Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-23, 18:31   #121
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Blir det inte monotont? Speciellt om man sitter på VC och bara skriver ut papper med övningar eller ger samma kostråd till var och varannan person man träffar?
Ja, arbetar man på det sättet hela dagarna är det ju tråkigt. Jag ser det kliniska arbetet som en felsökning, där man verkligen försöker hitta orsaken till smärtan eller funktionsnedsättningen. Allt för många tror jag gör det bekvämt för sig, väljer något koncept eller någon metod som är enkel att arbeta efter och kör på det. Det blir samma övningar till många/alla, ingen riktig diagnos och jäkligt ospecifikt. Mycket roligare att bygga upp det som ett case, där man samlar bevis för/emot sin tes, så att man kan leverera något konkret med bevis, och inte bara en teori.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 19:41   #122
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tycker också det är intressant med folk som har hög utbildning men jobbar med något skit. En gammal jobbkompis var magister inom statsvetenskap och jobbade som försäljare på låg nivå och han verkade inte ens intresserad av att söka nåt annat. Kanske det blir så att man blir färdig, tar nåt skitjobb och sedan fortsätter man på samma linje eller kanske man helt enkelt inte hittat nåt pga att man inte lyckas få erfarenhet inom branschen.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 22:12   #123
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag tycker också det är intressant med folk som har hög utbildning men jobbar med något skit. En gammal jobbkompis var magister inom statsvetenskap och jobbade som försäljare på låg nivå och han verkade inte ens intresserad av att söka nåt annat. Kanske det blir så att man blir färdig, tar nåt skitjobb och sedan fortsätter man på samma linje eller kanske man helt enkelt inte hittat nåt pga att man inte lyckas få erfarenhet inom branschen.
Kan hända mycket på 4 år, jag läste en utbildning på 1 år och när jag var klar med den så kände jag att jag var på ett annat ställe i livet där jag prioriterade och ville annat.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 23:19   #124
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Högre utbildning leder inte till bättre jobb om personen i sig fortfarande är en osocial korkad idiot.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 07:34   #125
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Visst hinner allting förändras på 4 år jo.. Det är också sant att mycket är fast i dom 30min du har tid att övertyga nån att ta dej på jobb, altså själva intervjun. Är man en idiot så är det kört.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 07:56   #126
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Dessutom är det ju i princip hopplöst att få jobb inom vissa områden med vissa examen, kan vara en faktor med tänker jag utöver det som nämnts tidigare.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 08:06   #127
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Därför väljer man inte sådana utbildningar. Onödigt att lipa efteråt om man studerat nån bullshit-ämne och sedan sitter arbetslös
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 10:41   #128
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Därför väljer man inte sådana utbildningar. Onödigt att lipa efteråt om man studerat nån bullshit-ämne och sedan sitter arbetslös
Jo delvis men man kanske bör fråga sig om dessa utbildningar borde finnas överhuvudtaget. Varför finns möjligheten att utbilda sig i något idiotiskt? Det skapar bara krossade drömmar och skulder. Väck med alla skitlinjer!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 10:51   #129
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag har varit nära på att gå i den fällan. Tänkte läsa en språkutbildning på tre år, är helt säker på att jag hade suttit utan arbete och med ett berg av CSN-skulder. Har lite åldersnoja av att jag kommer börja studera så sent i livet men det har släppt lite. Hellre lite äldre och klokare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 10:54   #130
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag har varit nära på att gå i den fällan. Tänkte läsa en språkutbildning på tre år, är helt säker på att jag hade suttit utan arbete och med ett berg av CSN-skulder. Har lite åldersnoja av att jag kommer börja studera så sent i livet men det har släppt lite. Hellre lite äldre och klokare.
Det är aldrig för sent min vän, hade flera som var 30+ i min dietistklass och ett par över 40-45 med. Jag kommer själv troligtvis börja plugga igen när jag är frisk så kommer börja runt tiden jag är 30.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 11:04   #131
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Det skapar bara krossade drömmar och skulder.
Och kostar pengar för skattebetalarna. Jag tror ju knappast det är privata företag som betalar lärarnas löner och håller byggnaderna i schack på högskolor och universitet. Skulle vara intressant att se hur mycket "skitutbildningar" kostar samhället i rena pengar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 11:06   #132
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Det är aldrig för sent min vän, hade flera som var 30+ i min dietistklass och ett par över 40-45 med. Jag kommer själv troligtvis börja plugga igen när jag är frisk så kommer börja runt tiden jag är 30.
Jag har funderat på en grej: Undrar när man kan säga att det är för sent för att plugga till läkare? Läkare är ju lite av en specialklass för utbildningen är så :a lång, typ åtta år. Börjar man vid 40 så har man 17 år på sig att jobba innan pensionen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 11:10   #133
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jo delvis men man kanske bör fråga sig om dessa utbildningar borde finnas överhuvudtaget. Varför finns möjligheten att utbilda sig i något idiotiskt? Det skapar bara krossade drömmar och skulder. Väck med alla skitlinjer!
Jag tycker man själv måste fundera. Det första jag gör att ta reda på vad medellönen ligger på och hur arbetssituationen ser ut. Då jag började min utbildning så fanns det gott om jobb, när jag blev klar var situationen en annan.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 11:11   #134
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Och kostar pengar för skattebetalarna. Jag tror ju knappast det är privata företag som betalar lärarnas löner och håller byggnaderna i schack på högskolor och universitet. Skulle vara intressant att se hur mycket "skitutbildningar" kostar samhället i rena pengar.
Jag tycker arbetsförmedlingen borde överge sin gamla verksamhet och istället börja förmedla 2-veckors praktikplatser så folk kan prova jobb (utan ersättning) innan de börjar utbilda sig till dem. Många gånger skiljer sig en uppfattning om ett yrke från verkligheten.

Detta om det går att göra utan att det kostar allt för mycket pengar i administration. Var bara en spontan tanke så finns säkert förhindrande omständigheter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 11:11   #135
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har funderat på en grej: Undrar när man kan säga att det är för sent för att plugga till läkare? Läkare är ju lite av en specialklass för utbildningen är så :a lång, typ åtta år. Börjar man vid 40 så har man 17 år på sig att jobba innan pensionen.
Det är väl upp till var och en tänker jag, blir ju en ekonomisk fråga mer desto äldre man blir tänker jag. I många akademiska yrken arbetar ju rätt många långt efter pension och så även många läkare.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)