Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-01, 23:50   #1
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Time to göra något åt kroppen

Hej, jag har skrivit på ett annat forum och fick tips om att skriva här. Jag har dessvärre raderat en bild men finns på det forumet där ni kan se vad jag menar.


Är helt otränad har varit så i över något decennium, på 20 år har jag lagt på mig ungefär 20 år vilket jag inte tycker är så värst mycket?

Om jag tittar på min kropp så har jag en "typ" av mage, en ballongmage. Jag ser människor som är överviktiga men deras mage är inte som min mage, den är mer "jämn" och över hela kroppen.

En bild, inte på mig men så ser min mage ut.

https://i.postimg.cc/brcDTjVh/fullsizeoutput-5c3.jpg

Här en lite överviktig man, observera både magen.

https://se.dreamstime.com/arkivfoto-fet ... ge42674422

Jag har ingen tid gym men ska lägga om måltiderna, har tänkt prova viktklubben eller Expressens Premiumtjänst https://www.expressen.se/premium/halsa/ ... -resultat/
Upp
https://friaordet.org/viewtopic.php?...192&p=723#p723

Tacksam för svar!
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 00:35   #2
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Fan vad dött det var här då!
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 00:54   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Fan vad dött det var här då!
Du har på 20 år lagt på dig ca två hinkar fett varav det mesta på magen, och nu ska du göra något åt det med viktklubb.

Det är liksom ingen fråga... Finns direkt inget att svara på.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 01:15   #4
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Du har på 20 år lagt på dig ca två hinkar fett varav det mesta på magen, och nu ska du göra något åt det med viktklubb.

Det är liksom ingen fråga... Finns direkt inget att svara på.
Jaha, ok. Tack!
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 02:25   #5
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Vad jag kan se på bilden så tippar jag på runt 90 kg vikt? Min farsa väger runt 100 kg och har en liten större mage än dig. Du måste börja styrketräna för annars blir du bara "smalfet", dvs., du tappar både muskelmassa och fett så du ser bara "fet men i mindre storlek" ut.

Att inte ha tid är en lögn: det handlar om prioriteringar. Istället för att hinka öl eller titta på skidsport varje helg så kan du kötta två gympass:
1) ett överkroppspass
2) ett benpass

Och det räcker för varje vecka förutsatt att du har högt proteinintag medan kaloriintaget ligger på 1500-1800 kcal max. Jag är inte förvånad om du är som min farsa och tycker om att bara titta på TV på helgerna och bara lata dig helt enkelt. Och då ska du veta att min farsa är arbetslös(!).

Dessutom rekommenderar jag att du SLUTAR läsa Propagandapressen och Propagandabladet för båda får dig bara att bli rädd över verkligheten och då tröstäta och gömma dig framför din TV och smartphone.

Till sist men inte minst: investera i ett gymkort så det svider i plånboken så att du känner att du måste gå dit och var beredd på MENTAL CHOCK. Vikterna på gymmet är inte fysiskt jobbiga utan det är snarare din mentala chock över att helt plötsligt lyfta vikter som inte kommer från din egen kropp. Var beredd på det och bara vänj dig.

"LYFT ELLER DÖ SOLDAT, SAMTIDIGT SOM DU RESPEKTERAR DIN RYGG!" - Påhittad Kustjägare, 1992-1993.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 02:59   #6
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Vad jag kan se på bilden så tippar jag på runt 90 kg vikt? Min farsa väger runt 100 kg och har en liten större mage än dig. Du måste börja styrketräna för annars blir du bara "smalfet", dvs., du tappar både muskelmassa och fett så du ser bara "fet men i mindre storlek" ut.

Att inte ha tid är en lögn: det handlar om prioriteringar. Istället för att hinka öl eller titta på skidsport varje helg så kan du kötta två gympass:
1) ett överkroppspass
2) ett benpass

Och det räcker för varje vecka förutsatt att du har högt proteinintag medan kaloriintaget ligger på 1500-1800 kcal max. Jag är inte förvånad om du är som min farsa och tycker om att bara titta på TV på helgerna och bara lata dig helt enkelt. Och då ska du veta att min farsa är arbetslös(!).

Dessutom rekommenderar jag att du SLUTAR läsa Propagandapressen och Propagandabladet för båda får dig bara att bli rädd över verkligheten och då tröstäta och gömma dig framför din TV och smartphone.

Till sist men inte minst: investera i ett gymkort så det svider i plånboken så att du känner att du måste gå dit och var beredd på MENTAL CHOCK. Vikterna på gymmet är inte fysiskt jobbiga utan det är snarare din mentala chock över att helt plötsligt lyfta vikter som inte kommer från din egen kropp. Var beredd på det och bara vänj dig.

"LYFT ELLER DÖ SOLDAT, SAMTIDIGT SOM DU RESPEKTERAR DIN RYGG!" - Påhittad Kustjägare, 1992-1993.
Vikten pendlar mellan 81- 83 kg. Det här med måste börja styrketräna, jag hatar styrketräning, har alltid gjort det men däremot så har jag tränat andra saker. Men nu är jag inte så ung för det. Jag är inte efter muskler heller, bara bli smal som jag en gång i tiden var. Vet inte när magen började sticka ut men jag har för mig att det var ok när jag vägde 75 kilo också, då utan den där magen.

På själva magen när jag känner är det inte alls mycket fett, det är som sagt som en ballong, uppsvälld, man kan känna genom att ta på det, trycka på det.

Om du menar att jag ska börja väga vad jag får i mig och ut så kommer jag aldrig göra det. Då kör jag på som det är, vill inte vara en slav som väger det minsta lilla.
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 04:11   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vill du inte vara en slav till träning och kost, kommer du snart vara en slav till hälsoproblem i stället. En bukhåla fylld med fett inuti är värsta stället att ha inlagrat fett och tyder på en felaktig livsstil under många år. Du behöver äta mindre och träna mer. Det måste inte vara styrketräning även om det hade varit bra, men att reducera födointaget ganska kraftigt och kombinera det med regelbunden motion av någon form, gärna daglig, kommer snabbt att ge resultat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 04:24   #8
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vill du inte vara en slav till träning och kost, kommer du snart vara en slav till hälsoproblem i stället. En bukhåla fylld med fett inuti är värsta stället att ha inlagrat fett och tyder på en felaktig livsstil under många år. Du behöver äta mindre och träna mer. Det måste inte vara styrketräning även om det hade varit bra, men att reducera födointaget ganska kraftigt och kombinera det med regelbunden motion av någon form, gärna daglig, kommer snabbt att ge resultat.
Till träning kan jag vara semi- slav. Jag har gjort ett försök med styrketräning. Jag fastnade aldrig för det. Pratar med egen erfarenhet, en del klarar inte av bara olika sporter.

Vet inte vad för sport jag skulle kunna tänka mig heller, är inte direkt ung heller... Nästan allt säger emot klockan som tickar för varje sekund...

Men det du nämner, inlagrat fett eller om det sägs underhudsfett, jag misstänker att det kan vara det. Har haft en bra period i mitt liv med rikedom och så, det blev festande väldigt ofta, mycket alkohol, då menar jag mycket. Kanske det som är boven till att magen ser ut som en ballong?

Daglig aktivitet kan jag inte men minst hälften av en månad kan jag uppdelat så klart under kalendermånad.

Vet inte hur det skulle gå med mindre intag av måltid då jag känner av, eller magen att nä, nu är jag mätt. Jag äter mig inte proppmätt heller.

Vad kan en i min ålder träna, rekommendation för en som är mellan 45- 49 år?
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 04:31   #9
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Hur bli av med bukfetma på bästa möjliga sätt?
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 06:15   #10
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Hur bli av med bukfetma på bästa möjliga sätt?
Att bli utav med bukfetma, på lättast möjliga sätt?.....

Tjaaa, det är nog att börja promenera, 1 tim dit, och någon timma dit, varje dag!!.......

Och i denna pygmé-kropp, bör det nog kunna gå fort att bli utav med fett, ca: 6 månaders promenader, gör nog verkan.......

Lycka till..........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 08:05   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Hur bli av med bukfetma på bästa möjliga sätt?
Kaloriunderskott och motion.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 08:06   #12
Shotdowninflames
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 12
Jag rekommenderar att du kollar Dr Eric Bergs kanal på youtube
Shotdowninflames är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 08:15   #13
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Jag vägde 108kg för några år sedan, drack rätt mycket öl, jag rörde dock på mig en del, men då i jobbet
jag fick hjärtproblem...

Började med lchf och raska promenader, just raska för att det ska vara snabbare än den dagliga lunken.
börja med 10 minuter, sen öka till 30 min, lägg till stavar, öka till 1 h.
Har du tur som jag, så börjar du älska när kg rasar, jo det rasade för mig.
88kg efter 3 månader.

Du kanske inte vill köra lchf(men det är grymt en kort tid) men byt ut pasta,potatis,ljust bröd mot bättre bröd och MASSA grönsaker.

Tänk 10 min träning(PW) är bättre än ingenting.

Styrketräning är väldigt motiverande när du väl kommit så långt att du kan avsätta 30 min för att överleva till pensionen, utan att bodybuilda så tränar du lite basövningar
bänk, knäböj,marklyft,rodd, efter ett tag så kommer du att lägga in någon extra övning.
motivationen stiger snabbt i början då du orkar stången i knäböj 15ggr istället för 5.

Jag blev lite knäpp av alla positiva grejer detta gav mig, nu tränar jag minst 10 pass i veckan, äter mycket bättre även om jag borde få i mig ännu mer grönsaker.
Jag väger idag 95kg och orkar jogga 1 mil och lyfter samma vikter som när jag var 25 år(jaja, jag vägde mindre då men)

Lycka till!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 09:05   #14
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Chilihot Visa inlägg
Till träning kan jag vara semi- slav. Jag har gjort ett försök med styrketräning. Jag fastnade aldrig för det. Pratar med egen erfarenhet, en del klarar inte av bara olika sporter.

Vet inte vad för sport jag skulle kunna tänka mig heller, är inte direkt ung heller... Nästan allt säger emot klockan som tickar för varje sekund...

Men det du nämner, inlagrat fett eller om det sägs underhudsfett, jag misstänker att det kan vara det. Har haft en bra period i mitt liv med rikedom och så, det blev festande väldigt ofta, mycket alkohol, då menar jag mycket. Kanske det som är boven till att magen ser ut som en ballong?

Daglig aktivitet kan jag inte men minst hälften av en månad kan jag uppdelat så klart under kalendermånad.

Vet inte hur det skulle gå med mindre intag av måltid då jag känner av, eller magen att nä, nu är jag mätt. Jag äter mig inte proppmätt heller.

Vad kan en i min ålder träna, rekommendation för en som är mellan 45- 49 år?
Verkar som du hittar mest ursäkter och problem, men ser inte möjligheterna.
Ta tag i det hela och se träningsvärk som något positivt. Du kommer inte att ångra dig!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 09:19   #15
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Jag vägde 108kg för några år sedan, drack rätt mycket öl, jag rörde dock på mig en del, men då i jobbet
jag fick hjärtproblem...

Började med lchf och raska promenader, just raska för att det ska vara snabbare än den dagliga lunken.
börja med 10 minuter, sen öka till 30 min, lägg till stavar, öka till 1 h.
Har du tur som jag, så börjar du älska när kg rasar, jo det rasade för mig.
88kg efter 3 månader.

Du kanske inte vill köra lchf(men det är grymt en kort tid) men byt ut pasta,potatis,ljust bröd mot bättre bröd och MASSA grönsaker.

Tänk 10 min träning(PW) är bättre än ingenting.

Styrketräning är väldigt motiverande när du väl kommit så långt att du kan avsätta 30 min för att överleva till pensionen, utan att bodybuilda så tränar du lite basövningar
bänk, knäböj,marklyft,rodd, efter ett tag så kommer du att lägga in någon extra övning.
motivationen stiger snabbt i början då du orkar stången i knäböj 15ggr istället för 5.

Jag blev lite knäpp av alla positiva grejer detta gav mig, nu tränar jag minst 10 pass i veckan, äter mycket bättre även om jag borde få i mig ännu mer grönsaker.
Jag väger idag 95kg och orkar jogga 1 mil och lyfter samma vikter som när jag var 25 år(jaja, jag vägde mindre då men)

Lycka till!
Nog för att lchf är en värdelös idé men jag skulle aldrig byta bort potatis hur som helst. Däremot kan man ta bort pastan och ljusa brödet som är onödigt
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)