Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-15, 08:33   #1
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Min resa mot STHLM marathon 2019

Tänkte börja posta min träning här under min resa mot mitt första maraton.
I maj så sprang jag 3km på 15min och var helt slut efter det. Har sprungit en handfull ggr sen dess fram till juli då jag har kommit igång regelbundet. Har aldrig sprungit mer än 12km i mitt liv.
Kör för närvarande inte efter något schema utan kör det jag känner för på dagen. Dvs är jag sliten blir det lite kortare alternativt vila, känner jag mig bra så blir det längre och förhoppningsvis lite snabbare än vanligt.

Målet just nu är att ligga på ca 40km i veckan. Har aldrig sprungit mer än 1 gång i veckan regelbundet. Har sysslat med bollsporter innan men inte gjort en sån träning sen februari 2018.

Har aldrig heller tyckt om att springa långt så vi får se hur det går.

Längd: 185cm
Vikt: 78kg i slutet av juli, är dock nere på 76kg nu.

Det här är vad jag har hunnit med fram tills idag:
28/7
4,82km 5:45min/km

29/7
4.32km 6:32min/km

30/7
2.47km 6:13min/km

2/8
2.4km 4:45min/km

4/8
6.93km 6:14min/km

5/8
1.31km 7:24min/km

6/8
1.78km 5:20min/km

7/8
11.3km 6:25min/km

9/8
12km 6:14min/km

10/8
10.58km 6:14min/km

11/8
2.22km 4:56min/km

12/8
9.75km 5:56min/km

13/8
4,3km 5:03min/km

14/8
8.09km 5:56min/km
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 08:36   #2
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Kroppen känns ändå bra trots att det blivit en stor volym snabbt. Hade en period där i början av augusti då jag var väldigt öm i framsidan av höfterna men det har släppt.
Har även haft små krypande krampkänningar i vä baksida lår men har aldrig gått över i kramp.

Senaste passet igår fick jag ont i vä knä för första gången. Körde dock ben på lunchen på jobbet så tror bara att det blev en för stor dos den dagen, känns ok idag.

De korta löppassen är oftast för att jag sprungit till ett utegym och kört där. Sen promenerat hem igen.
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 09:26   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Du gör helt rätt som satsar på volym, 40 km/vecka låter som ett bra startmål! Jag har själv börjat satsa mer på volym och det märks av när man springer längre distanser. Förra året dog benen vid kanske 15 km, nu har jag sprungit så pass mycket att de snarare dör(eller ja, blir lite sega) framåt 25 km. Det är ju en vital grej vid så långa distanser som marathon. Dock har jag märkt att man nog behöver lite snabbare träning också, typ tempoträning en gång per vecka eller varannan vecka. Bygga lite kondition och inte bara kilometervana.

Tänkte göra mara-debut nästa år jag också. Något specifikt lopp du satsar emot?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 09:32   #4
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 509
Trådtiteln är en rätt bra hint om vilket lopp :-)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 09:39   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Trådtiteln är en rätt bra hint om vilket lopp :-)
Hahaha Jo, en aning kanske.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 21:11   #6
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du gör helt rätt som satsar på volym, 40 km/vecka låter som ett bra startmål! Jag har själv börjat satsa mer på volym och det märks av när man springer längre distanser. Förra året dog benen vid kanske 15 km, nu har jag sprungit så pass mycket att de snarare dör(eller ja, blir lite sega) framåt 25 km. Det är ju en vital grej vid så långa distanser som marathon. Dock har jag märkt att man nog behöver lite snabbare träning också, typ tempoträning en gång per vecka eller varannan vecka. Bygga lite kondition och inte bara kilometervana.

Tänkte göra mara-debut nästa år jag också. Något specifikt lopp du satsar emot?
Nej exakt, vissa dagar när jag är seg tänker jag att det är skönare att köra intervaller för då är det över snabbare. De här längre passen tar ändå tid!

Dock är jag nojig över att jag ska åka på en stressfraktur, all annan smärta och skador känns det som om jag ändå kan hantera på något sätt. Jag har ändå gjort en stor volymökning på kort tid. Det känns som om det är som gjort för att det ska slå tillbaka på mig.

Måste få till styrketräningen också då det gör mig mer hållbar och man har ju även sett att det kan ge bättre tider.

Vilket lopp ska bli din maraton-debut?
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)