Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 12:08   #31
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En bok är dessutom oftast en enda persons verk, medan en film alltid är ett grupparbete. Och vi vet alla att grupparbeten alltid är sämre än enskilda personers arbeten.
Det ligger en hel del i det, filmer/serier bygger på många fler kompromisser artistiska och rent praktiska. Fast jag vill dock hävda att en bok alltid har två skapare, författaren och läsaren.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 12:36   #32
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Jag har alltså inget emot att läsa. Läser en hel del. Många fler timmar bok i veckan än TV och sociala medier test klart. Men skönlitteratur? Den verkar omöklig att komma in stämning för. Tänk själv en go timme i badkaret, lite Badolja, stearinljus.. Inte fasiken vill man läsa något hittepå då man suktar efter facklitteraturen.
Skönlitteraturs styrka är dess förmåga att fånga människors känslor och tankar.
Om man inte är intresserad eller tillgänglig för det minskar såklart lockelsen.
(Och nu pratar jag mer Steinbeck och Dostojekvksijsj än kiosklitteraturen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Inte bara det, i en bok är berättelsen mycket mindre låst. Tankar visas mycket lättare i böcker. I en bok kan man skriva "En människa gick in i rummet" samtidigt som läsaren inte får reda på människans utseende, kön, ålder, storlek, kropsspråk osv. Författaren kan visa exakt så mycket eller lite hen vill. I en film är det omöjligt.

En bok är dessutom oftast en enda persons verk, medan en film alltid är ett grupparbete. Och vi vet alla att grupparbeten alltid är sämre än enskilda personers arbeten.
Grupparbeten som månlandningen, islam, och frigörelsen av slavar blev ju ganska bra.
Bibeln är väl en av de bästa böckerna dessutom.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 12:43   #33
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Fast jag vill dock hävda att en bok alltid har två skapare, författaren och läsaren.
Verkligen! Man skapar/tolkar ju oundvikligen en högst individuell mental "värld"/bild utifrån det man läser.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:34   #34
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Har du provat någon av Jules Verne böcker? De väver in en hel del "vetenskap" (ofta åt det extrema hållet). Även Asimov kvalar in där.

Sen har du även Abbotts "Flatland", "överdimensionella" figurer/kroppar interagerar med varandra. Tex en tvådimensionell figur blir "lyft" upp ur dess dimension av en tredimensionell kropp

Gillade skarpt astronauten Chris Hadfields "biografi", 'An Astronaut's Guide to Life on Earth', både underhållande att läsa och ger väldigt bra insyn i astronautyrket och livet på internationella rymdstationen ISS.

Feynman har ju två böcker som "introducerar" läsaren till några koncept, "Six easy pieces" (atomer, lite grundläggande fysik, fysikens påverkan på andra discipliner, energins bevarande, gravitation och lite kvantfysik) och "Six not so easy pieces" (vektorer, relativitet, rymdtid och rum).

Randall Munroe's 'What if' är också "vetenskaplig" och underhållande.
Detta lät väldigt spännande, blev lite pirrig nu. Speciellt biografin av astronauten.

Vad menar du med att Verne väver in vetenskap åt det extrema hållet? Tar gärna emot förslag på en bok av honom och Asimov.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Nu tycker jag förvisso inte att man ska se läsning av skönlitteratur ur ett nyttoperspektiv, jag läser för att det är kul. Men det är en rejäl skillnad mellan att läsa och se på en serie. För att en bok ska funka måste din hjärna jobba med att måla upp miljön och gestalta personerna, när du ser på en series har någon redan gjord det åt dig. Det finns inga genvägar i livet, utom att läsa mycket, det är en genväg till allt.

Personligen tycker jag att en bra bok i 95% av fallen slår en bra film/serie. För när du läser ser alla rollpersoner ut som du tycker att de borde se ut, de låter som du tycker att de borde, alla platser är precis så fantastiska som du vill att de är, soundtracket är aldrig meh. Och eftersom det är du som måste jobba för att komma vidare så kan du aldrig bara zoona ut i soffan och tänka på deklarationen.
Jag är inte särskilt kreativ som person, så jag ser ingen större glädje i att måla upp miljöer och karaktärer i huvudet.

Senast redigerad av xan den 2019-02-10 klockan 14:35.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:51   #35
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Grupparbeten som månlandningen, islam, och frigörelsen av slavar blev ju ganska bra.
Bibeln är väl en av de bästa böckerna dessutom.
Att du kan förespråka Islam är för mig en gåta, den fördömer ju inte ens PIV-sex.

För övrigt är jag lite förvånad över att du, som ibland ondgör dig över autistiska bokstavstolkningar från andra, inte verkar ha förstått att jag inte menade bokstavligt med att grupparbeten alltid blir dåliga. Månlandningen hade nog varit svår att klara på egen hand ja. Vad jag menar är att när det gäller konstnärliga verk så stämmer ofta "ju fler kockar, desto sämre soppa". Ett komiskt geni kanske kommer på ett enastående roligt filmmanus. Men sen kommer producenten och tycker att man ska ändra skämten lite si, regissören att man ska ändra skämten lite så, skådisarna kanske missförstår vilket delivery skämten ska ha, och slutligen kanske klipparen har dålig timing. Och vad som skulle ha blivit ett mästerverk om manusförfattaren haft 100 % att säga till om blev istället meh.

I en bok har manusförfattaren nästan alltid 100 % att säga till om (hen blir ofta influerad av provläsare, redaktörer osv, men i teorin går det åtminstone att skapa en bok med noll påverkan från andra).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:59   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Detta lät väldigt spännande, blev lite pirrig nu. Speciellt biografin av astronauten.

Vad menar du med att Verne väver in vetenskap åt det extrema hållet? Tar gärna emot förslag på en bok av honom och Asimov.



Jag är inte särskilt kreativ som person, så jag ser ingen större glädje i att måla upp miljöer och karaktärer i huvudet.
Stiftelsetrilogin av Asimov är ju riktigt grym! Troligen dock ett uselt val om man har lätt för att tappa fokus och vilja lägga ifrån sig boken. Det är inte ett högt tempo i handlingen direkt. De böckerna utspelar sig över tusentals år om jag minns rätt.

Om du läser och gillar så kommer du säkert också gilla Dune av Frank Herbert.

Om du vill ha mer lättsmält science fiction så kan jag rekomendera Cyberiaden av Stanislaw Lem, vilket är en absurdistisk novellsamling. Det är för övrigt Lem som skrivit klassiska Solaris.

Jag tror du kan plocka vilken bok som helst av Jules Verne, och den kommer nog vara bra. Jorden runt på åttio dagar är i en mer normal miljö, medans de flesta andra är mer åt science fiction hållet. En värlsdomsegling under haven och Till jordens medelpunkt är härliga grejer såvitt jag minns det. Det är också rätt så lättsmälta grejer, och inga tjocka tegelstenar heller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:00   #37
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Nu är det här ingen boktråd men Dune är ju omöjlig att hitta på svenska. Jag klarade ett kapitel på engelska sen gav jag upp för det var för krångligt. Men vill väldigt gärna läsa den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:01   #38
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Att du kan förespråka Islam är för mig en gåta, den fördömer ju inte ens PIV-sex.

För övrigt är jag lite förvånad över att du, som ibland ondgör dig över autistiska bokstavstolkningar från andra, inte verkar ha förstått att jag inte menade bokstavligt med att grupparbeten alltid blir dåliga. Månlandningen hade nog varit svår att klara på egen hand ja. Vad jag menar är att när det gäller konstnärliga verk så stämmer ofta "ju fler kockar, desto sämre soppa". Ett komiskt geni kanske kommer på ett enastående roligt filmmanus. Men sen kommer producenten och tycker att man ska ändra skämten lite si, regissören att man ska ändra skämten lite så, skådisarna kanske missförstår vilket delivery skämten ska ha, och slutligen kanske klipparen har dålig timing. Och vad som skulle ha blivit ett mästerverk om manusförfattaren haft 100 % att säga till om blev istället meh.

I en bok har manusförfattaren nästan alltid 100 % att säga till om (hen blir ofta influerad av provläsare, redaktörer osv, men i teorin går det åtminstone att skapa en bok med noll påverkan från andra).
Dio: argumentera inte med idioter. De drar ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet. Eller på modernt internetspråk: mata inte trollen.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:02   #39
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Nu är det här ingen boktråd men Dune är ju omöjlig att hitta på svenska. Jag klarade ett kapitel på engelska sen gav jag upp för det var för krångligt. Men vill väldigt gärna läsa den.
Den heter dock inte Dune på svenska. Arrakis, ökenplaneten tror jag den heter. Den kan ju inte vara omöjlig att hitta. Den lär ju finnas på varenda bibliotek...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:03   #40
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury brukar de flesta läsa snabbt och gilla.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:08   #41
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Och efter den Catch 22, av Joseph Heller.

Kanske?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:08   #42
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Stiftelsetrilogin av Asimov är ju riktigt grym! Troligen dock ett uselt val om man har lätt för att tappa fokus och vilja lägga ifrån sig boken. Det är inte ett högt tempo i handlingen direkt. De böckerna utspelar sig över tusentals år om jag minns rätt.
Jag har ganska lätt för att tappa fokus när jag läser; Stiftelsetrilogin hör tyvärr till de böcker där jag inte pallade läsa den första efter några sidor. Så jag skulle personligen inte rekommendera den till trådskaparen.

Däremot läste jag en novellsamling av samma författare som var helt himlastormande bra. Har inte den blekaste om vad novellsamlingen hette, men en av novellerna handlade om en jättebläckfisk, en annan om att en diktator blir skjuten med lasergevär i ögat. Om det ringer någon klocka hos någon annan i tråden får denne gärna komma med input...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:26   #43
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Och efter den Catch 22, av Joseph Heller.

Kanske?
Det är faktiskt en bok jag påbörjat men inte läst klart. YMMW men jag tappade fokus i den.

Då hade jag större behållning av andra böcker i krigsgenren som exempelvis döden på larvfötter(kommer inte ihåg författaren).

Annars är förstås De nakna och de döda en himla bra bok men när Mailer kör tillbakablickar med sina karaktärer då är det lätt att tappa sugen ifall det är en karaktär man inte bryr sig om. Så inte alldeles lättsmält så på det viset inget boktips för den här tråden.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:40   #44
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Att du kan förespråka Islam är för mig en gåta, den fördömer ju inte ens PIV-sex.

För övrigt är jag lite förvånad över att du, som ibland ondgör dig över autistiska bokstavstolkningar från andra, inte verkar ha förstått att jag inte menade bokstavligt med att grupparbeten alltid blir dåliga. Månlandningen hade nog varit svår att klara på egen hand ja. Vad jag menar är att när det gäller konstnärliga verk så stämmer ofta "ju fler kockar, desto sämre soppa". Ett komiskt geni kanske kommer på ett enastående roligt filmmanus. Men sen kommer producenten och tycker att man ska ändra skämten lite si, regissören att man ska ändra skämten lite så, skådisarna kanske missförstår vilket delivery skämten ska ha, och slutligen kanske klipparen har dålig timing. Och vad som skulle ha blivit ett mästerverk om manusförfattaren haft 100 % att säga till om blev istället meh.

I en bok har manusförfattaren nästan alltid 100 % att säga till om (hen blir ofta influerad av provläsare, redaktörer osv, men i teorin går det åtminstone att skapa en bok med noll påverkan från andra).
Queen hade ju en del hits och de samarbetade ju fint. Även Beatles lyckades.

Visst förstår jag viljan att romantisera kring Konstnären, men det är att frånta många yrkeskårer dess bidrag. Sen är det lite att förglömma att böcker sällan är enmansprojekt.. men du har rätt attdet ofta bara är ett namn på baksidan..
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:57   #45
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Queen hade ju en del hits och de samarbetade ju fint. Även Beatles lyckades.

Visst förstår jag viljan att romantisera kring Konstnären, men det är att frånta många yrkeskårer dess bidrag. Sen är det lite att förglömma att böcker sällan är enmansprojekt.. men du har rätt attdet ofta bara är ett namn på baksidan..
Från min sida är det mindre romantisering och mer egen erfarenhet. Jag har ju gått en mediautbildning nu i tre år. Mönstret är tydligt: När jag fått arbeta själv har arbetena blivit bra, när vi tvingats grupparbeta har det blivit skit. Men sen går jag en bottenskrapsutbildning också som samlar ihop folk från hela landet som inte kunde komma in på något riktig designutbildning, så jag kanske inte ska dra för stora växlar på mina erfarenheter. Jobbar man ett gäng kompetenta personer ihop är det nog en annan femma.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)