Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-06, 18:29   #766
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Anatis87 Visa inlägg
Idag körde jag förbränning, körde såpass att jag började svettas och gå upp pulsen lite. Önskar jag kunde tycka typ intervaller var kul men det går verkligen inte för min del. Tycker verkligen att konditionsträning är döden. Hur motiverar man sig när man accepterat att man är en tjockis?
Jag tycker naturen är det bästa redskapet. Ut på lite promenad och så börjar man med att jogga lite i nedförsbackar eller bara där man känner för det. Dra ner på tempot och promenera när man känner för det. Just promenad/jogg/promenad/jogg är ett utmärkt sätt att börja få igång konditionsträningen utan att tycka det är döden. Börjar man dessutom med att enbart springa i nedförsbackar eller på raksträckor så får man en gratisboost av att det känns lite lättare och lite roligare än att bara "nöta på".

Sedan kan man leka med terrängen på ett annat sätt. Ta sikte på en sten, bestämma sig för att dit ska jag springa och när jag väl kommer dit får jag belöningen av att promenera en stund. Då drivs tempot upp lite, men ta det varsamt i början så kroppen vänjer sig.

Sedan så är det lite så att bara komma ut i friska luften och röra på sig gör ju underverk för det mentala och för sömn osv också.

Sist men inte minst så tycker jag glad och uppiggande musik i öronen tar löpningen till en helt annan nivå. Ute i naturen med go musik i öronen glömmer jag att jag gör exakt samma sak som jag tycker är skittråkigt på asfaltsvägar eller på löpband....
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 19:02   #767
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag tycker naturen är det bästa redskapet. Ut på lite promenad och så börjar man med att jogga lite i nedförsbackar eller bara där man känner för det. Dra ner på tempot och promenera när man känner för det. Just promenad/jogg/promenad/jogg är ett utmärkt sätt att börja få igång konditionsträningen utan att tycka det är döden. Börjar man dessutom med att enbart springa i nedförsbackar eller på raksträckor så får man en gratisboost av att det känns lite lättare och lite roligare än att bara "nöta på".

Sedan kan man leka med terrängen på ett annat sätt. Ta sikte på en sten, bestämma sig för att dit ska jag springa och när jag väl kommer dit får jag belöningen av att promenera en stund. Då drivs tempot upp lite, men ta det varsamt i början så kroppen vänjer sig.

Sedan så är det lite så att bara komma ut i friska luften och röra på sig gör ju underverk för det mentala och för sömn osv också.

Sist men inte minst så tycker jag glad och uppiggande musik i öronen tar löpningen till en helt annan nivå. Ute i naturen med go musik i öronen glömmer jag att jag gör exakt samma sak som jag tycker är skittråkigt på asfaltsvägar eller på löpband....
Funderar på om jag kan hitta någon att göra det med i början. Vet ju att kondition är bra att ha.

Tack för tipsen skuggan

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 10:22   #768
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Liten uppdatering är kanske på sin plats. Inte kommit igång med löpningen ännu. Läst lite krig det, bra nybörjarupplägg och så.
Styrketräningen går lite vågigt, förra veckan blev det ett såsär-passpå jobbet, sedär var det migrän och annat som spökade. Denna veckan är betydligt bättre. Bra ryggpass igår förmiddag och rent bänkpass på kvällen, kom iallafall upp i 65 i bänken igår.
Idag blev det ben på förmiddan och gick bara upp till 100 i böjen, tappat en del styrka men kommer igen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 18:12   #769
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Vet du vad angående löpningen?
Gör det inte krångligare än det behöver vara,kliv i skorna och gå ut medans du spikar vad du skall åstadkomma just idag och sen åstadkommer du det,nästa gång höjer du ribban en smula,precis som vilken styrkeprogram som helst det är faktiskt inte svårare det handlar bara om att faktiskt gå ut och göra det,sen kommer ökningarna per automatik( till en viss gräns) Bara att lägga ribban lågt nog från början och öka därifrån och både jag och skuggan har gett dig några enkla uppslag för hur du får till det utan något krångligt program,Kör bara kör!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 22:43   #770
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Jo, vet och är ta tacksam till er båda. Jobbade och hade migrän om vårt annat förra veckan så orkade knappt med styrketräningen. Mycket ha slår om en rädsla att misslyckas från mon sida. Att jag har så dålig kondis att jag skäms. Vet att man inte ska säga höga krav så men svårt att inte göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Vet du vad angående löpningen?
Gör det inte krångligare än det behöver vara,kliv i skorna och gå ut medans du spikar vad du skall åstadkomma just idag och sen åstadkommer du det,nästa gång höjer du ribban en smula,precis som vilken styrkeprogram som helst det är faktiskt inte svårare det handlar bara om att faktiskt gå ut och göra det,sen kommer ökningarna per automatik( till en viss gräns) Bara att lägga ribban lågt nog från början och öka därifrån och både jag och skuggan har gett dig några enkla uppslag för hur du får till det utan något krångligt program,Kör bara kör!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 18:30   #771
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Migrän låter som ett giltigt förfall!

Du är inte ensam,de flesta har nog varit där eller är där fortfarande,att göra något är inte att misslyckas,varje gång du gör något för att nå ett mål så tar du dig närmare målet och det är sannerligen inget att skämmas för
Sen när du fått en start och kommit in i en lunk där du kanske inte ökar längre per automatik då kan man skruva åt tumskruvarna på sig själv lite mer,men att börja kräver faktiskt inte mer än att man faktiskt börjar.
Angående jobb och huvudvärkar och annat så upplever jag att det finns mycket positivt i styrketräningen men löpningen är faktiskt helt överlägsen på att verkligen blåsa ur skallen på en och få allt att släppa såväl fysiskt som mentalt men det tar lite tid att komma dit men så värt det när man väl nått dit!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 20:44   #772
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Migrän låter som ett giltigt förfall!

Du är inte ensam,de flesta har nog varit där eller är där fortfarande,att göra något är inte att misslyckas,varje gång du gör något för att nå ett mål så tar du dig närmare målet och det är sannerligen inget att skämmas för
Sen när du fått en start och kommit in i en lunk där du kanske inte ökar längre per automatik då kan man skruva åt tumskruvarna på sig själv lite mer,men att börja kräver faktiskt inte mer än att man faktiskt börjar.
Angående jobb och huvudvärkar och annat så upplever jag att det finns mycket positivt i styrketräningen men löpningen är faktiskt helt överlägsen på att verkligen blåsa ur skallen på en och få allt att släppa såväl fysiskt som mentalt men det tar lite tid att komma dit men så värt det när man väl nått dit!
Ja, men det är samtidigt något onödigt att få tycker jag. Så till anledning av det har jag bokat massagetid på fredag för att se om spänningarna kan börja mjukna upp. Nästa steg är ju att ta botox eftersom medicinerna inte fungerar så det ska försöka dra ut på det, 31 och botox känns sådär hehe.

Ska verkligen testa, försökt få med mig vänner ut men det har ej gått så bra. Tänkte det kunde vara värt ett försök där. Men har ställt klockan för att imorgon innan mitt ärende ta mig till gymmet, beroende på hur mycket folk det är i gymmet så ska jag se om det blir att springa eller styrka. Vet att det låter som värsta ursäkterna men känner mig inte bekväm i situationen att försöka springa bland folk. Ja, jag är så sjukt imponerad av de "otränade" eller vad man ska säga som vill göra en förändring i livet då jag hyllar positiva beteendeförändringar... hos andra. Har svårare att ha samma syn på en själv

Är tacksam för all pepp ska du veta, tack
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 17:24   #773
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Så lite så
Kan nämna att jag ganska ofta men beroende på hur fort jag springer men säg efter mellan 20 och 50 minuter kan få en rätt skum känsla i delar av kroppen som varit spända som någon rysning som helt plötsligt slår till och dröjer sig kvar en liten stund men när den skumma kännslan släpper då släpper även alla och jag menar verkligen alla spänningar i hela kroppen,nästan bara hänt utomhus men även någon gång på bandet. helt fantastiskt faktiskt och jag har rejält spända axlar och nacke från jobbet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 18:30   #774
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Så lite så
Kan nämna att jag ganska ofta men beroende på hur fort jag springer men säg efter mellan 20 och 50 minuter kan få en rätt skum känsla i delar av kroppen som varit spända som någon rysning som helt plötsligt slår till och dröjer sig kvar en liten stund men när den skumma kännslan släpper då släpper även alla och jag menar verkligen alla spänningar i hela kroppen,nästan bara hänt utomhus men även någon gång på bandet. helt fantastiskt faktiskt och jag har rejält spända axlar och nacke från jobbet.
Låter helt galet ändå. Men ska ta mig till gymmet och köra lite intervaller. Hade tanke av det i morse men kroppen och knoppen sa nej till att gå upp ur sängen. Så tog sovmorgon. Men nu ska jag ta tag i det, antingen senare ikväll eller om jag tar det imorgon fm.
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 21:43   #775
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Dag 1 med intervaller...helt galet. Klarade det ta mig fan!!!!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 14:49   #776
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Då körde jag dag två med jogg-intervaller. Idag kändes det lite mer motigt, om det var att kroppen var tröttare, det var fler människor på gymmet än igår kväll eller om det var sämre program på tvn framför mig, det ska jag låta vara osagt. Men gjorde det iallafall. Efter det körde jag lite mage innan jag stressade iväg, köpte lite nya köksredskap, en gryta och en actifryer (antagligen köpt i onödan men har funderat på en sådan ett tag). Efter det bar det iväg till en massör, en jag aldrig gått till men tänkte "vafan, han ser ut att kunna peta och klappa hårt" och satan vilken glad överraskning. Skön snubbe och bland det första han säger är "jag inte inte den typen av massör som rör vid musklerna på ytan, jag går djupare ner än så". Sicken lycka!!! Han sa att det var längesedan han hade en som kuna ta såå mycket smärta och ändå kunna konsten att till sist slappna av, och att han ser och känner att jag har mycket muskler (egoboost) men också bindväv.
Fick ett gäng övningar, så ska jag dit om 3-4 veckor igen. känns som att jag är på god väg nu med att fixa med hälsan.

Sov helt ok, vaknade iofs 1 gång fast jag tog mina starkare sömnpiller. Försökt vara utan länge nu men kände att jag behövde vara utvilad innan massören.
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 15:05   #777
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
3e dagen med intervaller promenad/jogg. Idag fick jag håll så tog en lite längre promenad stund efter 22 minuter men körde ändå mina 10x1minut. Vågar inte se hur upplägget är här näst i appen jag kör efter. Men tror den är bra för min del. Den håller koll och puchar mig på något konstigt sätt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 15:58   #778
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Woho kul att du tagit tag i motionen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 16:20   #779
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Woho kul att du tagit tag i motionen
Ropar inte hej än men är på väg isåfall.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 15:45   #780
Anatis87
Nattsuddare
 
Anatis87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 791
Idag blev det ett lättare ryggpass med fokus på kontakt mer än styrka och högrep. Känner av kroppen lite sedan massagen än, men ger det några dagar till att stabiliseras.
Sedan skulle jag jogga lite, nästa steg var 2min gå, 2 min jogg i 40 min. Det var lite högra ökning än vad kroppen mäktade med, tvättade en annan app men 1 min vila mellan joggningarna på 1 min höll i 5 omgångar. Så summan av kardemumman blev att jag körde något egen variant efter dessa två och joggade 1 eller 1,5 min efter 2 min promenad.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
That is just one way to go, thats a hard way, and it's painful, but still so wonderful.
Anatis87 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)