Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-30, 18:16   #1
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Äta/Proteintillskott under ett träningspass pros/cons?

Hej,

Jag försökte att Googla denna - gissningsvis vanliga - fråga, men fick mest anekdotiska svar (med olika åsikter).

Om jag i ett träningspass på 2h styrketräning (för att rita upp ett scenario) äter ett mindre mål på ~350kcal eller drar en Whey-shake, påverkar det min återhämtning något - eller helt enkelt: vilka pros/cons är det?

För mig kan det bli en 'gnista' att dra en shake en timma in i passet. Men, om det är till min nackdel så kan jag givetvis vänta tills efteråt...
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-30, 18:38   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras över normala nivåer under träning, medan dynamiska kontraktioner i muskulaturen sker, ändå, så du har ingen nytta av det under passet. Däremot minskar muskelnedbrytningen, och det är sannolikt inte positivt. Minskar du muskelnedbrytningen, minskar du också tillgången till aminosyror för muskeluppbyggnad efter passet. Dessutom vill du ha blodet till musklerna, inte till magsäcken.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-30, 20:19   #3
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras över normala nivåer under träning, medan dynamiska kontraktioner i muskulaturen sker, ändå, så du har ingen nytta av det under passet. Däremot minskar muskelnedbrytningen, och det är sannolikt inte positivt. Minskar du muskelnedbrytningen, minskar du också tillgången till aminosyror för muskeluppbyggnad efter passet. Dessutom vill du ha blodet till musklerna, inte till magsäcken.
Avseende kommentaren om dynamiska kontraktioner - skulle det innebära att någon som t.ex. kör NMES som "återhämtning" efter träning avbryter den muskeluppbyggande effekten man vill åstadkomma (antar jag?) efter träningen, pga att maskinen gör att muskeln kontraherar (även om det är lågintensivt och cirkulatoriuskt)?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 05:17   #4
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Tack för ett fördjupat svar Låter som jag ska etablera en rutin att äta efteråt, således.

Bliss!
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)