Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-06, 19:10   #1126
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
QDR eller Queda de Rins (taget från capeira) har jag fipplat med till och från (beroende på mål, motivation, skador) ganska länge. Kan göra det åt höger sida men vänster axelrörlighet eller motorik har aldrig varit med i leken. Har jobbat länge med att öka ytterlägesstyrkan där. Känns väl något bättre nu. Även åt höger går det dock ganska klumpigt, och man måste ju kunna köra på båda sidor för att få till en cirkel. Skulle väl egentligen behöva gå på Ido Portals movement workshop eller dylikt för att få en snabbstart i allt det där, men just nu ligger väl dessa på is liksom allt annat i världen.

Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 12:19   #1127
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Sedan jag i slutet på mars lade in nordic curls igen efter ett års uppehåll (då jag bara jobbade upp koncentriska styrkan i sittande bencurl) så känner jag att det går framåt ganska snabbt. Vinner någon repetition här och där varje pass och har redan ökat djupet något. Fortsatt lite upphöjt kontra golvnivå men siktar på att nå golvnivå (och att kunna gå tillbaka koncentriskt dvs) någon gång under sommaren om det fortsätter i denna takt.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 12:04   #1128
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
QDR eller Queda de Rins (taget från capeira) har jag fipplat med till och från (beroende på mål, motivation, skador) ganska länge. Kan göra det åt höger sida men vänster axelrörlighet eller motorik har aldrig varit med i leken. Har jobbat länge med att öka ytterlägesstyrkan där. Känns väl något bättre nu. Även åt höger går det dock ganska klumpigt, och man måste ju kunna köra på båda sidor för att få till en cirkel. Skulle väl egentligen behöva gå på Ido Portals movement workshop eller dylikt för att få en snabbstart i allt det där, men just nu ligger väl dessa på is liksom allt annat i världen.



Oj det var svårt. Känns som handlederna vill gå av när man ska vända första gången.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 13:30   #1129
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Oj det var svårt. Känns som handlederna vill gå av när man ska vända första gången.
Japp handleder och axlar behöver vara i fas. Provade du eller?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 20:54   #1130
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Japp handleder och axlar behöver vara i fas. Provade du eller?
Jepp. Satte på Lindor men kände ändå obehag.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 00:49   #1131
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Svårt att veta vart alla rörelser kommer från nuförtiden. När jag höll på med Capoeira för 30 år sedan skulle man hitta på egna grejer och överraska, det var en stor grej med det.

Sådan rundgångar med fötterna gör man annars i brottning och Sambo i uppvärmningen, fast utan den där glidningen eller vad han gör vid kl 3 och 9.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 01:28   #1132
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Svårt att veta vart alla rörelser kommer från nuförtiden. När jag höll på med Capoeira för 30 år sedan skulle man hitta på egna grejer och överraska, det var en stor grej med det.

Sådan rundgångar med fötterna gör man annars i brottning och Sambo i uppvärmningen, fast utan den där glidningen eller vad han gör vid kl 3 och 9.
Jag tror jag har sett nåt klipp på Karelin då han gör detta fast utan att ha händerna i marken, dvs han snurrar runt i brottarbrygga.

Jag hittade inte det klippet på youtube, men nåt liknande det snubben i denna video gör.

För övrigt en massa coola grejer han visar här.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 01:40   #1133
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Förövrigt borde denna övningen med en bulgarisk sandsäck vara rätt hyfsad för att skaka liv i rätt muskler och koordination för den där QDR-historien.

Jag har en säck gjord av ett jeansben fyllt med grus som jag brukar använda för enbart den övnignen. Skulle dock tro att armarna mina kommer ramla av ifall jag testar QDR...

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:06   #1134
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Förövrigt borde denna övningen med en bulgarisk sandsäck vara rätt hyfsad för att skaka liv i rätt muskler och koordination för den där QDR-historien.

Jag har en säck gjord av ett jeansben fyllt med grus som jag brukar använda för enbart den övnignen. Skulle dock tro att armarna mina kommer ramla av ifall jag testar QDR...

Intressant variation med sandsäck! Ser ju ganska lik övningen som vissa kör med indiska klubbor eller clubbells eller vad de nu heter. Fick mig att tänka på en liknande övning fast med skivstång som jag såg Strongcamp göra på instagram. Lite hypnotiskt att titta på efter ett tag.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:08   #1135
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ido har ju lite gamla progressioner på sin youtube också. Men som nämnts så är ju mycket taget från capoeira.



Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 09:07   #1136
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
@Termy Du som kör Nordic curls. Hur många enbens hamstringcurl orkar du på pilatesboll? Jag ligger lågt med nordics tills jag närmar mig 15 tror jag.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 09:09   #1137
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
@Termy Du som kör Nordic curls. Hur många enbens hamstringcurl orkar du på pilatesboll? Jag ligger lågt med nordics tills jag närmar mig 15 tror jag.
Det var länge sedan jag körde knäcurl på boll som övning själv (ger den dock för jämnan till patienter, bra övning). Den blir nog lite mer lik i kraftkurvan som en sittande knäcurl då det inte är speciellt tungt i det helt utsträckta läget, till skillnad från nordics. Kan prova nån gång och se.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 09:11   #1138
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Djupaste matrix squats som jag någonsin sett, av Gabrielbrrb på instagram.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 09:42   #1139
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Sant. Den har väl jämnare moment över hela?
Gillar den skarpt. Gick ju ut lite för hårt med nordics (dock ej skandalhårt ). Kör den som del av min recommended routine med två ben och höga reps i första setet (24 per idag). God uppvärmning inför enbens i nästa två set och även för front squats samt shrimp squat progression som är min favvo sen några veckor.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 09:45   #1140
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Sant. Den har väl jämnare moment över hela?
Gillar den skarpt. Gick ju ut lite för hårt med nordics (dock ej skandalhårt ). Kör den som del av min recommended routine med två ben och höga reps i första setet (24 per idag). God uppvärmning inför enbens i nästa två set och även för front squats samt shrimp squat progression som är min favvo sen några veckor.
Nice! Ett sätt att variera knäcurl med boll är ju också att göra den på golvet med strumpor med olika friktion för att göra den tyngre o tyngre. Jag gick också ut för tungt med nordics i början, samt en tidigare smärta vä sida i vad jag då trodde var hamstrings, men sedemera antagit är någon form av ischiasretning (ev. ischiofemoral impingement?) som legat kvar och stört länge, möjligen sedan diskbråckstider. Den är dock borta nu när jag taggade ned och progredierade vettigt istället förra året.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)