Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-14, 11:00   #106
thatice
Registered User
 
thatices avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: norrbotten
Inlägg: 823
Borde man lägga fokus på sina svagheter en period?

Jag väger 85kg och tog senaste tävlingen 192,5 130 217,5 har haft stor fokus på just knäböj bänk och marklyft i ungefär 1år med väldigt lite assistansövningar och har nu stora svagheter tex allt som har med lårcurl att göra är pinsamt klent, benpress, frontböj, militärpress och hantelpress är också långt ifrån jämförbara med styrkelyftsresultaten så frågan är nu om man borde lägga böj bänk och mark på ett minimum bara så man inte tappar styrka och satsa ett tag på de "viktiga" assistansövningarna?

Tänkte typ i en 8 veckorsperiod.
thatice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 11:21   #107
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Är det inte böj, bänk och mark du vill vara stark i?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:09   #108
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fast slutsatsen är inte riktigt det även om energintaget är en faktor i den.
Va? Har du ens läst studien? Det är ju ett stort stycke som handlar om prestationen i förhållande till FFM/längd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:19   #109
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Jag ställde en fråga och uttryckte min åsikt. Och det är min personliga åsikt och är nog inte relevant här, det håller jag med om.
Min poäng är dock att idrott ska främja hälsan. Bli tjock med meningen inom en idrottsgren (som denna vi diskuterar) är kontraproduktivt.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:21   #110
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Min poäng är dock att idrott ska främja hälsan. Bli tjock med meningen inom en idrottsgren (som denna vi diskuterar) är kontraproduktivt.
Det är fortfarande en åsikt.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:24   #111
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Jag ställde en fråga och uttryckte min åsikt. Och det är min personliga åsikt och är nog inte relevant här, det håller jag med om.
Min poäng är dock att idrott ska främja hälsan. Bli tjock med meningen inom en idrottsgren (som denna vi diskuterar) är kontraproduktivt.
http://traningslara.se/elitdrott-ar-inte-halsosamt/
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:34   #112
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Jag ställde en fråga och uttryckte min åsikt. Och det är min personliga åsikt och är nog inte relevant här, det håller jag med om.
Min poäng är dock att idrott ska främja hälsan. Bli tjock med meningen inom en idrottsgren (som denna vi diskuterar) är kontraproduktivt.
Tycker du samma om brottare, kulstötare, släggkastare, diskuskastare m.f.l.?
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:48   #113
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Styrkelyft på motionsnivå främjar hälsan oavsett om man är fet eller smal. Dessutom är det kontraproduktivt att vara tjock i varenda viktklass utom den tyngsta. Är du mager och väger in på 119,9 så jäklar vilka enorma fysiska fördelar du har över en 119,9kgs tjockis.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 15:03   #114
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Jag ställde en fråga och uttryckte min åsikt. Och det är min personliga åsikt och är nog inte relevant här, det håller jag med om.
Min poäng är dock att idrott ska främja hälsan. Bli tjock med meningen inom en idrottsgren (som denna vi diskuterar) är kontraproduktivt.
Det är din åsikt, men det är helt fel. Idrott är till för att prestera inte främja hälsan. Träning kan man använda för att främja hälsan däremot.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 15:03   #115
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Jag ställde en fråga och uttryckte min åsikt. Och det är min personliga åsikt och är nog inte relevant här, det håller jag med om.
Min poäng är dock att idrott ska främja hälsan. Bli tjock med meningen inom en idrottsgren (som denna vi diskuterar) är kontraproduktivt.
Om vi förutsätter att det inte är trolla du gör så kan jag tycka att det är uppfriskande i styrkelyftssvägen att fokuset ligger på prestation och inte på yta. Särskilt uppfriskande tycker jag detta är för kvinnoidrotten (jag hatar det ordet!) - att man som kvinna kan få vara idrottare och prestera utan att någon snackar om boxgap, bilder i påsättningsvinkel eller "whoops - ser man tuttarna?"

Sen, som träningsläras artikel säkerligen redan behandlat: man får träna utan att göra det för hälsan eller för utseendet. Utöver det är din åsikt eller vad du imponeras av faktiskt fullständigt ointressant i så motto att min träning inte sker för din skull. Ens lite. Givetvis har jag inga som helst åsikter om varför du tränar.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2015-05-14 klockan 15:06.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 15:14   #116
thatice
Registered User
 
thatices avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: norrbotten
Inlägg: 823
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Är det inte böj, bänk och mark du vill vara stark i?
Jo jag tänkte givetvis att en viss överföring skulle ske om jag ökar tex 20-30kg i frontböj och kanske 50-60kg i benpressen på mina vanliga knäböj + att jag tänker att det blir bättre i det långa loppet då jag inte är en talang eller ungdom som har jättebråttom och som bara siktar på nästa tävlingspb.

Mitt mål är att vara hel frisk och skapligt stark då jag fyller 40 vilket är om 3 år.
thatice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 15:26   #117
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Richter Visa inlägg
Va? Har du ens läst studien? Det är ju ett stort stycke som handlar om prestationen i förhållande till FFM/längd.
Citat:
Our results indicate that powerlifting performance is a function of FFM and, therefore, may be limited by the ability to accumulate FFM.
Jo jag hämtade hem den och läste kursivt genom den. Men den säger inte annat än slutsatsen som vi två tolkar lite olika
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2015-05-14 klockan 15:30.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 17:19   #118
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Jag ställde en fråga och uttryckte min åsikt. Och det är min personliga åsikt och är nog inte relevant här, det håller jag med om.
Min poäng är dock att idrott ska främja hälsan. Bli tjock med meningen inom en idrottsgren (som denna vi diskuterar) är kontraproduktivt.
Ja för många idrotter på elitnivå är så extremt hälsosamt
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 20:05   #119
Jamerson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 165
Citat:
Ursprungligen postat av thatice Visa inlägg
Borde man lägga fokus på sina svagheter en period?

Jag väger 85kg och tog senaste tävlingen 192,5 130 217,5 har haft stor fokus på just knäböj bänk och marklyft i ungefär 1år med väldigt lite assistansövningar och har nu stora svagheter tex allt som har med lårcurl att göra är pinsamt klent, benpress, frontböj, militärpress och hantelpress är också långt ifrån jämförbara med styrkelyftsresultaten så frågan är nu om man borde lägga böj bänk och mark på ett minimum bara så man inte tappar styrka och satsa ett tag på de "viktiga" assistansövningarna?

Tänkte typ i en 8 veckorsperiod.
Hur kan man vara "pinsamt klen" i något om man har de styrkelyftsstatsen på din vikt? Du är ju skitstark. Drar du 217 kg i mark så är det inga fel på dina hamstrings. Lårcurl är ingen övning där du mäter styrka, en skitövning i mitt tycke, strunta i den. Samma med benpress, varför vill du vara stark i den? Du har ju en bra böj! Frontböj är mycket teknik, men visst det kan hjälpa ditt marklyft. Militärpress är ju en fantastisk övning.

Jag tycker det verkar vansinnigt att prioritera ner böj bänk och mark för att kunna benpressa och lårcurla mer. Detta tar ju böj och mark hand om. Kör lite rakmark för hamstrings och lite mer böj om du vill ha mer volym för benen.

Bara mina 5 ören
Jamerson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 21:32   #120
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det här är drömmen för en riktig styrkelyftare med ambitioner



Visst det krävs mat för att bli så stor och även för en som har för avsikt att tävla i Fitnessfjolleriet.

Vem är skönheten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)