Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-15, 05:51   #121
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Vem är skönheten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Femis Lambrionidis?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 06:55   #122
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av thatice Visa inlägg
Borde man lägga fokus på sina svagheter en period?

Jag väger 85kg och tog senaste tävlingen 192,5 130 217,5 har haft stor fokus på just knäböj bänk och marklyft i ungefär 1år med väldigt lite assistansövningar och har nu stora svagheter tex allt som har med lårcurl att göra är pinsamt klent, benpress, frontböj, militärpress och hantelpress är också långt ifrån jämförbara med styrkelyftsresultaten så frågan är nu om man borde lägga böj bänk och mark på ett minimum bara så man inte tappar styrka och satsa ett tag på de "viktiga" assistansövningarna?

Tänkte typ i en 8 veckorsperiod.
Citat:
Ursprungligen postat av thatice Visa inlägg
Jo jag tänkte givetvis att en viss överföring skulle ske om jag ökar tex 20-30kg i frontböj och kanske 50-60kg i benpressen på mina vanliga knäböj + att jag tänker att det blir bättre i det långa loppet då jag inte är en talang eller ungdom som har jättebråttom och som bara siktar på nästa tävlingspb.

Mitt mål är att vara hel frisk och skapligt stark då jag fyller 40 vilket är om 3 år.
Du behöver antagligen inte dra ner träningen till ett minimum för att få in assistans och på 8 veckor hinner du inte heller göra så mycket i de övningarna. Jag skulle hellre skära ner en viss procent av den totala volymen för att göra plats för andra typer av övningar. Kör du t ex böj 4 gånger i veckan så kan du utan problem köra frontböj ett/två av de passen eller avsluta/inleda böjningen med frontböj ett/två av passen.
Lårcurl och andra mindre övningar kan du utan vidare lägga in någon gång i veckan, glöm inte enbensövningar och bålträningen vilket jag ser som viktigare på sikt.
Har man tidsbrist så kan superset och att köra vissa övningar som en del av "uppvärmningen" vara smart. Det viktiga är inte vilken vikt man kör på just nu utan att man på sikt tränar med mer vikt och att man belastar leder etc från flera olika leder för att minska den ensidiga belastningen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 09:49   #123
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Svårt korkat av mig att inte fråga här istället för att starta en helt ny tråd i en annan forumdel.

Om den någon från samlade expertiseni den här tråden kunde kika in på min fråga och svara där vore uppskattat...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220980
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 15:59   #124
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Som styrkelyftare, vad är fördelaktigare i knäböjen, att stå lite smalare och vinkla ut fötterna eller att stå bredare och fötterna lite mer rakt framåt? 182 cm och någorlunda "normala" lårben.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 16:09   #125
Paulus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Som styrkelyftare, vad är fördelaktigare i knäböjen, att stå lite smalare och vinkla ut fötterna eller att stå bredare och fötterna lite mer rakt framåt? 182 cm och någorlunda "normala" lårben.
Jag är ingen expert, absolut inte, men det är ju högst individuellt vad som passar och fungerar för var och en. Normalt sett är det ju bäst att stå bredare, men den böjstilen passar ju inte alla. Jag skulle ändå tro att de flesta, nästan alla, tjänar på att stå åtminstone något bredare i syftet att enbart få en bra knäböj. Bara man vänjer sig!
__________________
...
Paulus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 16:43   #126
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Paulus Visa inlägg
Jag är ingen expert, absolut inte, men det är ju högst individuellt vad som passar och fungerar för var och en. Normalt sett är det ju bäst att stå bredare, men den böjstilen passar ju inte alla. Jag skulle ändå tro att de flesta, nästan alla, tjänar på att stå åtminstone något bredare i syftet att enbart få en bra knäböj. Bara man vänjer sig!
Då är ju frågan hur brett "något bredare" är. Sen tycker jag mig se att de som knäböjer på SM senare år inte står så särskilt brett. Undantag finns ju då det böjs med väldigt bred stance.

Senast redigerad av exevision den 2015-05-15 klockan 16:44.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 16:59   #127
Paulus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Då är ju frågan hur brett "något bredare" är. Sen tycker jag mig se att de som knäböjer på SM senare år inte står så särskilt brett. Undantag finns ju då det böjs med väldigt bred stance.
För mig är det allt som inte är smalt, alltså ganska öppet för vad som passar individen. Det är just att stå smalt som jag inte riktigt kan se är optimalt för att bygga en så stor böj som möjligt. Extremt brett kan jag knappast tänka mig är optimalt eller bra. Hur det ser ut med utrustning vet jag inte, verkar gälla annat där.
Vet inte vart mina böj räknas? Länk i signaturen. När jag började träna så stod jag så smalt som de flesta står när de markar traditionellt. Relativt till detta har jag ju breddat på fötterna rejält, och skulle absolut inte kalla det "smalt" iaf. Förmodligen ganska "normal" bredd.
__________________
...

Senast redigerad av Paulus den 2015-05-15 klockan 17:00.
Paulus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 18:09   #128
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Paulus Visa inlägg
För mig är det allt som inte är smalt, alltså ganska öppet för vad som passar individen. Det är just att stå smalt som jag inte riktigt kan se är optimalt för att bygga en så stor böj som möjligt. Extremt brett kan jag knappast tänka mig är optimalt eller bra. Hur det ser ut med utrustning vet jag inte, verkar gälla annat där.
Vet inte vart mina böj räknas? Länk i signaturen. När jag började träna så stod jag så smalt som de flesta står när de markar traditionellt. Relativt till detta har jag ju breddat på fötterna rejält, och skulle absolut inte kalla det "smalt" iaf. Förmodligen ganska "normal" bredd.
Du verkar iaf ha lite bredare än flertalet hos tex dessa:
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 19:20   #129
Robbles
Registered User
 
Robbless avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 483
Häpp där knäböjer ju jag 4 minuter in i klippet. Dessutom tränade jag inte alldeles olikt det program som hurril beskrivit i den här tråden inför den tävlingen.
Robbles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 19:28   #130
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Robbles Visa inlägg
Häpp där knäböjer ju jag 4 minuter in i klippet. Dessutom tränade jag inte alldeles olikt det program som hurril beskrivit i den här tråden inför den tävlingen.
Roligt!
Synd att inte 230 gick upp. Syntes inte allt för långt ifrån.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 19:39   #131
Robbles
Registered User
 
Robbless avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 483
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Roligt!
Synd att inte 230 gick upp. Syntes inte allt för långt ifrån.
Klarade den vikten ca 3 veckor innan men jag var riktigt nöjd med resultatet i alla fall.
Robbles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 20:12   #132
thatice
Registered User
 
thatices avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: norrbotten
Inlägg: 823
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Du behöver antagligen inte dra ner träningen till ett minimum för att få in assistans och på 8 veckor hinner du inte heller göra så mycket i de övningarna. Jag skulle hellre skära ner en viss procent av den totala volymen för att göra plats för andra typer av övningar. Kör du t ex böj 4 gånger i veckan så kan du utan problem köra frontböj ett/två av de passen eller avsluta/inleda böjningen med frontböj ett/två av passen.
Lårcurl och andra mindre övningar kan du utan vidare lägga in någon gång i veckan, glöm inte enbensövningar och bålträningen vilket jag ser som viktigare på sikt.
Har man tidsbrist så kan superset och att köra vissa övningar som en del av "uppvärmningen" vara smart. Det viktiga är inte vilken vikt man kör på just nu utan att man på sikt tränar med mer vikt och att man belastar leder etc från flera olika leder för att minska den ensidiga belastningen.
Jag kör böj tre ggr i veckan och jag kör bänk 5ggr i veckan och marken minst två men oftast tre så det är även en liten faktor i att jag är dödsless på de övningarna nu min mentala bit kommer brinna ut och helt plötsligt börjar jag med virkning i stället så jag står vid ett vägskäl det ena är att rassla om min styrketräning ordentligt och se vad som händer det andra är vrida träningen lite åt byggar hållet då planen i min styketräning är att gå upp en viktklass 83 till 93 och då försöka göra det med så mycket kvalitet som mycket.
Men jag har bestämt mig det blir ett till tre arbetssett "snabbt avklarat" på de riktiga basövningarna sedan sker den mesta periodiseringen och satsningen på skit jag är kass på och om 8veckor kan jag utvärdera vad som hänt. Det blir hård träning på ett lekfullt sätt något jag behöver efter allt den statiska korvstoppningen jag har hållit på med sista året och om det inte fungerar så är det ju bara nytänd hoppa tillbaka på sådant som man vet fungerar.
Vad är 8 veckor på det långa perpektivet och man kan ju kolla efter hälften vad som har hänt på sifrorna om det verkar gå uppåt eller neråt.
thatice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 19:18   #133
Bmwtwinturbo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 225
Vad tycker ni om detta upplägg? De är framförallt intensiteten jag inte har någon vidare koll på och hur man skall variera vecka till vecka. Nu blir det mycket olika pass till pass.

Pass 1:
Bänk 2-4 reps, hyfsat tungt, 4-5 set varierande mellan 3-5or
Böj, 2-4 reps hyfsat tungt, 3 set 4-6or

Pass 2:
Bänk 2-4 reps hyfast tungt, 4-5 set 5-10or
Mark 2 reps hyfsat tungt, 3 set 4-6or

I mån av tid assistansövningar, chins/rodd, bål, rak enbensmark

På bänkpasset kör jag mest vanlig bänk men kan lägga in kloss alt köra militärpress typ vart 5e pass.

Böjen, alternerande front/bak
Marken, alternerande smal/sumo/upphöjd

Siktar på att samtliga lyft skall vara utmanande men att man inte skall vara nära fail eller tappa teknik.

Kör 4-5 pass per vecka, 2-3 pass i sträck beroende på tid och dagsform.
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 21:17   #134
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Bmwtwinturbo Visa inlägg
Vad tycker ni om detta upplägg? De är framförallt intensiteten jag inte har någon vidare koll på och hur man skall variera vecka till vecka. Nu blir det mycket olika pass till pass.

Pass 1:
Bänk 2-4 reps, hyfsat tungt, 4-5 set varierande mellan 3-5or
Böj, 2-4 reps hyfsat tungt, 3 set 4-6or

Pass 2:
Bänk 2-4 reps hyfast tungt, 4-5 set 5-10or
Mark 2 reps hyfsat tungt, 3 set 4-6or

I mån av tid assistansövningar, chins/rodd, bål, rak enbensmark

På bänkpasset kör jag mest vanlig bänk men kan lägga in kloss alt köra militärpress typ vart 5e pass.

Böjen, alternerande front/bak
Marken, alternerande smal/sumo/upphöjd

Siktar på att samtliga lyft skall vara utmanande men att man inte skall vara nära fail eller tappa teknik.

Kör 4-5 pass per vecka, 2-3 pass i sträck beroende på tid och dagsform.
Med det upplägget kan du lika gärna bara köra ett av Sheikos fyrdagarsprogram. Då får du ett mycket väl beprövat program.

På sheikoforum finns lite tips på hur man ska göra om man vill byta ut t.ex. en serie böj till pausböj på ett pass. Sök där.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2015-05-20 klockan 21:19.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 12:44   #135
Bmwtwinturbo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 225
Glömde skriva, kan tänka mig Sheiko men pga livspussel vore det bra om man klarar passen på runt 1h. Hellre 4x1h per vecka än ex 3x1,5 om det är möjligt. Sheikos 4-dagars ser ut att kräva mer än 1h.
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)