Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-03, 18:26   #1
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Är det bara jag som känner skuld när jag inte äter miljömedvetet?

Jag har ett stort matlagningsintresse, och är dessutom både smal som få och lång som en flaggstång. Men varje gång jag äter kött/fisk i större utsträckning känner jag en allt större klimatskuld. Matlagning, särskilt vilt-och kyckling, är ett stort intresse och det är verkligen inte roligt att känna att ens intresse är skambelagt. Transport-och konsumtionsmässigt i övrigt är bland de mest miljömedvetna jag känner och jag försöker vara så miljövänlig jag kan inom rimliga gränser.

Är det samhället som orsakat den här skuldkänslan tror ni eller vad beror det på? Har kommit senaste åren, innan dess vräkte i mig kött och fisk efter tyckte, eftersom animaliska livsmedel är det bästa som finns.

Senast redigerad av Navi den 2020-01-03 klockan 18:30.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 18:29   #2
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Känner ingen skuld alls, sopsorterar så där försvinner min del.


Media har gjort vad de kan för att få folk känna skam för allt möjligt, tyvärr så fungerar det på många
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 18:32   #3
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
du är inte ensam broder!

själv har jag börjat äta gräs på sommaren och hö nu under vintern
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 18:43   #4
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Nä. Dina pensions pengar påverkar mer. Dvs de pengar som finns i olika fonder. Så har du fixat så i allafall alla pengar du kan styra över är i ”rätt fonder” sett ut ett miljö perspektiv?

Senast redigerad av Starke75an den 2020-01-03 klockan 18:44.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 19:02   #5
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Det viktiga är att du inte flyger. Flyger du aldrig kan du äta kött, rösta sd, köra bil, grilla osv osv. bäst du vill. Du är ädå bättre än en woke klimataktivist som klimatstrejkar, är vegan, hyllar Greta, röstar mp och unnar sig att flyga en enda gång på ett år.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 19:28   #6
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Du skrev ”särskilt vilt”, men du tror väl ändå inte att viltkött utgör en miljöbelastning?

Det som är problemet med kött är ju djurindustrin där djuren föds upp på kraftfoder som odlas mha av dieseltraktorer.

En älg som betar i skogen tillför inte någon miljöbelastning.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 19:31   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag kan få "hälsoskuldkänslor" mot mig själv om jag käkar typ för mycket kött eller korv på kort tid, men det är inte miljökopplat utan i huvudsak bara för att jag "vet" att kött i stora mängder inte är sådär superbra för hälsan, och korv ska man väl egentligen "helst" undvika helt och hållet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 19:34   #8
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Jag har fråntagit mig själv någon pålaggd skyldighet att ställa världen till rätta, jag har roligare saker jag vill syssla med.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 19:43   #9
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Är det samhället som orsakat den här skuldkänslan tror ni eller vad beror det på? Har kommit senaste åren, innan dess vräkte i mig kött och fisk efter tyckte, eftersom animaliska livsmedel är det bästa som finns.
Ja. Hur noga följer du folk som ger dig dessa skuldkänslor på sociala medier eller i media?

Skippa dessa.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 19:43   #10
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Jag har fråntagit mig själv någon pålaggd skyldighet att ställa världen till rätta, jag har roligare saker jag vill syssla med.
samma här. tror man måste ha lite perspektiv och göra sånt man tycker om. själv brukar jag elda plast och gummi på fritiden
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 20:06   #11
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det viktiga är att du inte flyger. Flyger du aldrig kan du äta kött, rösta sd, köra bil, grilla osv osv. bäst du vill. Du är ädå bättre än en woke klimataktivist som klimatstrejkar, är vegan, hyllar Greta, röstar mp och unnar sig att flyga en enda gång på ett år.
Det är kul att folk går i gasen så hårt över just att flyga, hört att det är typ längst ner på listan över sånt som påverkar miljön.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 20:08   #12
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Jag har fråntagit mig själv någon pålaggd skyldighet att ställa världen till rätta, jag har roligare saker jag vill syssla med.
Det är precis den pålagda skyldigheten jag vill bli av med. Jag upplever att jag missar så mycket njutning och glädje av livet för att jag har någon fix idé om att allt jag gör ska bidra till att rädda världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja. Hur noga följer du folk som ger dig dessa skuldkänslor på sociala medier eller i media?

Skippa dessa.
Använder inga sociala medier förutom YouTube, där jag följer typ Styrkelabbet och några matkonton ungefär. Däremot hänger jag mycket på receptsidor och läser om "klimatglädje med veganskt" och att alla måste sluta äta animalier och leva på kikärtor och fisa tarmarna ur sig (ja, jag raljerar). Dessa receptsidor påverkar mig säkerligen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 20:31   #13
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Använder inga sociala medier förutom YouTube, där jag följer typ Styrkelabbet och några matkonton ungefär. Däremot hänger jag mycket på receptsidor och läser om "klimatglädje med veganskt" och att alla måste sluta äta animalier och leva på kikärtor och fisa tarmarna ur sig (ja, jag raljerar). Dessa receptsidor påverkar mig säkerligen.
Folk på landet lever inte värre i något miljömässigt mening än någon annan, skillnaden är hur mycket det diskuteras. Har inte mött någon i skogarna som har någon ångest.

Skippa liknande sidor ett tag och koncentrera dig på annat, är mitt tips.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 20:41   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det är kul att folk går i gasen så hårt över just att flyga, hört att det är typ längst ner på listan över sånt som påverkar miljön.
Var har du hört det? Jag har hört precis tvärt om.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 20:42   #15
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Om skulden är befogad så är det väl med all rätt som du känner den.

Som jag ser det är inte lösningen att hitta ett sätt att ignorera den skuld du känner.

Lösningen är att göra det som ditt hjärta säger är rätt för att skuldkänslor inte ska skapas.

Man behöver inte äta kyckling och fisk för att vara lycklig.

I andra delar av världen lever folk under ständigt hot, jobbar sedan tio års ålder och är ändå lyckliga.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)