Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-13, 10:36   #1
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Det optimala träningsupplägget

Hej forumet!

Jag söker ödmjukast inspiration och råd av er då jag har ett kommande år framför mig där jag kan dedikera mina dagar helt till träningen och det som medföljer (mat och sömn m.m)
Mitt mål är att lägga på mig så mycket muskelmassa som generna tillåter naturligt.
  • Utifrån din kunskap och åsikt hur hade du lagt upp ditt optimala träningsprogram för att få ut som mycket av varje vaken och sovande minut? vilka tillskott, hur många veckosets, vilket intag av kcal etc

Lite bakgrund:
Just nu kör jag 4-6 dar i veckan men vanligen 5 dar och lättare rörelser på vilodagar.
Push/Pull/Legs eller Över/Underkropp splittar. Jag brukar lägga stort fokus på basövningarna.

Legat på cirka 200g protein 200g kolhydrater och 65g fett under deffen som slutar på måndag.

Under deffen har jag haft som målsättning öka 5-10% i basövningarna från varje vecka till vecka vilket också oftast upplevts.


Tack på förhand!
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 10:53   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Fortsätt kör med det du gör nu om du gör progress dumt o ändra på något som funkar.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 11:17   #3
BYGG1
Registered User
 
BYGG1s avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocrat Visa inlägg

Under deffen har jag haft som målsättning öka 5-10% i basövningarna från varje vecka till vecka vilket också oftast upplevts.
Glöm detta om du tränat mer än 1 månad.

I övrigt skulle jag nog rekommendera att stick to the basics och härda i. Ligg på rimligt överskott o sov som en prinsessa. Undvik kosttillskott om du kan, kreatin ksk.

Senast redigerad av BYGG1 den 2019-08-13 klockan 11:26.
BYGG1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 11:22   #4
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Citat:
Ursprungligen postat av BYGG1 Visa inlägg
Glöm detta om du tränat mer än 1 månad.
Har tränat av och till i 10 år men kontinuerligt i 1.5 år, men ja jag kommer väl till en vikt där det stagnerar snart!
Men nu var inte det frågan utan mer en bakgrund till upplägg. Inte en fråga om vad du tycker om min progress.
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 11:26   #5
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Fortsätt kör med det du gör nu om du gör progress dumt o ändra på något som funkar.
Boring but true. Eftersom du redan verkar köra rätt hög volym så är det bara att köra på. Gör du ökningar så är det nog relativt liten skillnad i resultatet du kan påverka med annat upplägg.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 11:30   #6
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Tacksam för input geoff och kvarnis!

Bara tuffa på då så att säga.
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 14:11   #7
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Det ultimata träningsupplägget omfattar alltid det illegala... Allt annat är bara tärningskast med dina gener.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 18:04   #8
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Citat:
Ursprungligen postat av BYGG1 Visa inlägg
I övrigt skulle jag nog rekommendera att stick to the basics och härda i. Ligg på rimligt överskott o sov som en prinsessa. Undvik kosttillskott om du kan, kreatin ksk.
Varför särskilt kreatin?
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 23:19   #9
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
https://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Dessa och liknande program är tråkigt nog saker du kommer kunna köra på med hela livet utan att behöva göra allt för stora förändringar. Mycket av träningen är att göra samma saker om och om igen, extremt tråkigt men också det som ger resultat.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 07:59   #10
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
https://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Dessa och liknande program är tråkigt nog saker du kommer kunna köra på med hela livet utan att behöva göra allt för stora förändringar. Mycket av träningen är att göra samma saker om och om igen, extremt tråkigt men också det som ger resultat.
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 08:03   #11
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.
Varför det? Om du inte tävlar men ändå vill bygga någon form av grundstyrka samtidigt som du ger extra stimulans till fler muskler så är det väl inget fel?

Det schemat är definitivt inte skräp.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 08:50   #12
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.
Eftersom du tillochmed berättar för oss att du har lite erfarenhet inom ämnet så kanske du inte ska försöka dig på att såga upplägget? Fungerar väl hur bra som helst.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 08:51   #13
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ursäkta mig men med den lilla erfarenhet jag har ser det sista programmet ut att vara rent skräp. Det är ju något slags hybrid kroppsbyggning-styrkelyft schema. Antigen fokuserar man väl på det ena eller andra.
Nej du behöver inte välja, man blir faktiskt både stor och stark av helt vanlig styrketräning.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 09:01   #14
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
En följd fråga på träningsuppläggen gällande volym. Finns det energi kvar efter utförda övningar brukar ni kasta in något extra set/övning?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
The only way is up
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 09:05   #15
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocrat Visa inlägg
En följd fråga på träningsuppläggen gällande volym. Finns det energi kvar efter utförda övningar brukar ni kasta in något extra set/övning?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Om jag hinner och har lust så händer det. Beror också på när nästa pass är planerat och vad det innehåller.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)