Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-17, 14:25   #196
HerrLuta
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 540
Citat:
Ursprungligen postat av Niklassson Visa inlägg
tog mig runt på 9.57 , målet var under 10 h. låg på rulle under 5 mil resten själv.
Bra kört för att ha legat solo så stor del av loppet! När startade du?
HerrLuta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 09:50   #197
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Nu får ni inte gå på offensiven mot mig och köra massa dumförklaringar. Jag förstår givetvis varför saker görs som de görs och att det nästan uteslutande är nödvändigt. Men i takt med att jag har börjat repa mig så tänkte jag ventilera lite(med glimten i ögat) hur jag kände angående klungor. Så här ni det, klungor från en bitter mans perspektiv:

Start. En jätteklunga i startfållan bredvid oss. Innan repet dras så kör de en ramsa som påminner om "Hökarängen, bästa svängen!". Det känns töntigt och som något som jag verkligen inte vill vara en del av. De ger sig av. Min nästa upplevelse av klungor ska bli när de kör om mig.

Först hörs suset. Ganska mäktigt får jag tillstå. Man hör när man är på väg att bli omkörd av en större grupp cyklister. Det är dock inte det enda man hör: "OMKÖRNING OMKÖRNING OMKÖRNING!" ljuder från säkert tio av klungans 20 cyklister. Tätt därefter vrålas "HÅLL HÖGER HÅLL HÖGER HÅLL HÖGER!". "Jajaja, jag håller ju höger, lugn" tänker jag irriterat. När de passerar mig är det som att jag står still i jämförelse, knäckande nog. De är dock inte klara: "TACK TACK TACK!" gormas ut från nästan samtliga i klungan. Det fanns något i dessa tack som jag fann oerhört provocerande, nästan förminskande. Att de tackade mig för något så hjärndött som att jag hade hållit undan samt faktumet att de lät så jävla pigga och hurtiga när de utropade det. Vi är ju mitt i ett helvete, en mardröm, vem fan vill höra positiva saker då? Flera i klungan samtalar och någon skrattar. Idioter.

När de kört förbi mig väntar en svag högersväng. Samtliga gör tecken för att upplysa om att vägen svänger. Min känsla är att det är långt ifrån nödvändigt och att de enbart gör det för att göra det och att de då känner sig extra proffsiga och duktiga. Som riktiga cyklister.

I mål. Jag är helt förstörd och fullständigt knäckt. Aldrig har jag känt mig så livlös som då. Runt omkring mig kör flera klungor firarramsor. Jag hör folk berätta om hur härligt loppet har varit och hur kul de har haft. Kul!? För i helvete.

När man är nere är glada människor i grupp hemska att uppleva Jag försökte ibland(med viss humoristisk ton givetvis) vädra mitt missnöje med enskilda cyklister som jag stötte på längs vägen. Fick aldrig det gensvar jag ville haha. Kanske öppnade med "ja du, det här var ju ett helvete" och fick till svars något i stil med "ja, men det är härligt, mer än halva gjort nu, heja heja!".

Vissa heja-rop uppskattade jag dock. De som hade placerat sig längs med banan och hejade på oss som cyklade förbi tyckte jag i stunden var världens gulligaste människor. Blev nästan rörd när ett barn eller en äldre dam hejade på den knäckta versionen av mig själv när jag långsamt passerade förbi.

Något som också var positivt var depåerna som jag tyckte var kanon. Bullarna man fick var så jävla goda. Var sällan någon överdriven trängsel, vilket ibland var fallet under Vasaloppet.

Lite ris och ros. Någon kanske tycker att jag är en småaktig person som stör mig på onödiga saker. Bär då med er att jag hade den värsta dagen i mitt liv. När folk glatt passerade mig grinade jag illa och tog varje tramptag med ett "OUUUÄÄHH!", hela tiden medveten om att jag inom fem km skulle bli tvungen att stanna för att syran skulle försvinna. Jag var helt ensam och kände inte att jag tog mig någonstans. I den ensamheten är det lätt att tankarna skenar iväg och då är det sällan åt det positiva hållet

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag kan ha varit surast av alla startande. Hade två polare som mer eller mindre hade samma mardrömsupplevelse men de hade inga tidsmål och kunde i mål glädja sig åt att det var över. Det känns ändå som något, att jag åtminstone toppade en lista
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:05   #198
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag håller med. Glada och hurtiga personer kan dra åt helvete när man är trött och sliten!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 15:30   #199
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Att det är provocerande med människor som är pigga och opåverkade när man själv är på väg att krokna är ju förståeligt. Men klungornas beteende har sin förklaring. Ska man cykla i klunga vill man känna sig säker på att man vågar lita på sina medcyklister. Det handlar trots allt om centimeteravstånd mellan hjulen i ganska höga hastigheter. Då måste man helt enkelt följa rutinen och inte lämna utrymme för godtyckliga antaganden om vad ens medcyklister har uppfattat och inte. Under ett lopp uppstår hundratals situationer i form av omkörningar, hinder och kurvor som alla kan innebära en vurpa om någon missar något, och även om just de enskilda situationerna du bevittnar kanske känns övertydliga så vill man inte sitta och göra den bedömningen flera hundra gånger under ett lopp utan man följer principerna undantagslöst så alla vet var de har varandra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 15:37   #200
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Att det är provocerande med människor som är pigga och opåverkade när man själv är på väg att krokna är ju förståeligt. Men klungornas beteende har sin förklaring. Ska man cykla i klunga vill man känna sig säker på att man vågar lita på sina medcyklister. Det handlar trots allt om centimeteravstånd mellan hjulen i ganska höga hastigheter. Då måste man helt enkelt följa rutinen och inte lämna utrymme för godtyckliga antaganden om vad ens medcyklister har uppfattat och inte. Under ett lopp uppstår hundratals situationer i form av omkörningar, hinder och kurvor som alla kan innebära en vurpa om någon missar något, och även om just de enskilda situationerna du bevittnar kanske känns övertydliga så vill man inte sitta och göra den bedömningen flera hundra gånger under ett lopp utan man följer principerna undantagslöst så alla vet var de har varandra.
Jag förstår detta, det skrevs som sagt med glimten i ögat. Försökte återskapa hur mitt huvud fungerade runt tiotiden på lördag förmiddag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 16:04   #201
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Att det är provocerande med människor som är pigga och opåverkade när man själv är på väg att krokna är ju förståeligt. Men klungornas beteende har sin förklaring. Ska man cykla i klunga vill man känna sig säker på att man vågar lita på sina medcyklister. Det handlar trots allt om centimeteravstånd mellan hjulen i ganska höga hastigheter. Då måste man helt enkelt följa rutinen och inte lämna utrymme för godtyckliga antaganden om vad ens medcyklister har uppfattat och inte. Under ett lopp uppstår hundratals situationer i form av omkörningar, hinder och kurvor som alla kan innebära en vurpa om någon missar något, och även om just de enskilda situationerna du bevittnar kanske känns övertydliga så vill man inte sitta och göra den bedömningen flera hundra gånger under ett lopp utan man följer principerna undantagslöst så alla vet var de har varandra.
+1

Detta var något jag upplevde när jag cyklade i klunga första gången på cykelklubben. Alla var så jävla övertydliga med allt. Först så tänkte jag att det var "sega gubbar och kvinnor" som skulle vara repetitiva i allt de gjorde, men sen insåg jag att denna extrema övertydlighet är väsentlig för att allt ska gå rätt till. Även om bilen kört förbi så hör man de som drar klungan skrika "BIL, BIL, BIL". Det är exakt som fiskmåsarna i "Hitta Nemo"-filmen.

Men det sagt så vill jag nog inflika - Hellre för tydlig än otydlig. Särskilt i större race. Kommunikation är trots allt A och O.

Övrigt - Macke, jävla starkt jobbat! Trots att det verkar ha sugit R*V. Tråkigt att det blev en sådan pina! (Tycker dock du är lite tjurig och gnällig, men jag vet hur det kan vara i sånna situationer, man får lite tunnel-seende, så det är helt okej. )

En annan sak jag tänkte på:

Av Instagram-bilden att döma så ser det inte ut som att du hade optimala positioner för att cykla långt? Var du så "upprätt" när du körde? D.v.s hade styret så högt? Många brukar vara mer framåtböjda för att minska luftmotstånd / få bättre vev med hela underkroppen. Sitter man mer upprätt så används främst framsida lår -> mjölksyra direkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 17:21   #202
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Edit*

Såg att 1x0 redan kommenterat detta.

Det är klart iallafall, bra jobbat! Med dessa omständigheter kan man definitivt säga att du har ett stenhårt psyke!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 18:42   #203
Niklassson
Registered User
 
Niklasssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLuta Visa inlägg
Bra kört för att ha legat solo så stor del av loppet! När startade du?
Tack hade en rätt pissig starttid 22.30 så hittade knappt några med snabbt tempo .

Nästa år blir de under 8.30 med ett lag hoppas jag
__________________
Din fyr i ett hav av gasp linnen och Sverigedemokrater.

Senast redigerad av Niklassson den 2018-06-18 klockan 18:44.
Niklassson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 09:59   #204
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Har något hänt sen i somras, nya mål?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)