Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-27, 22:48   #406
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Senast jag testade gjorde jag 18 Pullups (handflatorna bortåt) och 36 dips. Jag är inte ens nära att klara en mup... Det borde ju gå? Tips på progression?
Är det på ringar? Isåfall gissar jag på att du antingen inte har koll på tekniken i övergången alls eller att du helt enkelt är svag i övergången. Mitt tips hade varit att antingen hoppat upp i toppläget av dippen och kört riktigt långsamma MUs eller att sänka ringarna såpass så att du har fötterna i marken under hela repetitionen.
Av egen erfarenhet så tipsar jag om att inte köra "en arm i taget" i övergången för jag minns att jag kunde få riktigt ont i armbågarna utav det dagen därpå.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 08:02   #407
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Marcus Bondis tips för att kunna göra muscle ups:


Frågan är alltså hur höga dina pullups är? Troligen behöver du få dem att bli ännu högre. Om du kör med ringar så är det ännu viktigare att ha ett starkt falskt grepp, annars blir det nästintill omöjligt att komma in i och förbi övergångsfasen till en dip.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 09:46   #408
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Stång, inte ringar. Det finns förstås ringar i Boxen, men kör alltid stång. Behöver köra Pullups högre än jag gör. Kör dips i vanlig dipsställning. Det blir ju annat grepp med stång. Bör det nötas också kanske?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 11:30   #409
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Tunga hammerchins var det som jag tror fick igång mina m-u.

Körde även en del m-u med gummiband under fötterna.
Hoppa upp från låda eller med låg stång ger lite känsla för tekniken.

Testade igår och kom upp 4 i rad fast det är månader sedan senast. :-)

Sm sagts tidigare, undvik att bryta över en arm i taget (chicken wings) för det ger skaderisk i armbågen.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 11:41   #410
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Stång, inte ringar. Det finns förstås ringar i Boxen, men kör alltid stång. Behöver köra Pullups högre än jag gör. Kör dips i vanlig dipsställning. Det blir ju annat grepp med stång. Bör det nötas också kanske?
Då blir det förstås lite skillnad. Har själv aldrig testat på stång. Jag hade nog testat att köra med gummiband som ovanstående tipsade om.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 15:55   #411
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Stång, inte ringar. Det finns förstås ringar i Boxen, men kör alltid stång. Behöver köra Pullups högre än jag gör. Kör dips i vanlig dipsställning. Det blir ju annat grepp med stång. Bör det nötas också kanske?
Fin övning! Du är mer än tillräckligt stark i pull-ups och dip förutsatt att det är riktigt djupa dips och höga pullups du gör.

Vill du kunna göra strikt muscle-up utan kip på stång är det "bara" att vänja sig vid false-grip och nöta transition i evighet. Mitt tips för detta: Kör negativa, helst först genom att stödja av vikt med fötterna om du har tillgång till en så låg stäng (t ex vissa dipställningar). Bör hyfsat snabbt ge dig en känsla för om du ligger rätt i ROM för pullup och dip. Kom ihåg att försöka hålla in armbågarna mot kroppen igenom hela transition, du kommer trasa sönder dem (armbågarna) på nolltid annars.

Har inga tips när det gäller kippade muscle-ups. En timingfråga och lite krumbuktande som är svårt att få ner i text. Väldigt mycket lättare än strikta dock
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 16:12   #412
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det finns ju hur många inspirerande profiler som helst att följa på instagram egentligen.

MaddeLisk kör både calisthenics på hög nivå och starcraft 2 på hög nivå. Grym kombo
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 18:19   #413
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En kille som visar varianter, lätta som svåra, på massvis av kroppsviktsövningar för ben:
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 18:54   #414
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Stång, inte ringar. Det finns förstås ringar i Boxen, men kör alltid stång. Behöver köra Pullups högre än jag gör. Kör dips i vanlig dipsställning. Det blir ju annat grepp med stång. Bör det nötas också kanske?
Muscle-ups, pull-ups och dips är inte ens i närheten i att vara liknande övningar/rörelser. Folk tror att en jättehäv är ett drag (pull-up/räckhäv) följt av en press. Men en jättehäv på stång är en axel-extension (frontlever) följt av ett armdrag och sedan en liten minimal press. Fullständigt olika rörelsemönster.

Du behöver öva på din rak-arm-stryka, frontlever och turn-over (transition) genom att göra b.l.a. excentriska jättehäv som någon rekommenderade i ett tidigare inlägg. Dessutom ditt false-grip eller meaty grip (knuckles-up) beroende på vilken typ av jättehäv du vill göra.

Ta det från någon som lärt sig göra strikta på stång och i ringar samt kan alla progressioner och regressioner på rörelsen (och alla kippade varianter).
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.

Senast redigerad av RassK den 2018-07-31 klockan 18:56.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 19:11   #415
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Muscle-ups, pull-ups och dips är inte ens i närheten i att vara liknande övningar/rörelser. Folk tror att en jättehäv är ett drag (pull-up/räckhäv) följt av en press. Men en jättehäv på stång är en axel-extension (frontlever) följt av ett armdrag och sedan en liten minimal press. Fullständigt olika rörelsemönster.

Du behöver öva på din rak-arm-stryka, frontlever och turn-over (transition) genom att göra b.l.a. excentriska jättehäv som någon rekommenderade i ett tidigare inlägg. Dessutom ditt false-grip eller meaty grip (knuckles-up) beroende på vilken typ av jättehäv du vill göra.

Ta det från någon som lärt sig göra strikta på stång och i ringar samt kan alla progressioner och regressioner på rörelsen (och alla kippade varianter).
Nu vill jag inte komma här och påstå att du är okunnig men menar du att detta inte är snarlikt ett utförande på ringar?

Om jag nu tolkade ditt inlägg korrekt, att MU i stång vs ringar inte är samma teknik/rörelse?


Senast redigerad av gohei den 2018-07-31 klockan 19:13.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 20:12   #416
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Nu vill jag inte komma här och påstå att du är okunnig men menar du att detta inte är snarlikt ett utförande på ringar?

Om jag nu tolkade ditt inlägg korrekt, att MU i stång vs ringar inte är samma teknik/rörelse?

Inlägget gäller inte jättehäv i ring vs stång, om det var så du uppfattade det. Men det är också två helt olika övningar med olika teknik och styrkekrav.

Det ser likadant ut för ett okunnigt öga, därav tror de flesta träningsfolk att det är ett drag + en press. Jättehäv i ringar är mer drag + ringdip men jättehäv i stång (strikt) är en frontlever + armhävning. Inte pull-up + bardip. Eller den där hemska varianten av en pull-up som folk kallar "chins" och tävlar i.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 21:40   #417
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
A men då förstår jag nog hur du menar.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 21:42   #418
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Nu när vi ändå pratar om MUs så bara måste jag ju dela detta klippet. Första tekniken han gör, cirka 10sek in. Helt sjukt imponerande.
Kolla gärna hela klippet.

Ber om ursäkt i förväg för riktigt dålig bild dock.

gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 18:47   #419
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En till synes relevant övning för att få till övergången i en muscle-up.

Själv blir det troligen operation armbåge nån gång under hösten nu för kubitaltunnelsyndrom som jag dragits med i över 2 år som gjort att dylika övningar inte riktigt fungerat att göra. Hoppas att det går bra och att det går att köra på mer efteråt
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 14:43   #420
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Med tanke på hur hennes mage ser ut, och att hon är akrobat med sanslös kroppskontroll, har jag svårt att tro att detta inte är riktigt bra grejer...



svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)