Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-25, 20:29   #271
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Fattar ej problemet. Jag ringer och berättar när jag kan börja och sedan är tjänsten min. Har ni inga kvalifikationer?
Beror lite grand på jobbet också.
Till exempel har en del professurer dragits tillbaka för att det har varit för få kvinnliga sökanden (gissa vem som har deltagit i processen för att få till stånd detta )
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 20:36   #272
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Har ni inga kvalifikationer?
Nej?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 20:51   #273
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Varför sökte du detta jobb
Vilka är dina starka sidor
Vad motiverar dig
Hurdan är en bra förman
Dona svaga sidor
Varför borde vi anställa dig
Berätta vad du åstadkommit i ditt nuvaranda jobb
Jag har fått intrycket av att jobbet går ut på x och att ni söker någon med y egenskaper. Genom min erfarenhet av z tror jag att jag har mycket bidra med samtidigt som jag själv kan utvecklas.

Jag motiveras av utmaningar, gärna intellektuella, och kollegor runt mig som har driv och framåtanda. Allra mest motiveras jag av en miljö där jag kan prestera bra och samtidigt kunna sträva upppåt, gärna med kollegor som är mycket bättre än mig.

En bra chef är krävande, tuff och leder genom att vara ett gott exempel. Jag vill ha en chef som säger till direkt om jag skitit i det blå skåpet, och jag vill ha en chef som vågar ställa krav. Utöver det måste chefen kunna vara rättvis och objektiv. Sist, men absolut inte minst, måste chefen vara lojal. Kaptenen går under med skeppet, heter det.

Jag är svag för kött, hamburgare och god öl. Dessutom är jag jävligt morgontrött. Men jag tror inte det är vad som efterfrågas, så vad är det du egentligen vill veta?

Jag kan bara berätta om mina egenskaper och förmågor, och det värde jag tror jag kan bidra med. Om du bedömer att någon annan kan bidra med ett större värde ska du inte anställa mig.

Ungefär så skulle jag svara.

Får jag jobbet, eller?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 22:06   #274
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Sorry om jag hijackar tråden men det känns ändå som rätt tråd då mycket goda åsikter finns här inne.

Jag ska snart ha lönesamtal för första gången på mitt nya jobb där jag snart gjort ett år. Konsult inom IT med en nischad produkt. När jag tog jobbet så saknade jag enligt mig själv lite grundstenar och det var också för att möjliggöra en flytt över halva Sverige. Dvs det var startskottet för flytten. Jag blev erbjuden en högre lön än på mitt dåvarande jobb och tyckte inte att det var superbra men tog det för det var en chans att få vara del av en av de främsta företagen i Sverige inom vårt område. Jag hade också rätt lite att göra på mitt dåvarande jobb där jag i snitt kanske la 25% av tiden jag debiterade mot denna produkt.

Nu efter snart ett år så har jag insett att jag har erfarenheter utanför produkten som är mycket användbara som mina kollegor saknar och jag har lärt mig snabbt, varit lätt att få in i projekt och ägarna samt projektledarna lyfter fram mig som snabb och effektiv. Den kollega jag närmast kan jämföra mig med har några års mer erfarenhet, dock inte lika bred kompetens utan mer nischad. Han är 15 år äldre men har inte jobbat i branschen så länge. Idag har denna kollega ca 30% högre lön än mig. Vi debiterar ungefär lika mycket skulle jag tro.

Jag gick in lågt och kommer argumentera för en höjning på ca 15% för att då landa på en snittlön för en konsult med mina uppgifter och i min ålder. Anser dock inte att jag är speciellt snittlig men då det hela infaller med en föräldraledighet och vi kommer ta ett mindre lönesamtal igen efter FL vill jag inte pusha för hårt utan visa vad jag går för.

Vad kan man göra mer än lyfta den kritik man fått, peka på statistiken och visa vad man drar in till företaget samt vad ens kollegor tjänar och kan?

Har någon lyckats med en sådan förhandling? Företagen i den bransch jag jobbar i har svårt att hitta folk samtidigt som det är rätt nischat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 07:43   #275
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Sorry om jag hijackar tråden men det känns ändå som rätt tråd då mycket goda åsikter finns här inne.

Jag ska snart ha lönesamtal för första gången på mitt nya jobb där jag snart gjort ett år. Konsult inom IT med en nischad produkt. När jag tog jobbet så saknade jag enligt mig själv lite grundstenar och det var också för att möjliggöra en flytt över halva Sverige. Dvs det var startskottet för flytten. Jag blev erbjuden en högre lön än på mitt dåvarande jobb och tyckte inte att det var superbra men tog det för det var en chans att få vara del av en av de främsta företagen i Sverige inom vårt område. Jag hade också rätt lite att göra på mitt dåvarande jobb där jag i snitt kanske la 25% av tiden jag debiterade mot denna produkt.

Nu efter snart ett år så har jag insett att jag har erfarenheter utanför produkten som är mycket användbara som mina kollegor saknar och jag har lärt mig snabbt, varit lätt att få in i projekt och ägarna samt projektledarna lyfter fram mig som snabb och effektiv. Den kollega jag närmast kan jämföra mig med har några års mer erfarenhet, dock inte lika bred kompetens utan mer nischad. Han är 15 år äldre men har inte jobbat i branschen så länge. Idag har denna kollega ca 30% högre lön än mig. Vi debiterar ungefär lika mycket skulle jag tro.

Jag gick in lågt och kommer argumentera för en höjning på ca 15% för att då landa på en snittlön för en konsult med mina uppgifter och i min ålder. Anser dock inte att jag är speciellt snittlig men då det hela infaller med en föräldraledighet och vi kommer ta ett mindre lönesamtal igen efter FL vill jag inte pusha för hårt utan visa vad jag går för.

Vad kan man göra mer än lyfta den kritik man fått, peka på statistiken och visa vad man drar in till företaget samt vad ens kollegor tjänar och kan?

Har någon lyckats med en sådan förhandling? Företagen i den bransch jag jobbar i har svårt att hitta folk samtidigt som det är rätt nischat.
Jag har ingen egen erfarenhet då man i princip inte kan löneförhandla med farbror staten, men min sambo fick upp sin lön med ca 30 % efter sitt första år på ny anställning på ett privat (globalt) företag. Han hintade helt sonika om att han skulle gå någon annanstans om han inte fick den lön han begärde, och det bet. Mao: bedömer du (och din arbetsgivare) att du är så pass attraktiv på arbetsmarknaden att du lätt kan få ett annat jobb med den lön du begär, så har du alla chanser i världen. Annars: väldigt små.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 08:21   #276
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har ingen egen erfarenhet då man i princip inte kan löneförhandla med farbror staten, men min sambo fick upp sin lön med ca 30 % efter sitt första år på ny anställning på ett privat (globalt) företag. Han hintade helt sonika om att han skulle gå någon annanstans om han inte fick den lön han begärde, och det bet. Mao: bedömer du (och din arbetsgivare) att du är så pass attraktiv på arbetsmarknaden att du lätt kan få ett annat jobb med den lön du begär, så har du alla chanser i världen. Annars: väldigt små.
Det finns företag som söker min kompetens, bland annat min gamla arbetsgivare. Något mindre klart om det söks där jag bor med omnejd.

Vi får se helt enkelt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 08:29   #277
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det finns företag som söker min kompetens, bland annat min gamla arbetsgivare. Något mindre klart om det söks där jag bor med omnejd.

Vi får se helt enkelt
Om du tror att arbetsgivaren tror att ett "hot" om att byta arbetsplats inte är tomt, så tycker jag att du kan försöka hinta lite fint om det iaf .
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 09:03   #278
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Om du tror att arbetsgivaren tror att ett "hot" om att byta arbetsplats inte är tomt, så tycker jag att du kan försöka hinta lite fint om det iaf .
Det är sista utvägen tänker jag, vill lyfta fram mina prestationer först, vad en snittlig person i min ålder och roll tjänar mm.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 09:19   #279
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det är ju bara fast o hur man lägger fram det. " Jag har kollat runt lite och folk med min kompetens och kunskap tjänar ca xx/månad. Jag har även fått ett erbjudande men trivs hos er så kan vi förhandla lite om lönen?"
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 11:42   #280
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är sista utvägen tänker jag, vill lyfta fram mina prestationer först, vad en snittlig person i min ålder och roll tjänar mm.
Rent krasst, ur ett spelteoretiskt perspektiv, så spelar det egentligen ingen roll på en öppen marknad med fri lönesättning. En arbetsgivare vill betala så lite som möjligt för tjänsterna man behöver. Arbetstagare är generellt mycket "risk averse", dvs många prioriterar en fast tjänst, trygghet osv högre än att maximera sin inkomst.

Sen kanske en arbetsgivare visar goodwill gentemot sina arbetstagare för att en bättre stämning på jobbet leder till högre produktivitet etc, men i slutändan så är ditt värde det någon (annan) är beredd att betala för dig samt huruvida din nuvarande arbetsgivare anser att du bidrar med ett värde som motsvarar den lönen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 14:19   #281
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Den kollega jag närmast kan jämföra mig med har några års mer erfarenhet, dock inte lika bred kompetens utan mer nischad. Han är 15 år äldre men har inte jobbat i branschen så länge. Idag har denna kollega ca 30% högre lön än mig. Vi debiterar ungefär lika mycket skulle jag tro.

Jag gick in lågt och kommer argumentera för en höjning på ca 15% för att då landa på en snittlön för en konsult med mina uppgifter och i min ålder. Anser dock inte att jag är speciellt snittlig men då det hela infaller med en föräldraledighet och vi kommer ta ett mindre lönesamtal igen efter FL vill jag inte pusha för hårt utan visa vad jag går för.

Vad kan man göra mer än lyfta den kritik man fått, peka på statistiken och visa vad man drar in till företaget samt vad ens kollegor tjänar och kan?

Har någon lyckats med en sådan förhandling? Företagen i den bransch jag jobbar i har svårt att hitta folk samtidigt som det är rätt nischat.
Jag tycker inte att aldern och/eller antal ars erfarenhet ar sarskilt relevant i det har fallet, ni har bada olika egenskaper men i slutandan debiterar ni ungefar lika mycket (finns det underlag for detta?) sa varfor har han 30% mer? Har han kanske jobbat inom foretaget en langre tid och darmed fatt vara med i fler arliga lonesamtal genom aren?

Vad som egentligen raknas i slutandan ar val anda vad du drar in i kontanter till foretaget eller?

Jamfora vad andra kollegor har brukar inte vara populart, det blir bara tramsigt i form av: "hen har det, det vill jag ocksa ha" Dra hellre upp vad marknaden och konkurrenter erbjuder och lagg vikten pa faktiska resultat

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har ingen egen erfarenhet då man i princip inte kan löneförhandla med farbror staten, men min sambo fick upp sin lön med ca 30 % efter sitt första år på ny anställning på ett privat (globalt) företag.
Det ar inte forsta gangen jag hor det har om staten, varfor valjer folk att jobba statligt dar allt ar hugget i sten jamfort med privat dar man kan skraddarsy efter behov/erfarenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Om du tror att arbetsgivaren tror att ett "hot" om att byta arbetsplats inte är tomt, så tycker jag att du kan försöka hinta lite fint om det iaf .
Valjer man "hot"-taktiken bor man aven se till att det ar skarpa skott i pistolen
Som Laskeblask har namnt redan, gor din research (pa riktigt) och lagg upp scenario A, B, C och D dar plan A ar att du stannar hos din nuvarande arbetsgivare

En kan bli ganska stalld om mardromsscenariot blir sa att bossen blir upprord och pekar mot dorren och tjuter: Stick om det inte passar!!

Men aterigen, hinta det fint genom nogrannt valutvalda ord, jag menar extremt nogrannt valutvalda ord med samma, fasta och direkta budskap

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Rent krasst, ur ett spelteoretiskt perspektiv, så spelar det egentligen ingen roll på en öppen marknad med fri lönesättning. En arbetsgivare vill betala så lite som möjligt för tjänsterna man behöver. Arbetstagare är generellt mycket "risk averse", dvs många prioriterar en fast tjänst, trygghet osv högre än att maximera sin inkomst.

Sen kanske en arbetsgivare visar goodwill gentemot sina arbetstagare för att en bättre stämning på jobbet leder till högre produktivitet etc, men i slutändan så är ditt värde det någon (annan) är beredd att betala för dig samt huruvida din nuvarande arbetsgivare anser att du bidrar med ett värde som motsvarar den lönen.
Det ligger lite i en arbetstagares ansvar (imho) att kunna overtyga arbetsgivaren att det ar vart vartenda krona att behalla en for x antal SEK per ar genom att paminna om

- Expertisen inom branschen och foretaget kan ga till direkta konkurrenter
- Kostnaden for att hitta en ersattare
- Tid och eventuellt kostnad (igen) for ersattaren att bli varm i kladerna
- Atmosfar i teamet
- Etc
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 16:30   #282
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Jag kan välja och vraka mellan arbetsgivare och har valt staten de senaste 10 åren. Man har till och med råd med tangentbord som har alla bokstäverna då.

Senast redigerad av JamesD den 2019-04-26 klockan 16:33.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 20:12   #283
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Jag tycker inte att aldern och/eller antal ars erfarenhet ar sarskilt relevant i det har fallet, ni har bada olika egenskaper men i slutandan debiterar ni ungefar lika mycket (finns det underlag for detta?) sa varfor har han 30% mer? Har han kanske jobbat inom foretaget en langre tid och darmed fatt vara med i fler arliga lonesamtal genom aren?

Vad som egentligen raknas i slutandan ar val anda vad du drar in i kontanter till foretaget eller?
Ja det finns underlag, vårt tidsredovisningssystem är såpass öppet att vi kan se hur vi debiterar.

Han har 30% mer för att han hade en högre lön på sitt förra jobb och gick in på det. Han har jobbat sedan februari förra året och jag några månader mindre.

Så är det kanske, jag försöker hitta rimliga argument för min sak.

Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Jamfora vad andra kollegor har brukar inte vara populart, det blir bara tramsigt i form av: "hen har det, det vill jag ocksa ha" Dra hellre upp vad marknaden och konkurrenter erbjuder och lagg vikten pa faktiska resultat
Precis, jag tänker inte påpeka vad kollegan har, utan om något säger jag att vi pratat och att han hänvisat till Unionens avtal och att han följer det ganska bra. Då tänker jag påpeka att jag finner det rimligt att jag också följer den statistiken, minst.

Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Valjer man "hot"-taktiken bor man aven se till att det ar skarpa skott i pistolen
Som Laskeblask har namnt redan, gor din research (pa riktigt) och lagg upp scenario A, B, C och D dar plan A ar att du stannar hos din nuvarande arbetsgivare

En kan bli ganska stalld om mardromsscenariot blir sa att bossen blir upprord och pekar mot dorren och tjuter: Stick om det inte passar!!

Men aterigen, hinta det fint genom nogrannt valutvalda ord, jag menar extremt nogrannt valutvalda ord med samma, fasta och direkta budskap
Har inga planer på att hota med det, men det kan ju på sikt bli en verklighet ifall jag ska tjäna 25% mindre än en kollega som debiterar lika mycket med sämre grundförutsättningar för att utvecklas långsiktigt.

Det säger jag inte av småaktighet utan som 15 år yngre från en annan generation och annan bakgrund har jag helt enkelt förutsättningar som han inte har. På samma sätt som han har sådana som jag inte har. I det korta loppet tror jag dock vi är väldigt likvärdiga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 20:40   #284
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Det ar inte forsta gangen jag hor det har om staten, varfor valjer folk att jobba statligt dar allt ar hugget i sten jamfort med privat dar man kan skraddarsy efter behov/erfarenhet
Det finns faktiskt fördelar med att jobba statligt. Ofta har man bra förmåner gällande t.ex. semester, pension, friskvård osv, men framförallt (gäller inte alla tjänster såklart) helt unika arbetsuppgifter som inte återfinns i privat sektor. Dessutom är det för många en betydligt bättre och trevligare motivator att jobba för ”allmänhetens bästa” än att generera så mkt pengar som möjligt till ett företags ägare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 21:51   #285
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det finns faktiskt fördelar med att jobba statligt. Ofta har man bra förmåner gällande t.ex. semester, pension, friskvård osv, men framförallt (gäller inte alla tjänster såklart) helt unika arbetsuppgifter som inte återfinns i privat sektor. Dessutom är det för många en betydligt bättre och trevligare motivator att jobba för ”allmänhetens bästa” än att generera så mkt pengar som möjligt till ett företags ägare.


Fast får nog bli att dumpa tredje sektorn snart och dubbla lönen privat. Har inte råd längre.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)