Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-10, 22:17   #1
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Översträckt knä: något stel och öm på baksidan

Hej. Översträckte knät när jag gick i djup snö för cirka en månad sedan. När jag ska sätta mej på knäna så börjar Det översträckta knät göra motstånd ett par centimeter innan hälen träffar rumpan. Försöker jag resa mig endast med benen ur denna position så ömmar det rejält på baksida knä. Stretchar jag ner benet så går det efter en minut och gör inte ont.
Tror ni det går över av sig själv? Men vanlig aktivering och stretch vill säga.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 08:23   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hej. Översträckte knät när jag gick i djup snö för cirka en månad sedan. När jag ska sätta mej på knäna så börjar Det översträckta knät göra motstånd ett par centimeter innan hälen träffar rumpan. Försöker jag resa mig endast med benen ur denna position så ömmar det rejält på baksida knä. Stretchar jag ner benet så går det efter en minut och gör inte ont.
Tror ni det går över av sig själv? Men vanlig aktivering och stretch vill säga.
Är inte sjukgymnast och har inte superkoll på knän men..

Om det bara är vid sittande på knäna som du upplever problem så skulle jag avvaktat (om det inte är något du måste göra i jobbet, tex om du är hantverkare av något slag). Men om du har problem med knäet "rent allmänt" i andra rörelser och positioner (tex smärta, instabilitet osv) så hade jag kollat med en sjukgymnast.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 08:31   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Är inte sjukgymnast och har inte superkoll på knän men..

Om det bara är vid sittande på knäna som du upplever problem så skulle jag avvaktat (om det inte är något du måste göra i jobbet, tex om du är hantverkare av något slag). Men om du har problem med knäet "rent allmänt" i andra rörelser och positioner (tex smärta, instabilitet osv) så hade jag kollat med en sjukgymnast.
Tack för inspel. Tror jag landar i samma slutsats. Stretchen gör inte heller jättesmärtsam. Mest bara stel. Grindar som man säger i spelsammanhang långsamt med stretchen.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 09:44   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag skulle nog inte hållit på att stretcha det där i ytterläget, däremot hålla igång med cirkulationen där man går ut och in ur ytterlägena. Om det skulle vara en menisk eller korsband som bråkar lite mår de oftast inte så bra att ta emot statisk belastning i ytterlägena.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 15:18   #5
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag skulle nog inte hållit på att stretcha det där i ytterläget, däremot hålla igång med cirkulationen där man går ut och in ur ytterlägena. Om det skulle vara en menisk eller korsband som bråkar lite mår de oftast inte så bra att ta emot statisk belastning i ytterlägena.
Tack för tips!
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)