Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-10, 23:49   #151
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av ed1234 Visa inlägg
Själv kommer jag ta vaccinet så snart jag får. Gör man det inte blir ju ända sättet att vara en vettig medborgare att leva i bunkern ett år till och endast lämna den för att storhandla. Nä, jag tänkte åka finlandsfärja i sommar.
Finns ännu inget stöd för att vaccinet förhindrar dig från att smitta andra, så du får fanimej hålla dig inne du med. Om du är vettig, åtminstone.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-11, 00:06   #152
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Finns ännu inget stöd för att vaccinet förhindrar dig från att smitta andra, så du får fanimej hålla dig inne du med. Om du är vettig, åtminstone.
Jag sitter och följer hur antalet smittade ser ut Sverige och Israel. Vi är förvisso ganska olika länder. Men för närvarande har vi båda ungefär samma antal bekräftade antal smittade per dag (~7000 fall/dag). Israel däremot har redan vaccinerat 20% av befolkningen (första dosen) och fortsätter vaccinera ytterligare ungefär 1% av befolkningen om dagen. Vaccinet når ju full effekt först efter ett par veckor efter andra dosen. Så det skall bli intressant att se om deras kurva börjar dyka snabbare än kurvan i Sverige, där vi än så länge vaccinerar i ganska låg takt.

https://ourworldindata.org/covid-cas...onfirmed-cases
https://ourworldindata.org/covid-vac...avirus-vaccine
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-11, 08:29   #153
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Finns ännu inget stöd för att vaccinet förhindrar dig från att smitta andra, så du får fanimej hålla dig inne du med. Om du är vettig, åtminstone.
Stöd har du rätt i men den data som finns pekar på det:
https://www.niaid.nih.gov/news-event...cine-publishes
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 00:07   #154
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Israel har nästan gett en fjärdedel av befolkningen den första vaccinsprutan nu. Och nästan alla i de övre åldrarna:


Här är en twittertråd som beskriver hur detta gått till:
https://threadreaderapp.com/thread/1...650296832.html
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 09:30   #155
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Borde man inte se en markant nedgång i antalet "cases" samt dödsfall med covid i Israel med tanke på att så många vaccinerats?

https://www.worldometers.info/corona...ountry/israel/
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 09:40   #156
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Borde man inte se en markant nedgång i antalet "cases" samt dödsfall med covid i Israel med tanke på att så många vaccinerats?

https://www.worldometers.info/corona...ountry/israel/
Nu tar det ju ca 10 dagar efter färdig vaccination innan man uppnår fullgott skydd. Och siffrorna ovan anger bara antalet som fått första sprutan.

Men mardrömsscenariot är ju att Pfizers vaccin inte fungerar likt publicerade studier och att Israels siffror fortsätter att stiga. Skulle det visa sig vara så, så bör man nog gå ur börsen illa kvickt. För då lär vi ju få leva under "lock-down" avsevärt längre än vad vi trott...
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:58   #157
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Nu tar det ju ca 10 dagar efter färdig vaccination innan man uppnår fullgott skydd. Och siffrorna ovan anger bara antalet som fått första sprutan.

Men mardrömsscenariot är ju att Pfizers vaccin inte fungerar likt publicerade studier och att Israels siffror fortsätter att stiga. Skulle det visa sig vara så, så bör man nog gå ur börsen illa kvickt. För då lär vi ju få leva under "lock-down" avsevärt längre än vad vi trott...
Som datanörd älskar man ju att Israel gör på det här sättet. Används dock bara Pfizers vaccin, jag förstod det som att man hade köpt in "alla" (även från Ryssland och Kina) och att befolkningen får välja vilken sort man vill ha? (Jag kan ha extremt fel här, har för mig att jag hörde detta i P1's God Morgon-världen.)

Jag blir förvånad om effekten visar sig vara annorlunda än i studierna, men eftersläpningen är nog minst någon månad till innan Israels vaccinkampanj får någon effekt på smittspridningen och ännu längre gällande antal döda.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 11:21   #158
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Stöd har du rätt i men den data som finns pekar på det:
https://www.niaid.nih.gov/news-event...cine-publishes
Det är inte otroligt att det gör det. Med tanke på att de själva skriver "there is not yet enough available data to draw conclusions as to whether the vaccine can impact SARS-CoV-2 transmission" kan det vara passande att inte räkna kycklingarna innan äggen kläcks, ändå, i min åsikt.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 11:25   #159
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Som datanörd älskar man ju att Israel gör på det här sättet. Används dock bara Pfizers vaccin, jag förstod det som att man hade köpt in "alla" (även från Ryssland och Kina) och att befolkningen får välja vilken sort man vill ha? (Jag kan ha extremt fel här, har för mig att jag hörde detta i P1's God Morgon-världen.)
Hittills har man tydligen bara använt sig av Pfizers vaccin, men man har nyligen även fått leveranser av Modernas vaccin. Man har även beställt vaccin ifrån Astra. Men än så länge är det bara Pfizers och Modernas vaccin som är godkända i Israel.

Källa: https://www.politico.eu/article/isra...uccess-secret/
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 11:56   #160
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Hittills har man tydligen bara använt sig av Pfizers vaccin, men man har nyligen även fått leveranser av Modernas vaccin. Man har även beställt vaccin ifrån Astra. Men än så länge är det bara Pfizers och Modernas vaccin som är godkända i Israel.

Källa: https://www.politico.eu/article/isra...uccess-secret/
Det kan vara så att man har avtal även med Ryssland och Kina för den globala husfridens skull, men att det endast är Pfizer och Moderna som är godkända ännu, som du säger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 12:03   #161
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Angående Israel:

"Initial Israeli data: First Pfizer shot curbs infections by 50% after 14 days
Studies of hundreds of thousands of Israeli vaccinees provide real-world info on efficacy; but health official also warns 17% of current serious cases had already gotten 1st shot"

https://www.timesofisrael.com/israel...mpression=true

"A study on 400,000 Israelis who received the first dose of the coronavirus vaccine finds a 33 percent drop in coronavirus infections among the partially inoculated population 14 days after they received the shot, Channel 13 reports."


https://www.timesofisrael.com/livebl...fter-1st-shot/

Senast redigerad av fabiansthlm den 2021-01-14 klockan 12:11. Anledning: .....
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 12:12   #162
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Nej, har tillräckligt med sjukdomar haha.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 19:41   #163
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 20:53   #164
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta
Då hinner väl vaccinet godkännas på riktigt.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 20:55   #165
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta
Mitt län hade som mål att vaccinera en halv procent av befolkningen till slutet av februari. Men de verkar inte ens ha kommit igång på riktigt. Vi får se hur det går.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)