Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-04, 09:56   #31
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Andel av totala växthuseffekten
på jorden (%)

Vattenånga 39–62
Koldioxid 14–25

som sagt: sluta ta varma duschar. för miljön.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 14:13   #32
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Vattenånga kondenserar som regn. Koldioxid kondenserar inte. Tyvärr löser den sig i världshaven och ger sänkning av pH.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 14:25   #33
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Hela grejen men CO2-skam är från ett svenskt perspektiv helt meninglöst/ verkningslöst. Om vi i Sverige äter en köttbit eller tar bilen till affären så påverkar vi inte de globala utsläppen av CO2, det är så lågt så det inte är mätbart. Med miljöpartiets 4% hållandes i taktpinnen ska vi i Sverige ta på oss tagelskjortan och skatta oss sönder och samman för att på något märkligt sätt minska den globala uppvärmningen, helt sjukt. Ska människan kunna påverka något av CO2-utsläppen så är det de länder som pumpar ut miljarder av ton, de är dessa länder vi måste hjälpa och påverka till andra lösningar. Sedan kan man diskutera CO2 vs vattenånga vs naturliga förändringar på jorden osv, vad står för den lilla uppvärmning vi nu ser?
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 14:35   #34
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vattenånga kondenserar som regn. Koldioxid kondenserar inte. Tyvärr löser den sig i världshaven och ger sänkning av pH.
Oavsett så påverkar vattenångan i atmosvären den global uppvärmning mer än entrecote.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 14:38   #35
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Oavsett så påverkar vattenångan i atmosvären den global uppvärmning mer än entrecote.
Haha, helt rätt
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 14:40   #36
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vattenånga kondenserar som regn. Koldioxid kondenserar inte. Tyvärr löser den sig i världshaven och ger sänkning av pH.
Det är ingen ursäkt att öka på koncentrationen av vattenånga. Tänk dig värmekraftverken som släpper ut hur mycket ånga som helst för att du ska kunna få din varme dusch. Eller om vattnet värms om med andra metoder, typ kol. Vad vet jag. Och om flera miljarder människor duschar varmt varje dag blir det ju en enorm ökning av vattenånga. Samma sak när man kokar vatten. Man tar harmlöst kallt vatten och omvandlar det till vattenånga. Man släpper alltså ut mer växthusgaser. Dessutom kostar det energi att koka upp vattnet vilket tas från kolkraftverk! Man använder också upphettat vatten i tillverkningen av många varor man har hemma, för att inte tala om maten man handlar. När man steker kött eller grönsaker släpper de ifrån sig vatten som ANNARS HADE VARIT BUNDET I LIVSMEDLEN. Det är helt sjukt när man tänker efter. Sluta duscha. Sluta koka saker. Sluta med kaffe. Vi måste agera.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 15:02   #37
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Det är ingen ursäkt att öka på koncentrationen av vattenånga. Tänk dig värmekraftverken som släpper ut hur mycket ånga som helst för att du ska kunna få din varme dusch. Eller om vattnet värms om med andra metoder, typ kol. Vad vet jag. Och om flera miljarder människor duschar varmt varje dag blir det ju en enorm ökning av vattenånga. Samma sak när man kokar vatten. Man tar harmlöst kallt vatten och omvandlar det till vattenånga. Man släpper alltså ut mer växthusgaser. Dessutom kostar det energi att koka upp vattnet vilket tas från kolkraftverk! Man använder också upphettat vatten i tillverkningen av många varor man har hemma, för att inte tala om maten man handlar. När man steker kött eller grönsaker släpper de ifrån sig vatten som ANNARS HADE VARIT BUNDET I LIVSMEDLEN. Det är helt sjukt när man tänker efter. Sluta duscha. Sluta koka saker. Sluta med kaffe. Vi måste agera.
Och vattenånga kommer aldrig vara ett problem på grund av sin balanserade(höga) kok/smält temperatur. Den existerar inte i gasform i all evighet som andra molekyler. Vi har hav av en anledning.

CO2 är en helt annan fråga. Hur stort är problemet, och hur lägger man upp en plan som fungerar, vilken strategi fungerar lokalt. Finns gott om bra initiativ som ingen lyssnar på pga polariseringen.

Problemet är den infekterade debatten och fanatismen som genomsyrar den. Vilket gör det omöjligt att hitta de bästa lösningarna, då allt blivit hjärtefrågor för någon. Vi behöver främst en fungerande debatt, och innan vi kan ha det så kommer vi sitta låsta och för det mesta höra uttalanden från de som skriker högst och vill tjäna pengar på det hela.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 16:27   #38
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Nej, det viktiga är att inte skaffa barn.

Men folk väljer att och tjata om resande och köttkonsumtion istället.
Om man anser att barn är fel så är väl också ens egen existens fel och således är det viktiga att skyndsamt göra slut på eländet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 16:38   #39
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Två varmt rekommenderade böcker för de som har klimatångest:

"Vad händer med klimatet? : en klimatforskares syn på jordens klimat" av Lennart Bengtsson
"Rockefeller: en klimatsmart historia" av Jacob Nordangård

PS. Jag känner ingen skuld alls när jag äter kött så länge det är gott och lokalproducerat. För dem som tar miljön och allt liv på allvar så är ju jakt, fiske, och egna djur de enda vettiga stegen. Att gå över till att äta bara vegetabilier är korkat om syftet är att främja livet. Bättre då att direkt ta kål på sig själv istället för att leva ett självförnekande och självhatande liv.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 18:09   #40
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Oavsett så påverkar vattenångan i atmosvären den global uppvärmning mer än entrecote.

Eller så gör utsläppen av växthusgaserna koldioxid och metan att temperaturen stiger. Högre temperatur = > mer vattenånga kan hållas i atmosfären.


Nää. Skuld känner jag inte. Jag äter min blandade kost och håller mig kring 500 g kött i veckan. Väljer svenska råvaror i möjligaste mån för att hålla ned transporterna. Är så pass gammal att jag vet hur mycket jag konsumerar. Matsvinnet är alltså minimalt och går mot obefintligt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 18:43   #41
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Vad du äter spelar absolut ingen roll i ett globalt perspektiv. Gå inte på falsarierna från vettvillingarna i Mp. Sveriges och svenskarnas globala klimatpåverkan är i praktiken noll. Jag äter gladeligen kött, kör en redig dieselbil och har en bensindriven gräsklippare. Jag sopsorterar, skräpar aldrig ner och försöker tänka mig för i de flesta lägen. Men att mitt beteende skulle påverka exempelvis en genomsnittlig kinesisk landsbygdsbo är absurt att tro.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 19:25   #42
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Skuldbeläggningen utmynnar mest från ett sätt att kunna beskatta allt mer. Folk är mycket mer benägna att öppna plånboken utan att klaga om de luras att tro att de kommer att gå under annars.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 19:31   #43
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Skuldbeläggningen utmynnar mest från ett sätt att kunna beskatta allt mer. Folk är mycket mer benägna att öppna plånboken utan att klaga om de luras att tro att de kommer att gå under annars.
Blir inte förvånad om köttskatt är verklighet om 10 år. Usch.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 20:17   #44
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Skuldbeläggningen utmynnar mest från ett sätt att kunna beskatta allt mer. Folk är mycket mer benägna att öppna plånboken utan att klaga om de luras att tro att de kommer att gå under annars.
Man ska inte heller glömma miljörörelsens genuina hat mot liv och lycka.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-04, 20:46   #45
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Man ska inte heller glömma miljörörelsens genuina hat mot liv och lycka.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)