade pengar.
9000-serien går att få med förlängd gasfjäder om man upplever att sitthöjden är i minsta laget.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)