Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-14, 08:15   #1
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
För tunga knäböj, nu ont i länd

Hej.

Kom tillbaka till gymmet efter drygt 2 månaders uppehåll och skulle köra knäböj. Jag var dum och körde lite för tungt så det strålade till just när jag skulle racka stången igen. Bara en strålning/hugg just då, och nu gör det ont om jag svankar lätt några dagar senare.

Vad jag undrar är om ni kan förklara varför det just gör extra ont när jag precis släppt vikten tillbaka i ställningen och hur kan jag motverka just den biten? Eller berodde det helt enkelt på att jag körde för tungt och belastade ryggen för mycket? Kör så klart lättare nu.
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 10:26   #2
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Hej.



Kom tillbaka till gymmet efter drygt 2 månaders uppehåll och skulle köra knäböj. Jag var dum och körde lite för tungt så det strålade till just när jag skulle racka stången igen. Bara en strålning/hugg just då, och nu gör det ont om jag svankar lätt några dagar senare.



Vad jag undrar är om ni kan förklara varför det just gör extra ont när jag precis släppt vikten tillbaka i ställningen och hur kan jag motverka just den biten? Eller berodde det helt enkelt på att jag körde för tungt och belastade ryggen för mycket? Kör så klart lättare nu.
Kan det vara att du släppte buktrycket och lutade dig lite framåt för att lägga av stången?
Har nog gjort mig illa i ryggen fler gånger utanför själva arbetsseten än under.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 11:08   #3
fläsket
Registered User
 
fläskets avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Kan det vara att du släppte buktrycket och lutade dig lite framåt för att lägga av stången?
Har nog gjort mig illa i ryggen fler gånger utanför själva arbetsseten än under.
Jag tänkte aldrig på det. Jag kan mycket väl ha släppt trycket just den lilla stunden. För det är precis när jag hakat av stången som det hugger till. Däremot lutar jag mig knappt fram utan jag försöker vara så rak som möjligt.

Hoppas innerligt att det går över!
__________________
~
fläsket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 19:22   #4
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av fläsket Visa inlägg
Jag tänkte aldrig på det. Jag kan mycket väl ha släppt trycket just den lilla stunden. För det är precis när jag hakat av stången som det hugger till. Däremot lutar jag mig knappt fram utan jag försöker vara så rak som möjligt.



Hoppas innerligt att det går över!
Det går helt säkert över. Haft ont i ryggen förr? Som i många andra saker gäller det här att vara grundlig i rehab och skynda långsamt. Även när det börjar kännas bra igen föreligger det förhöjd risk för nytt ryggskott.

Dessa två bilder illustrerar faserna för återgång till full aktivitet. Beroende på hur hårt man överbelastat så är faserna förstås olika långa. Dock rekommenderas att man går igenom alla faser. Lycka till!
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)