Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-13, 17:33   #1
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Patellofemoralt smärtsyndrom

Hej! Jag har periodvis de senaste året haft en del problem med mina knän och jag undrar om ni fysioterapeuter här på brädan tycker att detta låter som PFSS? Om inte, vad tror ni att det kan röra sig om?

Jag har det senaste året stått stilla väldigt mycket p.g.a. av ett kontorsyrke och detta har gjort att det i dag räcker med att jag står stilla i ~5 min så börjar mina knän att kännas varma, lite stela och jag får en lätt molande värk, smärtan blir dock mycket värre om jag böjer knäna mot belastning efter att ha stått stilla en stund, då känns det både molande och skärande runt om och mitt i knäskålen, värst är det dock vid ovansidan av patellan och det gör ont när jag trycker där.

En böj med kroppsvikten räcker för att framkalla denna smärtan och det gör ondare ju längre knäna färdas över foten.
8 av 10 gånger som jag går i trappor så får jag även ont i knäna och det är värre när jag går nedför, har jag dock inte belastat knäna mycket en dag så gör det inte ont eller väldigt lite när jag går i trappor.

När det kommer till träningen så har jag inte ont när jag väl är uppvärmd och det brukar faktiskt kännas lite bättre resterande tid av dagen som jag har tränat, jag känner inte heller smärta om jag böjer knäna obelastat, dock pytte lite obehag när jag sträcker ut dem till max.
Ibland så hör jag även att det knäpper till i mitt vänstra knä.

Jag har varit hos en läkare som gjorde massa tester och detta är vad denne skrev:

Citat:
Full rörlighet i knäled bilateralt. Ingen smärta vid varken flexion, extension eller rotation. Ingen synlig svullnad eller rodnad. Muskulösa lår bilateralt, viss palpömhet över quadricepssenan ner över patella. Viss palpömhet i mediala ledspringan vänster knä. Inget ont över ledspringor höger. Apleys test negativt bilateralt. Kollateralligament undersöks med god stabilitet. Främre och bakre draglåda med god stabilitet.

Senast redigerad av Jallesnalle den 2019-04-13 klockan 17:35.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 18:26   #2
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Jag glömde nämna att jag är 28 år gammal och anser ni att man bör sluta att träna med dessa problemen? Jag var förkyld i 2 veckor för någon månad sedan och under de veckorna som jag då vilade så märkte jag ingen förbättring.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 19:42   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Utan att kommentera själva symptomen...
Läkare är "erkänt dåliga" på att diagnosticera skador och dylikt på rörelseapparaten, har du uppsökt någon sjukgymnast/fysio som fått kolla på det?

En sjukgymnast kommer sannolikt ställa en mer kvalitativ diagnos och ge bättre förslag på att bli av med eländet än en läkare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 09:40   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Hej!

Ja, det låter som PFSS men det är ju bara en samlings/slaskdiagnos. Det skulle kunna vara en överbelastningsproblematik i knäsenan och dess infästning mot underbenet som gör ont. Det du beskriver är en värk när du är stilla som blir bättre efter adekvat uppvärmning, vilket kan tyda på det.

Det man brukar göra i såna här fall, om man nu kan komma fram till vad det är som gör ont, är att börja långsamt och sedan successivt överbelasta för att ge senorna en chans att läka och stärka till sig.

Det är också viktigt att se på hur du rör dig, hur du tar ut diverse rörelser och liknande. Att du får ont när du för knäna långt fram framför kroppen kan ju innebära att du får lära dig ett nytt rörelsemönster där du tar ut mer kraft och rörelse i höften och/eller foten, t.ex, och/eller att du behöver stärka upp kringliggande strukturer så du pallar belastningen bättre.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 17:34   #5
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det du beskriver är en värk när du är stilla som blir bättre efter adekvat uppvärmning, vilket kan tyda på det.
Det stämmer, om jag t.ex. har legat ner eller suttit någon timme och sedan gör en knäböj så gör det knappt ont eller inget alls, men om jag har stått stilla vid datorn i 5-10 min och sedan gör det så gör det ont.
Det konstiga är att majoriteten gånger som jag har kört ben så har det varit mycket bättre dagen efteråt, som i dag t.ex., har inte gjort ont alls när jag har gått i trappor, men i morgon så kommer det garanterat att börja bli dåligt igen.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 19:55   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Det stämmer, om jag t.ex. har legat ner eller suttit någon timme och sedan gör en knäböj så gör det knappt ont eller inget alls, men om jag har stått stilla vid datorn i 5-10 min och sedan gör det så gör det ont.
Det konstiga är att majoriteten gånger som jag har kört ben så har det varit mycket bättre dagen efteråt, som i dag t.ex., har inte gjort ont alls när jag har gått i trappor, men i morgon så kommer det garanterat att börja bli dåligt igen.
Läst den här?
https://www.styrkelabbet.se/knasmarta/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-17, 19:24   #7
GrowlingMad
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 4
Bump. Hur gick det för dig @Jallesnalle? Har det blivit bättre. Lider troligen av något liknande och vet inte hur jag ska göra för att slippa smärtan.

Senast redigerad av GrowlingMad den 2022-07-17 klockan 19:25.
GrowlingMad är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)