Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-20, 14:09   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Hur viktigt är specificitet för en hobbybyggare? Variation=färre skador?

Jag gillar att bli starkare i bänkpress, men inte så mycket att jag vill tävla i styrkelyft.

Behöver jag träna plan bänkpress med skivstång ofta för att bli bättre på det? Jag har i flera år tränat detta lyft 2 gånger/vecka. Jag har nu under 3 månaders tid endast utfört lutande bänkpress med skivstång samt plan hantelpress. Jag testade vanlig bänkpress igen idag och jag hade inte tappat någon styrka alls i lyftet, trots 5kg viktnedgång under dessa månader. Detta borde då enligt mig betyda att på hobby-nivå, vilket jag är i mitt bänkpressande, så behöver jag inte träna bänkpress åtminstone för att behålla styrkan förutsatt att jag gör variationer av lyftet?

Nu till min andra fråga, är det bra att variera lyften för att minska risker för överansträngning och liknande? Jag funderar på att göra en blandning av mitt gamla pass (Bänk + lutande hantelpress) och mitt nya (Lutande bänk + plan hantelpress), där jag en gång i veckan utför det gamla passet och en gång utför det nya. Mitt främsta mål är muskelbygge och skademinimering, även om jag också vill bli bättre på bänkpress.

Senast redigerad av smerk den 2021-01-20 klockan 14:15.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 14:23   #2
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Tror inte specificitet är så viktigt. Vad skiljer någon som är duktig på bänkpress mot någon som är lika stark muskulärt fast med sämre teknik? 10%? Ingen aning men det är knappast så att man kan lyfta dubbelt så mycket för att man blir en teknisk virtuos. 10% Låter rimligt. Är ju en del om man tävlar, men annars?

Bänkpress är en bra rörelse gör att bli starkare i musklerna man lyfter bänkpress med, därför är det en bra övning för bänkpress, den bästa. Men inte nödvändig att specificera sig på och få magiska skillz i. För de där specifika magiska skillzen gör för liten skillnad.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 14:24   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
1. Kanske tappar någon % eller två per år

2. Om du bänkar på ett sånt sätt att det inte skadar så spelar variation ingen roll. Om du bänkar på ett skadligt sätt så gör ju variation att du gör det mindre, vilket förstås är positivt. Det finns inget inherently negativt med att göra få rörelser förutsatt att man inte gör det på ett sådant sätt att det sliter ut lederna. Däremot är det inte helt omöjligt att man kan skada sig i variationerna för att man har fått en massa carryover i vissa vinklar och muskler men inte alla, och när man då orkar lyfta sig och så mycket i variationen så ger de svaga punkterna vika och man kanske skadar sig. Men har det inte hänt än så
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 15:20   #4
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Kan du inte börja med något upplägg för styrkelyftare? Finns många kända upplagda på tex styrkeprogram.se
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 16:40   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Repetetiva rörelser är inte bra för kroppen, men det går inte att säga en direkt siffra. Ett år kanske går fint men inte fem, mark kanske funkar i 7 år medan curl i bara 2, man vet inte riktigt. Därav är variation bra, men det behöver inte vara jättestor skillnad utan drt kan räcka med att ändra vinklarna, greppbredd mm lite så man inte nöter i exakt samma bana jämt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 16:53   #6
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Repetetiva rörelser är inte bra för kroppen, men det går inte att säga en direkt siffra. Ett år kanske går fint men inte fem, mark kanske funkar i 7 år medan curl i bara 2, man vet inte riktigt. Därav är variation bra, men det behöver inte vara jättestor skillnad utan drt kan räcka med att ändra vinklarna, greppbredd mm lite så man inte nöter i exakt samma bana jämt.
Baserar du det här på något? Finns massor med saker som är extremt repetitiva som inte är någon fara alls, löpning, att gå, ja all träning. Dåligt är bara icke ergonomiskt arbete eller tung repetitiv stötig stress på leder, inte repetetiva rörelser i sig.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 09:03   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Baserar du det här på något? Finns massor med saker som är extremt repetitiva som inte är någon fara alls, löpning, att gå, ja all träning. Dåligt är bara icke ergonomiskt arbete eller tung repetitiv stötig stress på leder, inte repetetiva rörelser i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Repetetiva rörelser är inte bra för kroppen, men det går inte att säga en direkt siffra. Ett år kanske går fint men inte fem, mark kanske funkar i 7 år medan curl i bara 2, man vet inte riktigt. Därav är variation bra, men det behöver inte vara jättestor skillnad utan drt kan räcka med att ändra vinklarna, greppbredd mm lite så man inte nöter i exakt samma bana jämt.
Jag tycker alltid att man hör att saker som löpning, bänkpress med brett grepp osv visst är ganska slitande i längden, och att det därför (om man inte har som mål att bli bäst på t.ex löpning eller bänkpress) är bra att variera aktivitetsformen lite för att undvika överansträngning.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)