Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-09, 19:56   #1
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Kan man lära sig att bli en bokmal?

Jag har en stark passion för teoretiska ämnen och är en analysmänniska, men jag kan inte läsa böcker i underhållningssyfte. Det går bara inte. Om jag inte läser för att utbilda mig inom något specifikt så blir jag direkt rastlös och lägger ned boken och sätter mig vid datorn i stället. Kanske är det att jag växt upp med så mycket digitalt som gjort att jag blir otålig av att sitta ned och läsa i lugn och ro. Det är väldigt synd eftersom det finns så otroligt mycket intressant jag vill lära mig från böcker, men hjärnan vill inte underhålla sig på det sättet. Forum tycker jag om då det är korta texter och man själv kan delta.

Har gjort massa försök att bli en bokmal, utan framgångar. Vad har ni för tips för att göra läsning till något roligt och avslappnande? Ska jag acceptera att det helt enkelt inte är min grej?

EDIT: Ljudböcker har jag testat, det fungerar lite bättre.

Senast redigerad av xan den 2019-02-09 klockan 19:58.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 20:06   #2
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
För min del är det sagda det viktigaste. Eller en konversation, åtminstone med sinnet om man läser nåt man inte kan svara på direkt. Ett språk är för mig tal, uttryck, tecken, kanske kropp. Även den som är döv uttrycker sig så. Många är analfabeter men kan utveckla intellektet i all fall. kan man tala så kan man skriva, säger en del författare, Christopher Hitchens t ex. Själva de fysiska böckerna är inte viktig för min del även om de är bra att ha och spara. Att lyssna på en pod är samma sak. för mig. Så vad driver dig vad är du intresserad av, börja där kanske?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 20:07   #3
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Det är inte så att du har börjat med för tunga och tråkiga böcker helt enkelt? Något mer lättsmält och underhållande, kanske snabba cash trilogin som start?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 20:55   #4
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Det är inte så att du har börjat med för tunga och tråkiga böcker helt enkelt? Något mer lättsmält och underhållande, kanske snabba cash trilogin som start?
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 21:03   #5
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Skulle också säga börja lättsmält. Började själv med Ondskan. Som vanligt mycket bättre bok än film även om filmen inte var dålig.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 21:18   #6
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Trodde jag hade svårt för böcker men jag tror jag bara valde böcker som inte var rätt för mig. En bra grej för min del var att jag la ner att försöka läsa svåra böcker för sakens skull. Höll på att dö av tristess när jag läste Brott och Straff. To Kill a Mockingbird däremot läste jag tre timmar i sträck när jag åkte tåg. Trodde inte jag hade förmågan till det. :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2019-02-09 klockan 21:19.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 21:19   #7
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Jag gjorde också många försök men det slutade alltid som för dig. Brasved tänker jag, smäller igen boken och fnyser åt författaren. Ska jag verkligen lägga timtal på den här människans pretentiösa formuleringar som han drygat ut sin text med enbart för att komma upp i ett tillräckligt antal sidor för att få skiten i tryck?

Antagligen är det så enkelt att jag helt enkelt avskyr att läsa böcker. Det finns inget avkopplande alls med det. Jag blir enbart stressad och börjar alltid metareflektera över min läshastighet och måste alltid utmana mig själv att öka tempot. Det slutar förstås med att jag tappar tråden hela tiden.

Senaste tio åren har jag bara "läst" en bok utöver kurslitteratur. Det var "Och solen har sin gång" av Ernest Hemingway. Den tog jag mig igenom på en knapp timme genom att i stort sett hoppa över all dialog som utgjorde 75 % av boken.

Nej usch och tvärtvi, böcker kan verkligen vara vansinnigt själsdödande.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 21:20   #8
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Eller nån lite mer kontroversiell författare som skriver saker de inte riktigt skulle uttrycka i tal.

Tycker att det som Guillou sade att han var glad om han fick yngre att läsa mer och någonting överhuvudtaget så var han glad är lite sådär. Men jag tycker i alla fall att det borde vara nåt som är värt det och inte vad för deckarskit som helst men ja Ondskan är en bra bok. Går lite i Foucaults fotspår samt Cool hand Luke och Gökboet, i svensk form. Den kommer du nog i genom.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 21:25   #9
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Innan mobiler och internet om så läste folk westernböcker och världskrigsböcker i fickformat, sällan mer än 150 sidor. Såna läste ju alla. Deckare likaså, de var i serier om hundratals böcker med samma rolleinnehavare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 21:50   #10
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
En väldigt bra ”öppnare” är Liftarens guide till galaxen! Tar du den i ”originaldelarna” så blir det inte så mycket att försöka kliva över. Om du inte skrattar åt den är det något på tok.
Kommer du över motståndet finns det oceaner av nöje som bara väntar på dig!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 22:31   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Ett tips som inte nämnts är att läsa böcker på ditt modersmål (gissningsvis svenska). Även om jag tycker att min engelska är rätt bra så får jag personligen mycket bättre flyt när jag läser på svenska och det är ju roligare att läsa en bok som man verkligen kommer in i och får flyt i. Så man kanske inte bara läser några sidor om dagen och hela tiden glömmer bort vad som har hänt eller pågår.

Ett annat tips som jag kanske får mothugg för, kan vara att utgå från filmer du gillar och läsa böckerna som filmerna inspirerats av.

Sen finns det säkert folk som helt enkelt bara inte gillar att läsa böcker i annat syfte än kunskap, och det är ju inget fel med det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 23:34   #12
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Låt oss vara ärliga. Du är förmodligen missbildad och vanskapt. Du bör vara lycklig så länge du inte tvingas ha propellerkeps och tandskydd.

Senast redigerad av Yes den 2019-02-09 klockan 23:35.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 23:39   #13
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Har själv försökt bli en bokmal på senare år.

Läste otroligt mycket som ung men snöade sedan in på facklitteratur och fann andra intressen vilket gjorde det svårt att komma igång igen. Kan inte sätta fingret på det men känns som att böcker ofta springer i cirklar för att fylla ut sidorna och jag väntar otåligt på att nå slutet. Dessutom förstår jag inte riktigt varför böckernas drömvärld skulle vara så mycket bättre än att slösa tid på film eller TV.

Min lösning går tvärt emot Bob90 på så vis att jag nu nästan enbart läser böcker på andra språk (franska, spanska och tyska). Det blir markant långsammare än när jag läser på svenska och engelska men i gengäld så blir varje sida en upplevelse. Målet är inte längre att bli färdig utan att sakta ner och verkligen förstå varje mening. Det är en trevlig känsla att kolla upp ett ord för att sedan stöta på det några dagar senare och minnas vad det betyder.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 00:07   #14
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av VikG Visa inlägg
Tycker du dem är svårlästa?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 02:29   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Det är inte så att du har börjat med för tunga och tråkiga böcker helt enkelt?
Liksom flera i tråden håller jag med om detta. Utöver de böcker som redan föreslagits vill jag tipsa om:
- Tove Janssons Muminromaner.
- Astrid Lindgren.
- Charles Bukowski.
- Harry Potter-böckerna.
- Dan Brown.
- Jonas Gardell.

När du hittar en bok som drar in dig nästan mot din vilja - när blicken bara följer med ordflödet totalt utan ansträngning efter att du lagt den på det första ordet - då vet du att du hittat rätt.

Var inte rädd för att dissa en bok och ta en ny om första inte är rolig efter en halv sida. Det finns så inihelvete förbannat många fantastiska böcker, så det är fullständigt poänglöst att du ägnar en enda minut åt en som inte är top notch. Var inte rädd för att pröva obskyra och okända författare heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)