Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-26, 10:05   #31
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Önskar det skulle vara accepterat med tupplur efter lunchen på jobbet. Alternativet att hälla i sig kaffe och skölja ansiktet med kallvatten är varken lika effektivt eller skönt.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 21:29   #32
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
Tupplur, vilket jävla ord egentligen.

Men jo brukar bli en lur på 20-60min i soffan när jag kommer hem från jobb. om det finns möjlighet.

lägger mig i regel 23.00 och går upp 07.00. utan lur så behöver jag minst 2 timmar till..
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 21:48   #33
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Två gånger i livet har jag tagit en tupplur. Den ena gången var 2001, jag hade varit i Hongkong i en vecka på läger med massor andra 16-18-åringar och vi hade varit uppe sent varje kväll och tvingats gå upp tidigt varje morgon. Nu var det dags att bo hos en värdfamilj ett tag istället. När jag satt i baksätet på värdfarsans Rolls Royce den där eftermiddagen så blev sömnbristen, jetlagen och bilens mjuka brummande och vaggande för mycket för mig, och jag slocknade i säkert fem minuter.

Den andra gången var ett par år senare när jag var hemma hos en polare som jag supit med dagen innan. Jag hade fått väldigt lite sömn under natten, och nån gång på dagen bestämde jag mig för att lägga mig på hans soffa och vila lite. Kort därefter klev jag upp, helt övertygad om att jag inte hade sovit något, men polaren intygade att jag hade snarkat lite.

Annars har jag såvitt jag vet aldrig lyckats. Fattar inte hur fan ni kan sova på dagarna, jag har svåra problem med att ens sova på nätterna.

Fattar för övrigt inte heller varför det heter tupplur. Jag har ägt tuppar i tio år, men kan inte minnas att de brukar sova korta stunder. Iofs brukar de vakna mitt i natten och gala, det kanske är därför tuppar associeras med kortvarig sömn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 21:52   #34
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Igår var jag så less på tråkvädret så slog någon slags nap-rekord:

gick upp 9, åt frukost,
nap 1: 10:00-12:00
lunch
nap 2: 14:00-16:00

Hade ändå inte svårt att somna på kvällen. Fan va skönt det var
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 22:04   #35
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Två gånger i livet har jag tagit en tupplur. Den ena gången var 2001, jag hade varit i Hongkong i en vecka på läger med massor andra 16-18-åringar och vi hade varit uppe sent varje kväll och tvingats gå upp tidigt varje morgon. Nu var det dags att bo hos en värdfamilj ett tag istället. När jag satt i baksätet på värdfarsans Rolls Royce den där eftermiddagen så blev sömnbristen, jetlagen och bilens mjuka brummande och vaggande för mycket för mig, och jag slocknade i säkert fem minuter.

Den andra gången var ett par år senare när jag var hemma hos en polare som jag supit med dagen innan. Jag hade fått väldigt lite sömn under natten, och nån gång på dagen bestämde jag mig för att lägga mig på hans soffa och vila lite. Kort därefter klev jag upp, helt övertygad om att jag inte hade sovit något, men polaren intygade att jag hade snarkat lite.

Annars har jag såvitt jag vet aldrig lyckats. Fattar inte hur fan ni kan sova på dagarna, jag har svåra problem med att ens sova på nätterna.

Fattar för övrigt inte heller varför det heter tupplur. Jag har ägt tuppar i tio år, men kan inte minnas att de brukar sova korta stunder. Iofs brukar de vakna mitt i natten och gala, det kanske är därför tuppar associeras med kortvarig sömn.
Här har någon försökt bena lite i vad tupplur kan tänkas härstamma ifrån.
http://www.ordbajsaren.se/tupplur/

Min egen teori är att tuppen ju är landsbygdens väckarklocka, och man väcks av kuckelikuet i gryningen och får gå runt trött och sömnig hela dagen. Men man lurar honom genom att sova lite på kökssoffan.

Så enligt den teorin så kommer alltså begreppet "lur" från "tupplur" snarare än tvärtom. Dvs ingen kallade det att ta en lur då man sov på dagen, innan begreppet "tupplur" blivit påhittat.

Om det stämmer vet jag inte. Men det är den förklaringsmodell jag gillar bäst.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 22:08   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hittade även detta från språknämnden.

https://archive.is/20130418091145/ht...;objekttyp=lan

Citat:
fråga
Vad är bakgrunden till ordet tupplur?
svar
Ordet tupplur, som ju betyder ’en kort stunds sömn’, är en bildlig jämförelse med den korta stund då tuppar, gärna på ett ben, står och tar sig en lur. Det är inte alls ovanligt att jämföra mänsklig verksamhet med djurs. Man talar om att något är ett hundgöra, ’ett slitsamt arbete’ eller att något är ett hästjobb, ’ett ansträngande arbete’. Ordet tupplur är ett vardagligt ord som mest har använts i talspråket. Det är därför svårt att datera. Men det är i alla fall känt sedan början av 1800-talet.
Jag vet inte hur officiellt antagen denna tolkning är. Detta verkar bara vara ett svar på någon fråga på nätet, och det finns inga referenser som visar att man är säker på att detta faktiskt stämmer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 22:12   #37
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag kräver att du testar igen Dio. Sömnen blir aldrig så skön som när man tupplurar, en euforisk känsla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 22:26   #38
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag kräver att du testar igen Dio. Sömnen blir aldrig så skön som när man tupplurar, en euforisk känsla.
Jag testar det nästan varje dag i form av att ligga och vila, vilket ju är skönt på sitt sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)