Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-06, 16:43   #301
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Någon som märkt av några bi-effekter av D-vitamin från ull?

Jag köpt en burk igår och eftersom jag inte tagit D-vitamin under hela hösten och knappt sett solen/vistats utomhus så körde jag 10 000 IE. Ett par timmar senare fick jag röda "nässelutslag" på mina underarmar, tämligen säker att dessa berodde på tabletterna.

Bör jag slänga burken? Använt D-vitamin förut i högre doser utan någon "bi-effekt".

Mvh
Kamp
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 16:53   #302
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
10k IE är kanske lite överdrivet. Varför vill du äta _så_ mycket?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 16:58   #303
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
10k IE är kanske lite överdrivet. Varför vill du äta _så_ mycket?
Som sagt har jag ej intagit något under hela hösten och vet att vissa kör med "bolusintag" varannan vecka eller så. 10k är inget jag tänkt köra varje dag.
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-06, 19:03   #304
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
10k IE är kanske lite överdrivet. Varför vill du äta _så_ mycket?
10k är ju inte mycket vid engångsdos ifall du inte tänker på att man skulle köra det varje dag.

Testa att sprida ut intaget kanske?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2016-12-06 klockan 19:10.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 11:42   #305
Onigiri
Registered User
 
Onigiris avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Narnia
Inlägg: 2 417
Är det smartare att veckodosera D-vitamin?

Har hittat en tillverkare med 25k enheter per tab som ras rimligtvis måndagar. Var ju otäckt bra pris för en burk som räcker mer än ett år.
__________________
TELL THEM
Onigiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 15:37   #306
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Är det smartare att veckodosera D-vitamin?

Har hittat en tillverkare med 25k enheter per tab som ras rimligtvis måndagar. Var ju otäckt bra pris för en burk som räcker mer än ett år.
Citat:
A 250 μg/week dose of vitamin D was as effective as a 50 μg/d dose in healthy adults, but a regimen of four weekly followed by monthly doses of 1250 μg raised the risk of hypercalciuria.
Randomized controlled trial

Abstract

The risk of vitamin D insufficiency is increased in persons having limited sunlight exposure and dietary vitamin D. Supplementation compliance might be improved with larger doses taken less often, but this may increase the potential for side effects. The objective of the present study was to determine whether a weekly or weekly/monthly regimen of vitamin D supplementation is as effective as daily supplementation without increasing the risk of side effects. Participants were forty-eight healthy adults who were randomly assigned for 3 months to placebo or one of three supplementation regimens: 50 μg/d (2000 IU/d, analysed dose 70 μg/d), 250 μg/week (10 000 IU/week, analysed dose 331 μg/week) or 1250 μg/week (50 000 IU/week, analysed dose 1544 μg/week) for 4 weeks and then 1250 μg/ month for 2 months. Daily and weekly doses were equally effective at increasing serum 25-hydroxyvitamin D, which was significantly greater than baseline in all the supplemented groups after 30 d of treatment. Subjects in the 1250 μg treatment group, who had a BMI >26 kg/m2, had a steady increase in urinary Ca in the first 3 weeks of supplementation, and, overall, the relative risk of hypercalciuria was higher in the 1250 μg group than in the placebo group (P=0·01). Although vitamin D supplementation remains a controversial issue, these data document that supplementing with ≤ 250 mg/week (≤ 10 000 IU/week) can improve or maintain vitamin D status in healthy populations without the risk of hypercalciuria, but 24 h urinary Ca excretion should be evaluated in healthy persons receiving vitamin D3 supplementation in weekly single doses of 1250 μg (50 000 IU).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23595003/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 15:39   #307
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Svensk RDI? Ja, det är nog alldeles för lite i detta avseende. 2000 IU om dagen är en bra riktlinje.
Utan att ha läst hela tråden:

Hur kommer det sig att den svenska RDI är satt så lågt?
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 17:02   #308
mytimecouldbeyou
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av vonad Visa inlägg
Utan att ha läst hela tråden:

Hur kommer det sig att den svenska RDI är satt så lågt?
Finns en del resonemang här: http://www.lakartidningen.se/Klinik-...kada-an-nytta/

De kör enligt försiktighetsprincipen då de bedömer att det inte finns evidens för värdet av högre intag.

Citat:
När osäkerhet föreligger brukar den gängse medicinska grundregeln vara försiktighetsprincipen. Det skulle vara ett mycket ovanligt biologiskt fenomen om majoriteten av befolkningen skulle visa sig behöva tillskott av höga doser av ett prohormon. Nuvarande fokus bör därför läggas på att ta fram evidensbaserade tröskelvärden för D-vitaminstatus.
EFSA verkar sätta 100 mcg/dag (4 000 IU) som övre gräns för acceptabelt dagligt intag (obs dvs inte RDI).
mytimecouldbeyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 21:35   #309
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag fick som sagt i överkant i blodvärde (drygt 150 nmol / l) av att äta 7500 IE under vinterhalvåret, så jag har sänkt till 2400-4000 (beroende på kosthållning). Ska ta om det nu innan jag går på "vårdoseringen" och se om det ligger lite mer rimligt i år. Jag var i alla fall noga med att kolla kalcium-jon så jag vet att jag åtminstone aldrig fick hyperkalcemi.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 22:17   #310
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag fick som sagt i överkant i blodvärde (drygt 150 nmol / l) av att äta 7500 IE under vinterhalvåret, så jag har sänkt till 2400-4000 (beroende på kosthållning). Ska ta om det nu innan jag går på "vårdoseringen" och se om det ligger lite mer rimligt i år. Jag var i alla fall noga med att kolla kalcium-jon så jag vet att jag åtminstone aldrig fick hyperkalcemi.
Hur kollade du upp det? Hade varit intressant att få en fullständig näringsprofil, men vet inte hur man går tillväga.
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 08:43   #311
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jobbar på vårdcentral så det är enkelt för mig. Tog proverna eftersom jag visste att min dosering var något hög. Förmodligen inte akut skadligt men onödigt och kanske med vissa risker på sikt. Svårt att veta så jag justerade ner som sagt.

Jag tycker fö inte man ska ta fullständig "näringsprofil". Med den typen av screening hittar man alltid något avvikande och i värsta fall känner sig doktorn tvunget att "göra något" och så påbörjar man en behandling helt i onödan. Kan kosta båda tid och pengar och i värsta fall hälsan eftersom alla behandlingar är förenade med risker.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 10:52   #312
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av vonad Visa inlägg
Hur kollade du upp det? Hade varit intressant att få en fullständig näringsprofil, men vet inte hur man går tillväga.
Googla på Werlabs så har de olika undersökningar man kan göra. Jag har själv inte gjort något ännu men har planer på det.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 10:52   #313
bigjepp
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 244
Sambon köpte hem d-vitamin från apoteket.
En tablett innehåller 12,5mikrogram d-vitamin.
Ska man köra 1 eller kanske 2 tabletter?

På burken är rek intag 1.
bigjepp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 11:04   #314
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
6-10 tabletter.

20 mikrogram är bara 800 IE. 2-4000 IE är vettigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 13:23   #315
bigjepp
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 244
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
6-10 tabletter.

20 mikrogram är bara 800 IE. 2-4000 IE är vettigt.
Oj.. då blir de köpa hem andra tabletter.. varför så låg dos på dessa?
bigjepp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)