Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-15, 11:32   #1
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Kost för bästa psykiska hälsa

Det har ju börjat komma fler och fler studier som undersöker sambandet mellan mikro/makro-nutrienter, kosttillskott, tarmflora och psykisk hälsa. I den här tråden tänkte jag att vi skulle samla studier om vilken kost och vilka kosttillskott man ska äta för maximera sitt psykiska välmående. Inga anekdotiska berättelser, bara studier. Ibland säger studierna emot varandra och ibland skiljer sig metoderna, så diskutera gärna varför en viss studie kan vara bättre än en annan och så vidare. Jag är inte heller någon expert på att veta vad som definierar en bra eller dålig studie, så ni får ha överseende med det.

Jag börjar med Kolos favorittillskott:
Kreatin förbättrar den psykiska hälsan för deprimerade


Ökat välmående av att äta mer frukt och grönt:


Omega3 kan minska depression:


Fyll gärna på!
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 12:42   #2
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Växtbaserad kost kan minska inflammations-markörer, markörer som hos vissa kan ge depressions-symptom. https://nutritionfacts.org/video/ant...or-depression/

Intressant att höra hur depression kan ha haft en evolutionär del hos människan för att inte sprida sjukdomar.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 15:11   #3
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Personligen mår jag bättre när jag inte trycker i mig pasta och bröd och socker. Tycker jag blir degig i skallen och även lite sämre humör.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 10:40   #4
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Skralt intresse.

Här har Harvard Health Publishing sammanfattat några studier och skrivit lite om ämnet:

https://www.health.harvard.edu/blog/...d-201511168626

"Studies have shown that when people take probiotics (supplements containing the good bacteria), their anxiety levels, perception of stress, and mental outlook improve, compared with people who did not take probiotics. Other studies have compared “traditional” diets, like the Mediterranean diet and the traditional Japanese diet, to a typical “Western” diet and have shown that the risk of depression is 25% to 35% lower in those who eat a traditional diet. Scientists account for this difference because these traditional diets tend to be high in vegetables, fruits, unprocessed grains, and fish and seafood, and to contain only modest amounts of lean meats and dairy. They are also void of processed and refined foods and sugars, which are staples of the “Western” dietary pattern. In addition, many of these unprocessed foods are fermented, and therefore act as natural probiotics. Fermentation uses bacteria and yeast to convert sugar in food to carbon dioxide, alcohol, and lactic acid. It is used to protect food from spoiling and can add a pleasant taste and texture."
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 22:31   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
30mg saffran har jag läst ska vara riktigt bra som antidepressant. Jag har dock ätit detta i flera månader och vet inte riktigt om jag känner någon skillnad. Å andra sidan måste man ju nästan vara sinnessjuk eller bo under en sten för att vara lycklig i vår sjuka värld.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 22:33   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av herodes Visa inlägg
Skralt intresse.
Jag är intresserad! Kan inget om ämnet bara, haha.

Men min mamma har köpt en bok om detta som hon pratar om ibland, får la ta och läsa den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 09:01   #7
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
30mg saffran har jag läst ska vara riktigt bra som antidepressant. Jag har dock ätit detta i flera månader och vet inte riktigt om jag känner någon skillnad. Å andra sidan måste man ju nästan vara sinnessjuk eller bo under en sten för att vara lycklig i vår sjuka värld.
Var har du läst det? Och hur mäter man upp 30mg? Tar ett litet saffransstrå?
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 09:20   #8
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
L-Tryptophan är (kan vara) lika effektivt som vissa antidepressiva mediciner:

Tryptophan has been found to be as effective as tricyclic antidepressants in a number of trials,181–183 and one study found that the effects of tryptophan and amitriptyline, alone and in combination, were all superior to placebo.184 However, other studies with tricyclic antidepressants have shown inconsistent efficacy for treating depressive symptoms.184–187

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908021/

Tror det är läkemedelsklassat men man får importera från andra EU-länder om det inte är receptbelagt där. Visst är det så?
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 10:02   #9
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av herodes Visa inlägg
Var har du läst det? Och hur mäter man upp 30mg? Tar ett litet saffransstrå?
Flera ställen, enkel googling borde ge dig massa info. Orkar tyvärr inte kolla själv nu.

Bakar 14 små bullar på 0.5g saffran och äter 1 bulle om dagen.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)