Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-07, 10:16   #1
DG80
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 11
Distal tendinitis armveck

Har troligtvis ådragit mig en överansträning i bicepssenan vid armvecket (distal tendinitis?)
Min fråga är om man förutom vila och rehabövningar kan köra annan form av överkroppsträning? jag har i prinicp bara känningar när jag kör latsdrag, bicepscurls (supinerat grepp, hammercurls känns ej av).
Jag känner ingen smärta el obehag vid exempelvis pressövningar (ex armhävningar).
Frågan är, ska jag lägga av med överkroppsträningen helt till jag är helt återställd eller kan jag köra andra muskelgrupper där biceps inte är involverad?

Jag tänker spontant att man borde kunna träna så länge det inte gör ont?

(jag tränar även benen 2 ggr/vecka)
DG80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 10:44   #2
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av DG80 Visa inlägg
Har troligtvis ådragit mig en överansträning i bicepssenan vid armvecket (distal tendinitis?)
Min fråga är om man förutom vila och rehabövningar kan köra annan form av överkroppsträning? jag har i prinicp bara känningar när jag kör latsdrag, bicepscurls (supinerat grepp, hammercurls känns ej av).
Jag känner ingen smärta el obehag vid exempelvis pressövningar (ex armhävningar).
Frågan är, ska jag lägga av med överkroppsträningen helt till jag är helt återställd eller kan jag köra andra muskelgrupper där biceps inte är involverad?

Jag tänker spontant att man borde kunna träna så länge det inte gör ont?

(jag tränar även benen 2 ggr/vecka)

Fortsätta träna det som inte gör ont. Kör bicepscurls på låga vikter 10x3 2-3 gånger per dag. Får kännas men skall inte göra för ont, absolut inte göra ont dagen efter osv.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 13:45   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Fortsätta träna det som inte gör ont. Kör bicepscurls på låga vikter 10x3 2-3 gånger per dag. Får kännas men skall inte göra för ont, absolut inte göra ont dagen efter osv.
Typ.
Jag hade även lagt på lite lyft framåt med rak armbåge och supinerat grepp, för att jobba med bicepssenan på lite annat sätt. Ungefär som det här testet, fast med hantel/gummiband/kabel.

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 13:49   #4
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Typ.
Jag hade även lagt på lite lyft framåt med rak armbåge och supinerat grepp, för att jobba med bicepssenan på lite annat sätt. Ungefär som det här testet, fast med hantel/gummiband/kabel.

vafan, jag märkte senast för 2 veckor sedan att just hålla ut sådär var skönt för mina problem i armvecket och har gjort lite sånt med lättare motstånd. Visste inte att det var etablerat, har ju ändå haft problem i 2 år
Fick tillbaka bättre kontakt i biceps typ omgående och kan spänna delar jag inte klarat på länge + hade träningsvärk...
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 14:21   #5
DG80
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 11
Tack för svar.
Jag har förstått att det får kännas men det får inte göra ont
Kan det vara ok att köra exempelvis tricepsövningar som vanligt eller bör man inte alls belasta armbågsleden i "onödan"? (kan tilläggas att jag känner igen smärta om jag kör ex triceps puschdowns med vanliga vikter.. förutom att jag känner pump i triceps förstås ).
DG80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 15:49   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Kom dina problem akut eller smygande?

Citat:
Ursprungligen postat av DG80 Visa inlägg
Kan det vara ok att köra exempelvis tricepsövningar som vanligt eller bör man inte alls belasta armbågsleden i "onödan"? (kan tilläggas att jag känner igen smärta om jag kör ex triceps puschdowns med vanliga vikter.. förutom att jag känner pump i triceps förstås ).
Det är ingen fara att träna triceps när det är din biceps som bråkar.

Senast redigerad av Kev88 den 2020-12-07 klockan 15:50.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 16:01   #7
DG80
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Kom dina problem akut eller smygande?



Det är ingen fara att träna triceps när det är din biceps som bråkar.
Det kom som en blixt från klar himmel tyvärr. Hade det kommit smygande så hade jag troligtvis lyssnat mer på kroppen.
Bicepsträningen har från sommaren och en bit in på hösten fått väldigt stor träningsvolym. Efter ett inlägg i detta forum (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=241320) så kunde man snabbt konstatera att jag körde extremt stor volym och därefter så drog jag ner på det rejält men troligtvis så var kanske "skadan" redan skedd. Men jag har som sagt inte haft några känningar alls.

Senast redigerad av DG80 den 2020-12-07 klockan 16:05.
DG80 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)