Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-06, 08:28   #1171
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Det som flyttat min bänk är gzcl 9 week program och sheikos advanced medium load (finns i appen som kostar en hundring). Gzcl är gratis, tror den heter ultra high frequency 9 week eller något

Skickat från min Lenovo P2a42 via Tapatalk
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 09:22   #1172
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Hur ser dina stats ut i övrigt menar vikt, muskelvolym styrka i övriga övningar?
Böj kör jag inte så mycket. Har gjort 190 tidigare. Mark har jag gjort 250. Väger 95. Gjorde en femma på 46 i hantelpress för nån månad sedan.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 10:22   #1173
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Böj kör jag inte så mycket. Har gjort 190 tidigare. Mark har jag gjort 250. Väger 95. Gjorde en femma på 46 i hantelpress för nån månad sedan.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Enligt din vikt och övriga stats borde inte 150 kg vara en oäven vikt för dig. Är du en typisk tricepspressare eller axelpressare. Tricepspressare kör bäst bänk med smalt grepp(runt axelbrett) och axelpressarn har ofta redigt brett grepp. Det kan vara här som du brister du kör med fel teknik och då är det svårt att öka.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 10:26   #1174
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Jag var själv en så kallad tricepspressare tills jag blev tränad av några från atletklubben här i stan. De tyckte att jag skulle köra maxbrett, alltid. Så jag tappade några kg i bänken och tränade på med maxbrett tills jag gjorde nytt PB i bänk. Ibland varierar jag nu för tiden men tänker ändå att jag har större potential maxbrett.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 10:37   #1175
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Vet inte hur man länkar in från Youtube till Tapatalk. Men sök på veinfors på yt så ligger det lite videos där om ni undrar över tekniken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 12:06   #1176
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vet inte hur man länkar in från Youtube till Tapatalk. Men sök på veinfors på yt så ligger det lite videos där om ni undrar över tekniken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Du är svag i axelns framsida och kan även köra lite mer specifik träning för triceps och lära dig att använda bröstmuskeln när du bänkar mer än vad du gör idag.
Axeln sittande frontpress frivikt eller i smith med relativt framåtpekande armbågar och triceps tex bänkpress med smalt grepp gärna decline så att du fokuserar på triceps.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 12:13   #1177
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hur blir man starkare i bänkpress? Jag har försökt i många år nu men sitter fast på 125-130. Tycker att jag har en helt ok teknik. Har testat en massa program. Det brukar bli så att formen toppas och då är jag god för 130+- Sen dalar formen ner till 120-125. Sen kör jag en ny fas och samma sak händer igen. Det hade varit kul att höja lägsta nivån.

Har ni några tips på bombsäkra upplägg? Tar det ett år att öka 5 kg så är det helt ok.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Hur ofta bänkar du?

4-5 bänkpass i veckan med lite fokus kring rpe skulle nog funka.
3-6 reps @9 sen ta av 6% och repetera antal reps tills det blir @9 igen. Gå @10 ibland.

Bänk tng
Smalbänk
Bänk m stopp
Hantelpress plan och lutande



Eller kanske testa dagligt max?

Upp till en tung singel varje dag i bänk m stopp eller väldigt liknande variationer. Ta av lite vikt och kör 3 set 2 reps eller 2 set 3 reps.
Kan rekommendera detta upplägg, väldigt roligt och givande imo.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 12:29   #1178
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Eller kanske testa dagligt max?

Upp till en tung singel varje dag i bänk m stopp eller väldigt liknande variationer. Ta av lite vikt och kör 3 set 2 reps eller 2 set 3 reps.
Kan rekommendera detta upplägg, väldigt roligt och givande imo.
Håller med, det där är roligt så länge man inte fular med tekniken.

Rekommenderar du det även till knäböj och marklyft?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 12:35   #1179
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Håller med, det där är roligt så länge man inte fular med tekniken.

Rekommenderar du det även till knäböj och marklyft?
Knäböj ja, mark tvek. En väldigt kort period kanske.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 13:13   #1180
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag bänkar ungefär varannan dag. Så säg 3 gånger i veckan. Går det applicera ditt upplägg på det Ceejay? Frugan blir inte glad om jag tränar mer än så.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 14:41   #1181
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Knäböj ja, mark tvek. En väldigt kort period kanske.
Om du hade som mål att öka i marklyft, hur skulle du då göra? Hur mycket utrymme skulle knäböj då få?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 15:12   #1182
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag bänkar ungefär varannan dag. Så säg 3 gånger i veckan. Går det applicera ditt upplägg på det Ceejay? Frugan blir inte glad om jag tränar mer än så.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag skulle säga att man skulle behöva iaf 5 dagar, annars blir nog volymen och frekvensen för låg. Fördelen är att om man endast kör typ:
Bänk m stopp
130x1
120x2 i 3 set

så kan man göra det på typ 20 min om man har bråttom.
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Om du hade som mål att öka i marklyft, hur skulle du då göra? Hur mycket utrymme skulle knäböj då få?
Jag skulle nog inte böja mer än 1 gång i veckan. Men samtidigt så har min mark också gått bra de gånger jag ökar i böj.
Svårt att säga. Jag har märkt att det mesta fungerar bara man anstränger sig. Jag hade en bra period innan jag gjorde 340 i mark och då markade jag 2-3 gånger i veckan. Mycket pausmark och excentriska mark veckorna innan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 10:39   #1183
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Vad är den längsta tiden ni inte ökat i ett lyft? Och vad gjorde ni för att bryta platån? Har ju bara tränat 7 år så vill inte ge upp än samt är man rätt ung ;p

Insåg att det gått 1 år sen jag ökade böj och mark sist. tog 220 mark o 170 lowbar i dec, visst fixade jag 210x4 i marken och 160x1 i highbar i våras men det gav ju ingenting till 1rm.

Hade testat lite olika sätt att träna på(volym/reps/frekvens) i runt 3-4 mån block varje gång. Sen lyckades jag även bli skadad och kunde inte träna underkroppen på 1 månad, 4 månader senare kanske jag kan tangera 95% av mina gamla max.

Sen har jag aldrig lyckats att toppa ordentligt, Oavsett ifall jag droppar volym, intensitet eller båda så verkar min form bara rinna ut. Känns som jag behöver träna väldigt mycket för att behålla styrkeformen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 10:48   #1184
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag persar kanske nån gång i halvåret/året. :P Börjar närma mig ett år i böj nu.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 10:54   #1185
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vad är den längsta tiden ni inte ökat i ett lyft? Och vad gjorde ni för att bryta platån?
Ja du, det vet jag inte. Det är ju med lätthet ett år i vissa övningar. När jag har slagit rekord så har jag oftast haft någon månad med ett schema bakom mig. Jag har sett till att jag är hyfsad form(nära mitt gamla 1RM) och sedan hoppat på Hirvis/RSR/Smolov JR. Sen gett mig fan på att fixa det.

Jag har dock alltid med mig känslan av att jag skulle kunna öka mer om jag verkligen ville, jag gör inte allt jag kan för att bli bättre. Jag kör t.ex. bara knäböj och sumomarklyft i ganska låg volym. Hade jag haft mer driv så hade jag kunnat öka volymen samt slängt in komplementövningar.

Du är mycket seriösare än mig så gissar att du redan har tänkt på samt applicerat det här med volym och komplement.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)