Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-19, 18:12   #10906
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Okej, tack för ditt konstruktiva och bidragande inlägg!

Sammanfattning av Thailand-dieten 2018 Del 2 (del 1 var i våras)
Dietlängd: 11 veckor
Högsta Startvikt: 88,3 kg
Lägsta Slutvikt: 82,9 kg
Total nedgång: 5,4 kg
Genomsnittsnedgång: -490 g/vecka (-0,57% bw per vecka)

Första kalipermätningen: 8,89% på 86,8 kg
Sista kalipermätningen: 6,75% på 84,8 kg
Total procentförlust: -2,14% kroppsfett
Genomsnittligt procentförlust: -0,19% i veckan (tekniskt sett procentenheter)

Sammanfattning
Bästa dieten jag gjort hittills. Målet var att på 11 veckor komma i bättre form än jag var efter senaste dieten (7-7,5%) och egentligen inte känna att jag dietade utan bara rensade upp och strukturerade kosten. Målet var dessutom att hålla kalorierna så högt som möjligt och ha en kontrollerad refeed i veckan för att inte tappa muskelmassa eller prestationsförmåga. Det har jag definitivt lyckats med då jag känner mig lika stark som vid början av dieten och enligt kalipermätningen endast tappat fettmassa. I början av dieten gick jag upp av kaloriintaget och började sen sakta tappa minimalt varje vecka.

Upplägg
3x3000 kcal @ 200p/300k/100f (vilodagar)
3x3500 kcal @ 200p/450k/100f (träningsdagar)
1x4500 kcal @ 200/700/100f (refeed)
Genomsnittligt kaloriintag: 3430 kcal/dag

I praktiken har jag nog snittat 200-250g protein, 350-450g kolhydrat samt 80-120g fett. Sista veckorna gick jag ner på drygt 3000 kcal på alla dagar utom refeeddagen. Dock gick jag aldrig under 3000 kcal/dag någon dag. Slutsats: Ju mer man äter desto bättre går dieten.

Träning
Träningen har varit stabil och jag har tränat mer hypertrofiinriktat än jag gjort på flera år. Jag har dessutom tränat med överkroppsträning än jag gjort på länge vilket har gett tydliga resultat.
Måndag: Underkropp/Volym
Tisdag: Överkropp/Styrka
Onsdag: Vila/Conditioning
Torsdag: Sprintintervaller
Fredag: Underkropp/Styrka
Lördag: Överkropp/Volym
Sändag: Sunday Runday
Körde 3 veckor på och en vecka deload. Efter halva dieten påbörjade jag en ny rotation och flyttade träningsdagarna men behöll strukturen. Tränade så pass intensivt att jag längtade efter deloadveckorna.

Övriga faktorer
  • 20 000 steg på vilodagar
  • 10 000 steg på träningsdagar
  • Maximerad sömn (snittat 9½h)
  • Återhämtningsbad 2-3x/vecka (kallbad)
  • Kreatin, HMB och Koffein har väl varit de huvudsakliga kosttillskotten
  • Lite slarvigt doserat med ashwaghanda och ursobol de sista 4 veckorna
  • Har lyckats käka proteinglass, bars och lite godis varje dag hela dieten för att behålla psyket


en orättvis jämförelse mellan en trött fis jämfört med en carbloadad, uttorkad och flexad optiholm

fler bilder

Verkar på bilderna som att jag fått lite sämre hållning också, nåja.. man kan inte vinna på allt!
Tack för mig - hoppas någon blir inspirerad! Om ni har någon meningslös eller negativ feedback så kan ni kasta den i papperskorgen där den hör hemma!
Det är provocerande att läsa att du behöver äta glass och godis varje dag på 3000 kcal per dag för att "behålla psyket" när en annan får äta ~1800 kcal utan glass. På 3000 kcal per dag hade jag inte gått hungrig en enda sekund.

Men oavsett om jag är provocerad eller inte kan jag ändå se förbi det och se prestationen bakom det hela. Sjukt bra jobbat och riktigt fin form!

Senast redigerad av n00b3n den 2018-11-19 klockan 18:14.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 09:27   #10907
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Eveline Visa inlägg
..
Håll tassarna borta från onödigt gottigott. Om du har övervikt behövs ganska lite för att du ska märka skillnad. Det kan ge en kick att sedan jobba vidare när det blir svårare att fortsätta gå ner.

Många på den här sajten är unga och supermotiverade. Jämför dig inte med en 25-åring som har massor av energi och testo och kanske även större möjligheter att styra sin tid.
Det är klart att det är en skillnad mot om man är en 46 årig tvåbarnsfarsa med krävande jobb :-)

O andra sidan så hada jag inte synliga magmuskler ens när jag var 19-20 och tränade 4-5 dagar i veckan. Lillbrorsan o andra sidan kunde trycka i sig smör o choklad i massor och såg ut som en lägerfånge

Det är väl som med mycket annat, utgå ifrån sina egna förutsättningar och sätta rimliga mål.

Jag tröstar mig med att jag som 46-åring efter ett års träning med skivstänger är starkare än vad jag någonsin varit. Det är skoj

Men det är intressant att se hur folk lägger upp sin diet o träning. Skulle jag nå en tredjedel av vad @RassK åstadkommit skulle jag vara rätt nöjd .

/C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 11:26   #10908
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
110.5kg
Ny lägstanotering!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 07:51   #10909
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Landade du på 6% till slut? Hur känns det att gå runt så? Är stolarna alltid för hårda?
Landade på 6,75%. Det känns förvånansvärt bra nu när jag ökat energiintaget och äter efter hunger men håller mig till vissa livsmedel och regler/principer. Energi, återhämtning och libido är tillbaka och food-focus är nästan borta. Physique-focused/Funktionell narcissism tar lite längre att bli av med. Dock skaver knäna fortfarande mot varandra när jag sover på sidan
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 07:54   #10910
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av n00b3n Visa inlägg
Det är provocerande att läsa att du behöver äta glass och godis varje dag på 3000 kcal per dag för att "behålla psyket" när en annan får äta ~1800 kcal utan glass. På 3000 kcal per dag hade jag inte gått hungrig en enda sekund.

Men oavsett om jag är provocerad eller inte kan jag ändå se förbi det och se prestationen bakom det hela. Sjukt bra jobbat och riktigt fin form!
För mig är 3000-3500 kcal fortfarande ett funktionellt underskott, så vi lider lika mycket fastän jag får äta mer mat. En mindre mängd bars/proteinglass är bara min typ av craving food, något jag måste ha kvar i kosten så länge som möjligt för att inte bli galen för tidigt. Som tur var så behöll jag den mentala stabiliteten långt in i kosten och avslutade innan det rann över bägaren. Något jag prioriterat mycket de senaste dieterna! Man ska inte underskatta den psyko-sociala kostnaden av en strikt diet.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 08:47   #10911
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Landade på 6,75%. Det känns förvånansvärt bra nu när jag ökat energiintaget och äter efter hunger men håller mig till vissa livsmedel och regler/principer. Energi, återhämtning och libido är tillbaka och food-focus är nästan borta. Physique-focused/Funktionell narcissism tar lite längre att bli av med. Dock skaver knäna fortfarande mot varandra när jag sover på sidan
Tack för svar. Kul att du lyckades nå dit du ville. Du säger libido, tappade du sexlust? Och funktionell narcissism; blev du så egotrioppad eller vad? Minns att jag hörde en historia i ligga med p3. Hur en tjej hade gått till sängs med en modellkille och att han under samlaget inte kunde släppa blicken från sina abs.

Kommer du försöka hålla en så låg procent? Ganska iögonfallande.
Mvh
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:38   #10912
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tack för svar. Kul att du lyckades nå dit du ville. Du säger libido, tappade du sexlust? Och funktionell narcissism; blev du så egotrioppad eller vad? Minns att jag hörde en historia i ligga med p3. Hur en tjej hade gått till sängs med en modellkille och att han under samlaget inte kunde släppa blicken från sina abs.

Kommer du försöka hålla en så låg procent? Ganska iögonfallande.
Mvh
Under tiden jag är i Thailand så håller jag mig runt 7-8% eftersom jag jobbar som modell. När jag är off-season eller som vi kallar det: improvement season så ligger jag mellan 9-12% kroppsfett. Libido/Sexlust är fullständigt bortblåst när man går under ensiffrigt i fettprocent. Du är mer intresserad av att äta än att ligga, det är en simpel biologisk prioritering av resurser. Med funktionell narcissism menar jag att man blir mer och mer självupptagen och fokuserad av sina egna vanor, rutiner och regler ju längre man kommer in i dieten. Det är en dietstörning tillsammans med food-focus som många byggare får ju längre de dietar. Om man inte slutar i tid så kan man få permanenta men och utveckla dysfunktionell narcisissm eller ätstörningar.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:40   #10913
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jävla bra jobbat. Har svårt att se att jag någonsin skulle klara av något liknande men nog fan blir man inspirerad att göra sitt bästa.
Det är allt någon någonsin kan kräva av dig, och vad du bör kräva av dig själv! Gör ditt bästa och var ditt bästa = opti.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 17:35   #10914
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Många visa meningar Optiholm droppade här. Ta vara på det allihop.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 07:46   #10915
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Fastevikt 25:e Oktober:
106,9 kg

Morgonvikt idag:
104,6 kg -2,3 kg

Smalfet, here I come!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 11:10   #10916
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Fastevikt 25:e Oktober:
106,9 kg

Morgonvikt idag:
104,6 kg -2,3 kg

Smalfet, here I come!
Sligthly less fat, yet again 🤔:
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 22:12   #10917
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
- Start 17/11, KV: 84kg
- Nu: Strax över 82kg, räknar med att nå 82 på lördag. Satsar på minus 0.5 kg i veckan. Runt 1kg var initiell viktnedgång pga minskat kaloriintag.

Träningen har gått skit, men det kan iof förutom kaloriunderskott bero på att jag stressat mycket samt sovit halvbra. Fysiken börjar dock redan se mycket bättre ut. Brukar ni tappa styrka fort under deff?

Målvikt är runt 80kg fulladdad, då jag endast vill trimma av lite inför nästa lean bulk, så är väl bara att hänga i.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 07:50   #10918
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
DIETSTART
September 2017 110kg
Maj 2018 86kg
DIETPAUS JUNI +14kg
Juli 2018 105kg
Idag 82kg 2 dagar ut från Luciapokalen


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 22:07   #10919
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Mouline Visa inlägg
DIETSTART
September 2017 110kg
Maj 2018 86kg
DIETPAUS JUNI +14kg
Juli 2018 105kg
Idag 82kg 2 dagar ut från Luciapokalen


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Hahaha, vad gjorde du den diet-pausen?!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 11:22   #10920
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hahaha, vad gjorde du den diet-pausen?!
Sambon klev av sin diet, jag åt allt jag såg, spelade in massa till youtube, fotbolls-VM, mycket stress på jobbet. Ja de vart mycket.

80 vägde jag imorse för övrigt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)