Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-21, 12:51   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Uppvärmning? Vad "värms" upp egentligen?

Hej, Som rubriken lyder.

När man värmer upp, Varför ska man göra det egentligen? Säg man har jobbat 07:00-16:00 varit igång hela dagen och drar till gymet efter. Jätte många kör ju sina konstiga vinklar och uppvärmningar med gummiband och liknande. Borde inte kroppen vara någorlunda igång redan och inte behövs värmas upp?

Ska jag köra bänkpress värmer jag upp med lättare vikter några sets mest för att få in "rörelsen" eller vad man ska säga och göra sig redo för tung belastning och "värmt upp" tekniken.

Men en del kör ju gummiband i en kvart för axlarna, olika vinklar där de "pumpar".

Så min fråga är lite enkelt bara, Vad värmer man upp? Behöver man öka sin puls,Få igång blodflöde, Värma upp leder/ligament och allting som finns i axlarna, Inför en bänkpress för att minimera skaderisken?

Eller räcker det med några enkla sets på den övningen man ska köra som uppvärmning och sedan belasta progressivt.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 12:56   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Koordination mellan muskler, nervsystem och hjärna.

Uppvärmning i form av konditionsträning ställer in kroppen på hårdare konditionsträning, inte styrketräning. Olika träningsformer och signaler.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 13:02   #3
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Koordination mellan muskler, nervsystem och hjärna.

Uppvärmning i form av konditionsträning ställer in kroppen på hårdare konditionsträning, inte styrketräning. Olika träningsformer och signaler.

Okej, Men borde inte det bästa vara att värma upp på den övningen man ska köra då? För koordinationen i övningen mellan muskler/nerv/hjärna?

Eller är gummiband och rotera axlarna bra uppvärmning inför en bänkpress som exempel också bra?

Behövs ligament/leder "värmas" upp överhuvudtaget?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 13:10   #4
Beiron
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Uppvärmning i form av konditionsträning ställer in kroppen på hårdare konditionsträning, inte styrketräning. Olika träningsformer och signaler.
En högst subjektiv iaktagelse, men jag upplever mig prestera bättre styrkemässigt när jag inleder passet med 10 minuters raskt gångsstempo på löpbandet. Det känns som att kroppen, blodcirkulationen och hjärnan "kommer igång" inför det stundande styrkepasset. Om det beror på att jag i övrigt lever ett ytterst stillasittnade liv utanför gymmet låter jag vara osagt.
Beiron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 13:12   #5
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Jag tror att de flesta börjar den övning man ska träna på, med lätta vikter. T.ex. om du ska köra bänkpress och ditt max är 80kg kanske du börjar på 20kg och stegar upp tills du kommer till dina träningsvikter.
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 13:22   #6
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Handlar det inte även om att få upp värmen i kroppen överallt?
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 13:47   #7
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Koordination mellan muskler, nervsystem och hjärna.

Uppvärmning i form av konditionsträning ställer in kroppen på hårdare konditionsträning, inte styrketräning. Olika träningsformer och signaler.
Konditionsträning är dock utmärkt för att snabbt få upp en värme i hela kroppen, vilket väl är skadeförebyggande?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 21:56   #8
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Tänk på att många av de gummibands övningarna kan vara i prehabsyfte också, man blir varm i kroppen och får prehab på köpet, win win.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 22:03   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Koordination mellan muskler, nervsystem och hjärna.

Uppvärmning i form av konditionsträning ställer in kroppen på hårdare konditionsträning, inte styrketräning. Olika träningsformer och signaler.
Hur kommer det sig att ledvärk kan försvinna med hjälp av uppvärmning? Är det så enkelt att den ökade koordinationen gör att man börjar lyfta på ett mindre skadligt sätt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 22:22   #10
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Är det inte ganska dålig evidens på att värma upp för styrketräning?
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 22:33   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Conclusions Strong research-based evidence was found for the following:

high-load dynamic warm-ups enhance power and strength performance;

warm-up swings with a standard weight baseball bat are most effective for enhancing bat speed;

short-duration static stretching warm-up has no effect on power outcomes;

and passive heating/cooling is a largely ineffective warm-up mode.

A clear knowledge gap in upper body warm-up literature is the lack of investigation of injury prevention outcomes.
https://bjsm.bmj.com/content/49/14/935
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 22:38   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
ConclusionsDespite a previous scarcity of well-controlled studies andminimal empirical evidence supporting coaches’ and ath-letes’ belief that a pre-event warm-up is essential foroptimal performance, extensive research over the pastdecade has provided substantial support for pre-competi-tion warm-up completion. Passively or actively elevatingTmusclecan markedly influence subsequent exercise per-formance via mechanisms such as increases in ATP turn-over and muscle cross-bridge cycling rate, as well asimprovements in muscle fibre functionality and conductionvelocity. Athletes competing in sprint and sustained high-intensity events seem the most likely beneficiaries of ele-vations in body temperature due to increases in muscleglycogen availability and the rate of force development. Aspeeding of VO2kinetics following completion of a prim-ing exercise bout may also enhance subsequent enduranceperformance, possibly via sparing of finite anaerobic storesand/or prompting an increase in motor unit recruitment,such that the ‘strain’ placed on each individual muscle fibreis reduced. The short-term contractile history of skeletalmuscle has also been shown to have a significant effectupon a muscle’s ability to generate force. Athletes seekingto harness the benefits of PAP should complete several setsof ballistic exercises, such as drop jumps or CMJs, whilewearing a weighted vest, and should experiment with dif-ferent transition durations to determine the optimal length.The majority of the recent research supports the notionthat a well-structured active warm-up elicits improvementsin performance across a wide range of sports, while passiveheat maintenance devices, such as heated athletic garmentsand blizzard survival jackets, can preserve the beneficialtemperature effects induced via an active warm-up duringlengthy transition phases. The initial aerobic portion of anactive warm-up should be shortened to\15 min, and a few (e.g. 1–5) activation sprints/race-pace efforts or dynamicPAP-inducing exercises should be completed to elicitimprovements in subsequent sprint and sustained high-in-tensity events. Finally, for team sports, such as football orrugby, the addition of SSGs to the pre-match warm-up, aswell as completion of a brief, sub-maximal active re-warm-up involving activities such as repeat-sprint drills or con-tinuous running during the half-time break, elicitsimprovements in repeat-sprint and second-halfperformance.
https://www.researchgate.net/publica...d_Applications
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 22:40   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
https://www.scienceforsport.com/warm-ups/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:00   #14
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Jag tror att de flesta börjar den övning man ska träna på, med lätta vikter. T.ex. om du ska köra bänkpress och ditt max är 80kg kanske du börjar på 20kg och stegar upp tills du kommer till dina träningsvikter.
Jag tycker att man har mer kräm att ge om man bara värmer upp de muskler man ska träna.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 10:02   #15
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
stretchar alltid och kör lite aktiveringsövningar innan jag tränar. Blir lite varm och svettig innan jag börjar köra min första övning. Känns alltid lite bättre då.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)