Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-02, 19:48   #76
delizh
Registered User
 
delizhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Orust
Inlägg: 1 180
Kan RTS ses som högfrekvens träning?
__________________
Journal - Nykomling i 83:an - Klassisk Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222299

Klassisk Styrkelyft med RTS
Youtube kanal: http://www.youtube.com/channel/UCZlk...M6hMfBg/videos
delizh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-02, 19:53   #77
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av delizh Visa inlägg
Kan RTS ses som högfrekvens träning?
Det är olika saker. RTS beskriver ett system för självreglerande träning. Mike Tuchscherer, dess "uppfinnare", förespråkar att man tränar ofta. 2-4x i veckan i frekvens.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 01:13   #78
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Är det någon som håller på med upplägget här som föreslås av herr hurril?

visa gärna i så fall hur ni har lagt upp det förutom förslagen som kommit upp i tråden
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 19:09   #79
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av delizh Visa inlägg
Kan RTS ses som högfrekvens träning?
RTS är ju inget program i sig (förutom de generaliserade programmen Mike använder som exempel). Du kan köra en byggarsplit med RTS om du så vill eller styrkelyft 6ggr i veckan.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-07, 11:43   #80
Penki
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Är det någon som håller på med upplägget här som föreslås av herr hurril?

visa gärna i så fall hur ni har lagt upp det förutom förslagen som kommit upp i tråden
Löst inspirerat från förslaget som hurril har lagt upp. Dock med RPE och Load drop istället för %.
Bifogade bilder
Filtyp: png V1-3.PNG (82.8 KB, 166 visningar)
Filtyp: png V4-6.PNG (75.1 KB, 70 visningar)
__________________
Drömbulken
Penki är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 20:59   #81
FabianH
Registered User
 
FabianHs avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 2 180
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Neh börja direkt med böjen och kör efter omständigheterna och verkligheten. Vänta kan man göra sen.

Axlar är inte ett moment i styrkelyft och "bänkdagen" är inte ett ord i min ordbok. "Som en styrkelyftare" innebär en mer idrottslig approach där man övar, och övar ofta. Jag skulle:

1. Böj + bänk
2. Bänk + mark
3. vila
4. Börja om vid #1.

Första omgången bänk kör du bänk enligt samma mönster som ovan men förslagsvis inte samma variant. (Så om du söker en tyngre tvåa i böjen så reppar du kanske i bänken.)

Andra gången det är bänkpress så kanske du kör snedbänk, militärpress, hantelpress, smalbänk, klossbänk. Välj två men klokt. Om passet innan var lättare och mer repande så kanske du kör detta lite hårdare, och vice versa.

Förslag på pass-mall:

1. Coreövning
2. Aktiveringsövning

3. SL-moment #1
4. SL-moment #2

5. Supplement till SL-moment #1 eller #2
6. Allmän-supplement typ lats, armar, hamstring

Vad skulle man kunna köra för supplement till böjen på pass 1 som inte drabbar marklyften passet efter? Vill gärna vara fräsch i baksida lår när jag kör mark, men samtidigt så känns typ frontböj överflödigt att köra efter bakböjen?

Är "gynstolen" för adduktorer/abduktorer kring höft ett hållbart supplement? finns det något att tjäna på att köra den?
FabianH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 21:15   #82
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av FabianH Visa inlägg
Vad skulle man kunna köra för supplement till böjen på pass 1 som inte drabbar marklyften passet efter? Vill gärna vara fräsch i baksida lår när jag kör mark, men samtidigt så känns typ frontböj överflödigt att köra efter bakböjen?

Är "gynstolen" för adduktorer/abduktorer kring höft ett hållbart supplement? finns det något att tjäna på att köra den?
Frontböj är för de allra flesta en utmärkt extra övning att köra. Om du själv inte vet vilka komplementerande övningar du lämpligtvis passar in på dina styrkor/svagheter, så kan du helt enkelt köra ännu mer knäböj efter ha vilat benen i bänkpressen.

Edit, ungfär som: Om du vill bli bra på något gör det ofta och mycket, är det något som du inte behöver bli bra på, gör det inte alls.

Senast redigerad av bubbe den 2015-05-05 klockan 21:17.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 21:42   #83
FabianH
Registered User
 
FabianHs avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 2 180
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Frontböj är för de allra flesta en utmärkt extra övning att köra. Om du själv inte vet vilka komplementerande övningar du lämpligtvis passar in på dina styrkor/svagheter, så kan du helt enkelt köra ännu mer knäböj efter ha vilat benen i bänkpressen.

Edit, ungfär som: Om du vill bli bra på något gör det ofta och mycket, är det något som du inte behöver bli bra på, gör det inte alls.
Tack för ditt svar Bubbe. Eftersom bakböjen ligger på en såpass hög intensitet, vill man då lägga sig något lägre i frontböjen? kring 70-80% av 1rm i ett par set? Tankar kring det?
FabianH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 23:07   #84
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av FabianH Visa inlägg
Vad skulle man kunna köra för supplement till böjen på pass 1 som inte drabbar marklyften passet efter? Vill gärna vara fräsch i baksida lår när jag kör mark, men samtidigt så känns typ frontböj överflödigt att köra efter bakböjen?

Är "gynstolen" för adduktorer/abduktorer kring höft ett hållbart supplement? finns det något att tjäna på att köra den?
Välj supplement- och komplementövningar så att de träffar dina svagheter i prioriteringsordning. Försök se om du kan hitta övningar som överlappar flera moment så att den energi (ditt krav på återhämtning och [super]kompensation) får så fin utväxling som möjligt. Alltså om du både "sitter på knäna" i böjen och krummar i marklyft samtidigt så kanske good mornings är rätt övning för att jobba med båda svagheterna?

Det gör inget om det "drabbar marklyften passet efter." Det är träning. Så länge du inte går All In i någon övning så att du är förstörd dagen efter så finns inget att oroa sig för. Man är alltid lite sliten i... allt. Är du redan genomrostig i t ex baksidorna så kanske du spar dem lite i ett par pass. Var smart.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2015-05-05 klockan 23:08.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 11:02   #85
FabianH
Registered User
 
FabianHs avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 2 180
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Välj supplement- och komplementövningar så att de träffar dina svagheter i prioriteringsordning. Försök se om du kan hitta övningar som överlappar flera moment så att den energi (ditt krav på återhämtning och [super]kompensation) får så fin utväxling som möjligt. Alltså om du både "sitter på knäna" i böjen och krummar i marklyft samtidigt så kanske good mornings är rätt övning för att jobba med båda svagheterna?

Det gör inget om det "drabbar marklyften passet efter." Det är träning. Så länge du inte går All In i någon övning så att du är förstörd dagen efter så finns inget att oroa sig för. Man är alltid lite sliten i... allt. Är du redan genomrostig i t ex baksidorna så kanske du spar dem lite i ett par pass. Var smart.
Jag är med på vad du menar hurril. Men när jag säger att det "drabbar marklyften passet efter" så är det i den bemärkelsen att jag helt enkelt inte kan ligga på den vikten som jag hade kunnat om jag vore fräsch i baksida lår.

Frågan är då: Har det någon betydelse för progressionen i marklyft?
FabianH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 11:53   #86
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av FabianH Visa inlägg
Jag är med på vad du menar hurril. Men när jag säger att det "drabbar marklyften passet efter" så är det i den bemärkelsen att jag helt enkelt inte kan ligga på den vikten som jag hade kunnat om jag vore fräsch i baksida lår.

Frågan är då: Har det någon betydelse för progressionen i marklyft?
Ja progressionen blir bättre. Det här är en vanesak, något man behöver komma över helt enkelt. Lyxpass har man nästan med nödvändighet ganska sällan om resultatutveckling är det man har överst på sin lista. En alternativ strategi är att komma toppad till varje pass för att ta billiga PR på kort sikt för att känslan är viktigare än utvecklingen.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 16:08   #87
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Ja progressionen blir bättre. Det här är en vanesak, något man behöver komma över helt enkelt. Lyxpass har man nästan med nödvändighet ganska sällan om resultatutveckling är det man har överst på sin lista. En alternativ strategi är att komma toppad till varje pass för att ta billiga PR på kort sikt för att känslan är viktigare än utvecklingen.

Oj vad många som kör enligt den alternativa strategin..



Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 23:17   #88
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Har noterat att när jag kör riktigt tungt i bänken, särskilt när det börjar närma sig 100% eller över så börjar stången åka mot ansiktet redan i bottenläget och det är omöjligt att korrigera styrkemässigt just nu, vad kan detta bero på?

Det är alltså inte bara att jag pressar i en normal lite upp och nervänt J-kurvatur i lyftvägen eller vad man ska säga utan det är precis som att jag inte orkar hålla min normala lyftväg när det blir riktigt tungt även att jag håller ihop bitarna och tekniken i övrigt finfint.

Min egna tanke är väl att jag försöker skifta mer vikt till bröstmuskulaturen för att kompensera för svaga triceps, men jag är samtidigt väldigt stark i smalbänk kontra tävlingsbänk så blir lite förvirrad här.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2015-05-12 klockan 23:19.
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 23:20   #89
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Dina armbågar "faller ut" lite tidigt vore en gissning utan att ha sett i verkligheten eller på film. Håll kvar axlarna under dig och låsta nedåt (mot höften) och håll underarmsvinkeln pekande svagt mot huvudet.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 12:00   #90
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av FabianH Visa inlägg
...inte kan ligga på den vikten som jag hade kunnat om jag vore fräsch i baksida lår.
Här är en viktig sak: Tränar du förhållandevis ofta (säg, momenten minst 3-4 gånger/v), så ska din prestationsförmåga inte ligga på max. För att den inte ska minskas hade du behövt minska träningsvolymen alldeles för mycket.

Ett snabbare sätt att få resultat är att öka träningsvolymen -> acceptera att du är nedtränad i perioder samt minskad marginalnytta per pass -> få bättre träningsresultat än om du kör ett pass i veckan där dit du kommer med fullfjädrad styrka.

Att vila länge nog för att inte vara sliten någonstans kan du spara till tävling, eller planerade lugna perioder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)