Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-08-09, 15:23   #31
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det brukar ju alltid dyka upp i sådana här trådar att sjukgymnast inte är något att satsa på, typ "för man får i alla fall bara jobba med gamla kärringar" eller "för man får i alla fall bara jobba med rehab", eller "för man får i alla fall bara jobba med svennebananer med svennebananskador". Jag tror att man lurar sig själv - till sin egen nackdel - om man lever i tron att sjukgymnast inte kan vara ett kul och stimulerande jobb om man inte får jobba med elitsatsande ungdomsidrottare eller motsvarande. Precis som man lurar sig om man tror att något annat jobb bara kan vara roligt om man får tillhöra den absoluta, absoluta toppen. Däremot bör man ju vara intresserad av hur kroppen funkar, och av att hjälpa folk försöka lösa sina problem, annars lär man inte hitta vad man söker. Jag känner flera sjukgymnaster som jobbat t.ex. på hjärtavdelning, på geriatriken och på vårdcentral och tyckt att det var kul. Samtliga har själva varit "sportiga" personer. Ens jobb måste inte vara identiskt med ens hobby för att vara ett bra jobb.
Så kan man sammanfatta det ja.
Jag skulle klart ha kunnat tänka mig sjukgymnast i stället för dietist, speciellt med tanke på att de har jobb att söka :P
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:24   #32
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
@ Tolkia. Precis, det är ju mer viljan att hjälpa människor, intresset för studierna och ämnerna som gör jag är intresserad. Sen om det är en ung elitidrottssatsande kille/tjej eller en gammal gumma spelar ingen roll. Huvudsaken är ju att man får hjälpa till och dela med sig av sin kunskap och förhoppningsvis få respons av dessa människor genom att de blir bättre och tacksamma för ens hjälp!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:25   #33
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det brukar ju alltid dyka upp i sådana här trådar att sjukgymnast inte är något att satsa på, typ "för man får i alla fall bara jobba med gamla kärringar" eller "för man får i alla fall bara jobba med rehab", eller "för man får i alla fall bara jobba med svennebananer med svennebananskador". Jag tror att man lurar sig själv - till sin egen nackdel - om man lever i tron att sjukgymnast inte kan vara ett kul och stimulerande jobb om man inte får jobba med elitsatsande ungdomsidrottare eller motsvarande. Precis som man lurar sig om man tror att något annat jobb bara kan vara roligt om man får tillhöra den absoluta, absoluta toppen. Däremot bör man ju vara intresserad av hur kroppen funkar, och av att hjälpa folk försöka lösa sina problem, annars lär man inte hitta vad man söker. Jag känner flera sjukgymnaster som jobbat t.ex. på hjärtavdelning, på geriatriken och på vårdcentral och tyckt att det var kul. Samtliga har själva varit "sportiga" personer. Ens jobb måste inte vara identiskt med ens hobby för att vara ett bra jobb.
Jag får sålla mig till den här skaran. Jag gick in i utbildningen och hade som de flesta bilden av att jag skulle jobba med idrottsskador. Idag tycker jag att det är i det närmaste tråkigt att jobba med idrottsskador. Det är väldigt likt jobbet som gyminstruktör eller personlig tränare kan jag tänka mig, och nu vet jag att det inte hade passat mig. Jag tycker att gymträning är roligt för egen del men det roar mig inte att coacha andra i det. Inte alls särskilt stimulerande efter ett tag. Känner jag. Att jobba med svåra sjukdomstillstånd (t.ex. stroke) är betydligt mer intressant.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:25   #34
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
tacksamma för ens hjälp!
Det händer, men inte så ofta Det är ett jobb och du har en lön, ett tack är bara en bonus.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:26   #35
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Jo, såg att det var 1.4 på HP i Gbg, och det tror jag hon fixar lätt.

Sheo, kan du utvecka det där med att tänka om ang. idottsskador? Är det många som vill, men svårt att få jobb inom det? Försvinnande liten del av klienterna, helt enkelt?
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:28   #36
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Jo, såg att det var 1.4 på HP i Gbg, och det tror jag hon fixar lätt.

Sheo, kan du utvecka det där med att tänka om ang. idottsskador? Är det många som vill, men svårt att få jobb inom det? Försvinnande liten del av klienterna, helt enkelt?
Allt detta egentligen. Eftersom det är en liten patientgrupp blir behovet av personal mindre, vilket gör att konkurrensen blir större. Jag är övertygad om att jag hade kunnat göra det om jag velat (bara det att vara en "sportig kille" bland alla sjukgymnastflickor och tanter kommer man långt med), men just nu vill jag inte. Jag trivs bra med den typ av arbete som finns på en vårdcentral. Neurolog-avdelning eller reuma/ortopedi-avdelning hade jag kunnat tänka mig också.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:31   #37
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det händer, men inte så ofta Det är ett jobb och du har en lön, ett tack är bara en bonus.
Hehe, nej kanske sant, men vetskapen är ju iaf att de förhoppningsvis får ett bättre liv tack vare ens instatser och det kan räcka långt
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:36   #38
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Hehe, nej kanske sant, men vetskapen är ju iaf att de förhoppningsvis får ett bättre liv tack vare ens instatser och det kan räcka långt
Mm, förbered dig på att agera slagpåse ibland, patienter kan lätt bli frustrerade eller ledsna när de har för höga förväntningar på sig själva (och dig) och det blir lätt att de agerar ut det verbalt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:40   #39
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jo det kan jag tänka mig! Men sådant är jag ganska bra på att ta. Förstår ju de är frustrerade samtidigt. Verbala attacker har jag fått då jag varit p-vakt 2 år ;p
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:44   #40
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Vad är lönenivån, som sjukskjöterska ung?
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:50   #41
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Vad är lönenivån, som sjukskjöterska ung?
Ja. Eller någon hundralapp högre. Inom den vanliga vården. Det är ju dock lättare att starta eget som sjukgymnast eftersom sjuksköterskor är mer intimt beroende av en läkare.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:51   #42
Skjaves
Lulz
 
Skjavess avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Jag hade under 10 i betyg på gymnasiet, men kom tyvärr in på sjukgymnastprogrammet tack vare högskoleprovet. Hoppade som väl var av efter ett tag
Kul, läser själv till SG i Uppsala. Kan väl säga tyvärr jag med, har bara inte hoppat av ännu.
Skjaves är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 15:52   #43
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Varför så dåligt?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 16:30   #44
Brickhead
Registered User
 
Brickheads avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 600
Hur är utbildningen till sjukgymnast? Är den jobbig med många tentor eller mycket praktik? Om man är intresserad av kroppen, träning, rehabilitering så borde den väl inte vara så tung?

Funderar på att utbilda mig till sjukgymnast, men har ett år kvar på gymnasiet då jag just nu ligger på 17.3~ i poäng men kan nog höja mig med en del MVG i tredje året.
Brickhead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 20:59   #45
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Så kan man sammanfatta det ja.
Jag skulle klart ha kunnat tänka mig sjukgymnast i stället för dietist, speciellt med tanke på att de har jobb att söka :P
+1 Stod i valet och kvalet mellan dietist och sjukgymnast men valde dietist pga. jag har större intresse för det. Riktigt synd på arbetsmarknaden dock. Dubbelexamen here I come?
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)