Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-04, 19:23   #1
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Går det att ändra kroppskompositionen på kcal balans?

Jag har påbörjat en deff men jag klarar inte av att fullfölja den. Jag lider av psykisk ohälsa och tar en hel del mediciner. Går jag hungrig en längre tid får jag magproblem. Det är viktigt att jag tar medicinerna med mat.

Däremot äter jag strikt, absolut ingen skräpmat och mycket protein. Nyttig mat med grönsaker mm. Äter mig mätt och inte mer. Säkert underskott vissa dagar men det räcker inte för att jag ska gå ner i vikt märkbart. Har gått ner några kg men det är som sagt bara för jag städat upp kosten från all skit.

Träningen går bra. Jag ökar nästintill hela tiden och orkar träna mycket. Mår väldigt bra fysiskt. Men nu till min fråga, kan min kroppskomposition ändras med tiden, kan jag minska i fett ändå och bygga muskler samtidigt? Det torde inte göra någon dramatisk skillnad i min fysik, det förstår jag. Men liten skillnad borde det väl göra?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 19:26   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är träningen som bygger muskler. Lägger du på dig 10 kilo muskler på X antal år utan att lägga på dig fett kommer du att se helt annorlunda ut, med lägre kroppsfettprocent.

Jag väger lika mycket på den här bilden https://www.styrkelabbet.se/author/andreas-abelsson/ som för 25 år sedan. Jag har inte lagt på mig ett enda kilo på flera årtionden av träning. Men jag garanterar att jag inte såg ut så där då.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 19:50   #3
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag har i princip samma fundering. Vet att det korta svaret är "ja", men om vi tar ett specifikt exempel istället (som råkar vara precis som jag )

Om vi tar en man som väger 79kg på 187cm, med uppskattningsvis ca 18% kroppsfett. Tränat ett par år, ca 2-3 pass i veckan (på inga sätt några monsterpass, men ändå med tydlig progression), är det värt att sikta på en försiktig bulk (ca 0,5kg i månaden), eller är det bättre att ligga stilla i vikt?

Nu är det ju massor med faktorer som spelar in, men det jag funderar på är just det här med att det kanske är risk att en ökning i totalvikt lätt blir mestadels fett när man ligger så pass högt som 18% kroppsfett, så att det är bättre att tänka ännu långsammare "recomp" istället..

Hoppas det här inte kändes som en trådkapning, är väl exakt samma TS undrar över.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 20:01   #4
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Ja, just det. Ordet "recomp" var det jag sökte.

Men Grub säger ju att det funkar utmärkt. Så jag kör på. Att deffa är ta mig fan ett helvete. Vara konstant hungrig och träna när man är trött..näe inget för mig iaf. Funkade då jag var yngre och friskare men inte nu längre.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 20:09   #5
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Ja, just det. Ordet "recomp" var det jag sökte.

Men Grub säger ju att det funkar utmärkt. Så jag kör på. Att deffa är ta mig fan ett helvete. Vara konstant hungrig och träna när man är trött..näe inget för mig iaf. Funkade då jag var yngre och friskare men inte nu längre.
Extrem kalorirestriktion funkade ens inte för mig när jag var yngre. Sömn och allt blir ju påverkat. Man måste nog vara stark psykiskt ifall det ska gå.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 20:39   #6
mallow
Registered User
 
mallows avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är träningen som bygger muskler. Lägger du på dig 10 kilo muskler på X antal år utan att lägga på dig fett kommer du att se helt annorlunda ut, med lägre kroppsfettprocent.

Jag väger lika mycket på den här bilden https://www.styrkelabbet.se/author/andreas-abelsson/ som för 25 år sedan. Jag har inte lagt på mig ett enda kilo på flera årtionden av träning. Men jag garanterar att jag inte såg ut så där då.
Men du hade redan skapat bra utgångsläge för 25 år sedan, antar jag? Eller fungerar det lika bra att starta vid t.ex 90kg som 60kg att ligga på balans?
__________________
“Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach.”
mallow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 09:25   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det man måste förstå är att energibalans avser en viss mätperiod. Om du har legat på -500 kcal per dag i ett år och +500 kcal per dag året efter så har du legat på energibalans sett över en två-årsperiod, och det vi pratar om då är ju någon som med gymtermer "deffat" och sedan "bulkat". Det är bara att snäva ner tiden för att se att man kan vara i energibalans över en kortare mätperiod också, t.ex. över 24 h eller över en vecka. Man är på energiminus under vissa delar av dygnet/veckan och på energiplus andra delar av dygnet/veckan, men så länge det adderar till +0 så har man legat på energibalans under den givna mätperioden. Och självklart kan kroppskonstitutionen förändras under mätperioderna.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2019-02-05 klockan 09:26.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 10:44   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det man måste förstå är att energibalans avser en viss mätperiod. Om du har legat på -500 kcal per dag i ett år och +500 kcal per dag året efter så har du legat på energibalans sett över en två-årsperiod, och det vi pratar om då är ju någon som med gymtermer "deffat" och sedan "bulkat". Det är bara att snäva ner tiden för att se att man kan vara i energibalans över en kortare mätperiod också, t.ex. över 24 h eller över en vecka. Man är på energiminus under vissa delar av dygnet/veckan och på energiplus andra delar av dygnet/veckan, men så länge det adderar till +0 så har man legat på energibalans under den givna mätperioden. Och självklart kan kroppskonstitutionen förändras under mätperioderna.
Ja givetvis är det så. Men om man tar som exempel någon som tränar varannan dag, och således har potentiellt konstant förhöjd proteinsyntes, samt äter 5-6 mål om dagen, och således kan ligga i kaloribalans under väldigt kort mätperiod. Kan man säga generellt (ex. vid en viss kroppsfett%) om detta är bättre/sämre för kroppskompositionen än att ligga på svagt kaloriöverskott (med samma korta mätperiod) för att sakta öka vikten?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:37   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Här kan jag bara spekulera men jag skulle gissa att det är bättre för muskeltillväxten med en långsam viktökning men att det inte bara skulle vara bra för att bygga muskler utan också för att bygga fett. Att sett över en viss tid "bara" bygga muskler med bibehållen kroppsfettprocent är för de flesta otroligt svårt och tidsödande och något man framförallt gör i början av sin karriär, om man är naturligt smal.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:49   #10
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Här kan jag bara spekulera men jag skulle gissa att det är bättre för muskeltillväxten med en långsam viktökning men att det inte bara skulle vara bra för att bygga muskler utan också för att bygga fett. Att sett över en viss tid "bara" bygga muskler med bibehållen kroppsfettprocent är för de flesta otroligt svårt och tidsödande och något man framförallt gör i början av sin karriär, om man är naturligt smal.
Ja fast det behöver ju inte bara vara muskler.. om den nya vikten består av exempelvis 75% muskler och 25% fett så har man ju inte bara bibehållet, utan tom minskat sin kroppsfett-%. Och lägger man ökningen på max 0.5kg i månaden borde man kunna få bättre ratio än så. Men som sagt, jag spekulerar bara också, går just i funderingar på detta och det lutar åt att jag ska försöka stå still i totalvikt och hoppas på att jag sakta men säkert lyckas byta ut fett mot muskler istället.. men hade jag legat neråt 12-13% redan hade jag nog kört på försiktig viktökning.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 14:55   #11
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Ja, just det. Ordet "recomp" var det jag sökte.

Men Grub säger ju att det funkar utmärkt. Så jag kör på. Att deffa är ta mig fan ett helvete. Vara konstant hungrig och träna när man är trött..näe inget för mig iaf. Funkade då jag var yngre och friskare men inte nu längre.
Jag kan citera dig själv för några månader sedan ( text nedan ). JAG TROR du famlar lite mycket runt all möjligt, jag kan givetvis ha fel. Alla har vi nog gjort misstaget att dra ner på maten samt tom. träna mer och hårdare. jag hoppas du hittar just din väg till den kropp du vill ha.


"Jag känner igen dig. Du är alltför bekväm. Du skulle inte klara av att göra det som krävdes även om du fick allt serverat till punkt och pricka.

OnT: Jag är själv intresserad av att ämnet och gör vad jag tror är rätt; b.la. eliminera alla stressfaktorer i mitt liv, äta mindre, röra mig mer, börjat med s.k "superfoods", gör mina egna smoothies mm mm. Jag har rasat i muskelvolym men jag mår mycket bättre."
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 15:22   #12
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag har påbörjat en deff men jag klarar inte av att fullfölja den. Jag lider av psykisk ohälsa och tar en hel del mediciner. Går jag hungrig en längre tid får jag magproblem. Det är viktigt att jag tar medicinerna med mat.
Ät mera kalorisnål mat. Gurka, sallad, broccoli och så vidare har väl 10-20 kcal och du kan äta flera kilo utan viktuppgång.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 13:52   #13
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Ät mera kalorisnål mat. Gurka, sallad, broccoli och så vidare har väl 10-20 kcal och du kan äta flera kilo utan viktuppgång.
Att äta kalorisnål mat är förvisso hjälpsamt och oftast nödvändigt vid deff men man kan i längden inte lura sig själv, kroppen känner mycket väl av kaloriunderskott.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)