Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-06, 13:24   #1
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Tråden för mänskliga relationer

Eftersom den gamla tråden blev låst så bestämde jag mig för att skapa en ny. I denna tråd fokuserar vi på mänskliga relationer och hur man bäst skapar, underhåller och utvecklar dessa. Den innefattar både vänskaps och kärleksrelationer.

Fokus bör ligga på konstruktivt och positivt tänkande. Negativa domedagsscenarion eller orubbliga företeelser undanbedes som diskussionsämnen men kan givetvis tas upp som en del av en konstruktiv lösning på ett problem.

Så undrar du vilken sorts bilder som fungerar bäst på tinder, hur att hantera att din partner inte längre pratar med dig eller vart du kan träffa nya bekantskaper så är detta rätt tråd. Fråga, föreslå, diskutera, hjälp. Målet är att vi alla ska lyckas bättre och bli lyckligare i våra relationer till andra människor.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 13:53   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 14:40   #3
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Vad har ni för knep för att få igång samtal med folk på tuben i Stockholm? Tycker folk där är rätt så svåra att få upp samtal med jmf med många andra ställen.
chadd är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 14:44   #4
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Någon som har tips på hur en lägger upp önskan om att övergå till ett öppet förhållande? Känns väldigt känsligt och upplevs som att en ifrågasätter partners maskulinitet. Vill inte behöva smussla med det heller, men tänker inte begränsa mitt liv för att han inte kan ta in mina känslor.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 15:52   #5
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Vad har ni för knep för att få igång samtal med folk på tuben i Stockholm? Tycker folk där är rätt så svåra att få upp samtal med jmf med många andra ställen.
Är väl mycket hörlurar och stress kanske? Hur brukar du öppna upp annars?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 15:52   #6
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Någon som har tips på hur en lägger upp önskan om att övergå till ett öppet förhållande? Känns väldigt känsligt och upplevs som att en ifrågasätter partners maskulinitet. Vill inte behöva smussla med det heller, men tänker inte begränsa mitt liv för att han inte kan ta in mina känslor.
Jag skulle gissa att det bästa är att bara vara ärlig och tydlig. Som du säger så ska du inte behöva begränsa eller smussla med det så då får väl han ta det.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 16:04   #7
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Vad är ett snällt sätt att säga "Ditt utseende är väldigt tilltalande, så problemet är inte ytlighet, tvärtom. Anledningen till att män inte vill ha dig är din personlighet(och med ditt utseende säger det väldigt mycket)" på?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 16:16   #8
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
"Våra värderingar är för olika" eller "jag tycker inte att vi klickar på det personliga planet", kanske.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 16:32   #9
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vad är ett snällt sätt att säga "Ditt utseende är väldigt tilltalande, så problemet är inte ytlighet, tvärtom. Anledningen till att män inte vill ha dig är din personlighet(och med ditt utseende säger det väldigt mycket)" på?
Menar du vad att säga till en vän som har "svårt att träffa män" eller någon du vill avsluta med?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 22:35   #10
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Jag har en kompis(vi kallar han A) som jag känt nästan hela livet.

Han har en egenhet där han inte riktigt kan bestämma saker i förväg. Vilket stör mig enormt(då är det alltså min aspy VS hans ADHD). Visst jag kan tänka mig att dra större delen av lasset för att komma på saker att göra och planeringen hur dagarna ska se ut(logistiken?). Så denna person behöver bara i princip säga ja.

Jag menar alla har ju sina egenheter(särskilt folk med diagnoser) och för det mesta går det att arbeta runt ifall man bara släpper det när vissa saker stör en.(men när jag blir triggad av vissa saker så går ångesten på högvarv och jag gräver mer djupare i någon form av depression jag försöker ta mig ur)

Jag tror att jag märkte av detta mer när han lyckades få ett jobb efter en längre tids arbetlöshet(säkert 8+ månader) och fick en hel del självförtroende samt massa nya kollegor visa jobbet(som han gärna festar med) - verkar viktigt för honom att visa sig rolig och bygga relationer med folk(nya, och särskilt på jobbet) han "behöver" samtidigt som han kanske struntar i att underhålla relationer med folk han redan känner just för att han vet att han för det mesta kan gå tillbaka så blir saker som vanligt utan att någon ifrågasätter hans beteende.

Vi är just nu en grupp på 5 pers och 4 av oss träffades i helgen och vi tänkte ses om 2 veckor igen och planerat nya saker. Jag skulle vilja bjuda in A. Men det tråkiga är att jag vet att jag inte kan fråga honom redan nu ifall han vill hänga på oss för då kommer han vela eller inte ge ett riktigt svar.

sen kanske det också har att göra med att personer i denna grupp är mina vänner(och även ifall dom alla kommer överens med varandra och har kul tsm så umgås ingen av dom på tu man hand utan mig, förutom dom 2 som är brorsor).

Hela grejen får mig att känna att han liksom väntar på att mer intressanta saker ska dyka upp eller liknande. Han tar sällan initiativ till att träffas eller planera ihop en dag. Visst han smsar ett par ggr i v och frågar vad jag gör men det betyder liksom "ingenting"(man vill ju ha handling inte "tomt snack?" Men när vi umgås så har vi ju roligt och inga problem alls.

Vi har ändå känt varandra i 20 år och jag + en annan kille är typ hans närmaste vänner av en 10-ish han har.

är det jag som överreagerar(#aspy) eller ska jag kanske acceptera att vi börjar växa ifrån varandra lite och att jag egentligen behöver folk som faktiskt vill umgås med mig? folk som säger ja direkt när jag frågar om att vi ska ses om 2-3v när närmaste lediga dag som passar alla är tillgänglig?

WoT men hoppas ni fattar vad jag menar :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-06, 23:24   #11
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Någon som har tips på hur en lägger upp önskan om att övergå till ett öppet förhållande? Känns väldigt känsligt och upplevs som att en ifrågasätter partners maskulinitet. Vill inte behöva smussla med det heller, men tänker inte begränsa mitt liv för att han inte kan ta in mina känslor.
Nu kan jag ha fått det hela om bakfoten: du är en man som frågar om hur du ska kunna ha et öppet förhållande med en annan man, eller är du en kvinna som undrar hur du ska kunna ha ett öppet förhållande med en annan man, eller skrev du fel och du är en man som undrar hur du ska ha det med en kvinna?

Troligen äré enklast om du är man och ska ha det med en annan man. Troligen äré svårast om du är en man och ska ha det med en kvinna. Även om personen ifråga kanske går med på det så kommer sanningen fram hur väl det ändå kommer att fungera: kommer svartsjukemoln att bildas må tro?

Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Jag har en kompis(vi kallar han A) som jag känt nästan hela livet.

Han har en egenhet där han inte riktigt kan bestämma saker i förväg. Vilket stör mig enormt(då är det alltså min aspy VS hans ADHD). Visst jag kan tänka mig att dra större delen av lasset för att komma på saker att göra och planeringen hur dagarna ska se ut(logistiken?). Så denna person behöver bara i princip säga ja.

Jag menar alla har ju sina egenheter(särskilt folk med diagnoser) och för det mesta går det att arbeta runt ifall man bara släpper det när vissa saker stör en.(men när jag blir triggad av vissa saker så går ångesten på högvarv och jag gräver mer djupare i någon form av depression jag försöker ta mig ur)

Jag tror att jag märkte av detta mer när han lyckades få ett jobb efter en längre tids arbetlöshet(säkert 8+ månader) och fick en hel del självförtroende samt massa nya kollegor visa jobbet(som han gärna festar med) - verkar viktigt för honom att visa sig rolig och bygga relationer med folk(nya, och särskilt på jobbet) han "behöver" samtidigt som han kanske struntar i att underhålla relationer med folk han redan känner just för att han vet att han för det mesta kan gå tillbaka så blir saker som vanligt utan att någon ifrågasätter hans beteende.

Vi är just nu en grupp på 5 pers och 4 av oss träffades i helgen och vi tänkte ses om 2 veckor igen och planerat nya saker. Jag skulle vilja bjuda in A. Men det tråkiga är att jag vet att jag inte kan fråga honom redan nu ifall han vill hänga på oss för då kommer han vela eller inte ge ett riktigt svar.

sen kanske det också har att göra med att personer i denna grupp är mina vänner(och även ifall dom alla kommer överens med varandra och har kul tsm så umgås ingen av dom på tu man hand utan mig, förutom dom 2 som är brorsor).

Hela grejen får mig att känna att han liksom väntar på att mer intressanta saker ska dyka upp eller liknande. Han tar sällan initiativ till att träffas eller planera ihop en dag. Visst han smsar ett par ggr i v och frågar vad jag gör men det betyder liksom "ingenting"(man vill ju ha handling inte "tomt snack?" Men när vi umgås så har vi ju roligt och inga problem alls.

Vi har ändå känt varandra i 20 år och jag + en annan kille är typ hans närmaste vänner av en 10-ish han har.

är det jag som överreagerar(#aspy) eller ska jag kanske acceptera att vi börjar växa ifrån varandra lite och att jag egentligen behöver folk som faktiskt vill umgås med mig? folk som säger ja direkt när jag frågar om att vi ska ses om 2-3v när närmaste lediga dag som passar alla är tillgänglig?

WoT men hoppas ni fattar vad jag menar :P
#Apsy här oxå, mild grad om jag skulle ge mig själv "betyg". Begränsat på det du beskrivit av snubben så tolkar jag honom för närvarande som en "opportunist". Han smsar med folk bara för att se vilka potentiella möjligheter som finns innan han måste bestämma sig vad han faktiskt ska göra.

Säg att han exempelvis smsar dig nu på torsdag och frågar vad du gör. Du svarar, "ska på en galen entourage-fest där det kmr vara 70% tjejer, helt sjukt, durå?". Då kmr han troligen att vilja hänga med för det är en "opportunity" som han troligen kmr tycka är bättre än allt annat möjligt som han kan välja mellan i helgen.

Å andra sidan så kanske han erbjuder dig till roliga aktiviteter som han funnit genom att ha smsat runt med många olika personer. Fast om han inte gör det (alltså bjuder in dig till aktiviteter som han hittat under veckorna), så får du ta och fundera på om det är en snubbe som är värd att ha i ditt liv eller inte.

Det som följer här är min egen åsikt för närvarande i mitt liv just nu: personer som lovar att hänga med en och som sedan ändrar sig bara för att "något roligare dök upp" tycker jag är "falska vänner" såväl som "omogna människor". Du skall stå ditt kast om du valt att vara med en vän som kanske inte är lika roligt som att besöka en strippklubb.

Jag har själv varit en person som lovat det ena och sedan struntat i det för att jag blivit för trött eller bara sket i det och det var skamligt gjort av mig. Därför har jag lärt mig att acceptera och stå mitt kast att jag kanske missar något "roligare" för att jag redan har lovat att hänga med en annan person.

Vad jag upplevt så verkar många av denna orsak vara försiktiga med att lova något i överhuvudtaget: de verkar vänta in till det sista för att se vad som är det roligaste de kan göra istället för att planera in någon eller några veckor innan. Resor verkar vara det enda folk kan planera in i förväg.

Jag frågade en god vän för några dagar sen om han skulle med på nya Deadpool-filmen som går kl.18 och där han arbetar så kan han ta ut flex så ska inte vara några problem och han visste inte ännu, COME ON BRO!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-07, 06:08   #12
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Någon som har tips på hur en lägger upp önskan om att övergå till ett öppet förhållande? Känns väldigt känsligt och upplevs som att en ifrågasätter partners maskulinitet. Vill inte behöva smussla med det heller, men tänker inte begränsa mitt liv för att han inte kan ta in mina känslor.
Först och främst så se till att du har någorlunda klart för dig vad du vill ha ut av ett öppet förhållande. Sen är det bara att vara ärlig. Jag har initierat diskussionen två gånger och bägge gångerna gick bra även om den ene inte gick i fördel för öppet förhållande, och två gånger har jag fått det initierat med mig.

Man får samtidigt välja sina ord lite och vara ganska förklarande i en del fall, det beror väldigt mycket på hur din partner reagerar. Det är helst en diskussion som ska tas innan man är i relationen dock...
Stoltz är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-07, 06:44   #13
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Jag tycker att öppna förhållanden och poly inte är nåt annat än ett sjukt beteende och jag respekterar det inte överhuvudtaget. Hade diskussionen med en person som inte kunde tänka sig annat än polyförhållanden, kände sig "attackerad" av mig och kallade mig fördomsfull och dömande. Faktum är att jag bara hört riktiga nötter tala sig varma om poly och det är inte svårt att förstå varför.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-07, 07:07   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Jag tycker att öppna förhållanden och poly inte är nåt annat än ett sjukt beteende och jag respekterar det inte överhuvudtaget. Hade diskussionen med en person som inte kunde tänka sig annat än polyförhållanden, kände sig "attackerad" av mig och kallade mig fördomsfull och dömande. Faktum är att jag bara hört riktiga nötter tala sig varma om poly och det är inte svårt att förstå varför.
Nähä? Du verkar ju verkligen inte dömande.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-07, 08:39   #15
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nähä? Du verkar ju verkligen inte dömande.
Jag dömer ingen. Men geggar man runt sådär och inbillar sig att allt är frid och fröjd för samtliga inblandade har man all rätt att få konstaterat för sig vilken veritabel slarvskalle man är.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)