Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-19, 08:30   #1171
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Provar igen. Länk.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 08:32   #1172
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Ja, faktiskt ^^. Din länk fungerar inte, men jag googlade lite snabbt. Jag har fingarrna framåt som i en vanlig armhävning (kan PPPU vara med händerna riktade lite hur som helst?)
De flesta verkar föredra händerna lite utåtvinklade. Det finns även en intressant djupdykning i var man lägger trycket på händerna i en planche, skriven av Yaad Mohammed som har en full planche. Han lade först trycket mer mot tumsidorna men efter korrigering av Yuri Van Gelder så började han lägga trycket mer mot lillfingersidorna och tyckte att det fungerade bättre. Själv känner jag att jag inte vill ha för mycket tryck mot tumsidorna i alla fall i djupaste lägena i PPPU då det blir ett jäkla strenande i thenarmuskulaturen (tumme) som inte är i närheten lika stark som de stora handledsflexorerna till övriga fingrar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 09:43   #1173
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Jag har aldrig varit bra på chins. Men tycker att det är märkligt att jag är på min maxnivå i chins trots att jag vilat från övningen länge. Jag gjorde 15 reps efter ett bänkpass vilket vad jag vet är mitt PB. Jag har visserligen kört en delmark och fått lite bättre greppstyrka, sen har jag gått ner lite, men bara något kg. Ska se om jag inte kan få till ett PB på några reps högre mot sommaren.

Men då jag blivit starkare av att vila så vet jag inte vad jag i så fall ska ha för typ av upplägg. Får återkomma.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 09:55   #1174
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jag har aldrig varit bra på chins. Men tycker att det är märkligt att jag är på min maxnivå i chins trots att jag vilat från övningen länge. Jag gjorde 15 reps efter ett bänkpass vilket vad jag vet är mitt PB. Jag har visserligen kört en delmark och fått lite bättre greppstyrka, sen har jag gått ner lite, men bara något kg. Ska se om jag inte kan få till ett PB på några reps högre mot sommaren.

Men då jag blivit starkare av att vila så vet jag inte vad jag i så fall ska ha för typ av upplägg. Får återkomma.
Har du testat att öka belastningen i chins förbi kroppsvikt då? Om du har 15 reps så kan du ju utan problem lägga på 20kg eller mer till i extravikt och köra lägre reps typ 5or och sedan stegra vidare där.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 10:07   #1175
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Jo, det är en tanke och något jag testat. Sist jag gjorde en riktig satsning på chins så slet jag mig lite i axeln. Hamnade väl för mycket i ytterläge och pressade mig för hårt. Jagade reps och vikter. Men tar jag det lite lugnare nu så. Slutar när jag inte håller formen helt.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 10:17   #1176
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jo, det är en tanke och något jag testat. Sist jag gjorde en riktig satsning på chins så slet jag mig lite i axeln. Hamnade väl för mycket i ytterläge och pressade mig för hårt. Jagade reps och vikter. Men tar jag det lite lugnare nu så. Slutar när jag inte håller formen helt.
Har man axelbesvär kan det ju också vara värt att känna efter vilket grepp som känns bekvämast, supinerat, pronerat eller neutralt. Själv föredrar jag neutralt om jag kör pullups eller dylikt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 10:25   #1177
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Har man axelbesvär kan det ju också vara värt att känna efter vilket grepp som känns bekvämast, supinerat, pronerat eller neutralt. Själv föredrar jag neutralt om jag kör pullups eller dylikt.
Tror det mest varit i helt utsträckta läget och kanske inte pga grepp. Förmodligen är neutralt mest skonsamt men det är just handflator ifrån mig som jag vill bli bra på och så jag kommer att köra.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 18:23   #1178
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
De flesta verkar föredra händerna lite utåtvinklade. Det finns även en intressant djupdykning i var man lägger trycket på händerna i en planche, skriven av Yaad Mohammed som har en full planche. Han lade först trycket mer mot tumsidorna men efter korrigering av Yuri Van Gelder så började han lägga trycket mer mot lillfingersidorna och tyckte att det fungerade bättre. Själv känner jag att jag inte vill ha för mycket tryck mot tumsidorna i alla fall i djupaste lägena i PPPU då det blir ett jäkla strenande i thenarmuskulaturen (tumme) som inte är i närheten lika stark som de stora handledsflexorerna till övriga fingrar.
Om jag skulle gjort en mer "riktig" PPPU, där händerna är placerade mer mot midjan än bröstet, skulle jag nog haft händerna mer utåtvinklade. Mina fly-push ups mellan två step-ups är någon slags hybrid där jag håller händerna mer utåtvinklade.

I nuläget bryr jag mig mer om kontakt än att lära mig nya övningar. Har till och med ändrat min pull-ups stil en hel del för att få så mycket kontakt i latsen som möjligt. Håller bredare och undviker att vinkla armbågarna fram i dragläget. Försöker hålla armbågarna rakt ut från kroppen och verkligen få till squeeze i latsen. Lite tufft för egot dock, eftersom jag klarar betydligt färre reps med den stilen. Ska bli spännande att se om jakten på pump, men ändå strävan efter progression, leder mig något vart i jakten på gainz.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 21:44   #1179
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Är det nåt färdigt program som du ska testa, Navi? Lust att dela med dig av en länk?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 07:10   #1180
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Tänkte bara meddela på tal om det jag skrev senare att jag drog iväg 18 reps nu. Skorna av, magnesium i händerna och inte helt strikt form, särskilt inte den sista. Men för gymreps är det ett PB för mig. Inget kippande.

Kommer att köra viktade nästa gång.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 07:21   #1181
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Tänkte bara meddela på tal om det jag skrev senare att jag drog iväg 18 reps nu. Skorna av, magnesium i händerna och inte helt strikt form, särskilt inte den sista. Men för gymreps är det ett PB för mig. Inget kippande.

Kommer att köra viktade nästa gång.
Naizu!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 10:55   #1182
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Är det nåt färdigt program som du ska testa, Navi? Lust att dela med dig av en länk?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Har snickrat ihop ett eget program lite löst utifrån Grubs bodybuilding balett. I princip är det samma volym som det programmet fast jag har bytt ut vissa av övningarna till calisthenicsövningar. Har även höjt repsantalet en del. Har tyvärr varken länk eller exceldokument...
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 11:03   #1183
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Har snickrat ihop ett eget program lite löst utifrån Grubs bodybuilding balett. I princip är det samma volym som det programmet fast jag har bytt ut vissa av övningarna till calisthenicsövningar. Har även höjt repsantalet en del. Har tyvärr varken länk eller exceldokument...
Ah ok. Tänkte också snickra ihop nåt eget med samma målsättning som dig. Lite pump på lättare övningar. Men jag ska kolla upp vad grub har skrivit. Han brukar ju skriva vettiga saker.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 11:53   #1184
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag slår ett slag för Mindful Mover på instagram igen som har många goda tips om sätt att köra calisthenics och att progrediera på ett vettigt och tungt sätt med mycket accomodating resistance (tyngre excentriskt).

Hans hashtaggar ger lite mer kondenserad information:
https://www.instagram.com/explore/ta...gtiptuesdaymm/
https://www.instagram.com/explore/ta...ialthursdaymm/
https://www.instagram.com/explore/ta...engthsundaymm/
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 11:56   #1185
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Bra teknikprimer för cues i pseudo planche pushups med hollow body och skulderprotraktion.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)