Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-28, 13:15   #4666
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ska sägas att han tog jävligt mycket stryk. Med vilodagar då kroppen var motsträvig kunde han ta sig i mål och känna sig stark hela vägen, men sedan efteråt vittrade han sönder och har inte kunnat springa sedan början på augusti. Benhinnor och vad det nu var.
Största misstaget var tydligen att ta med sig för mycket mat, han sprang förbi flera stugor per dag som sålde någon typ av mat eller energi (bortsett från några partier då det var 2-4 dagars solitud).

Inget för mig men beundrar pannbenet () som måste krävas för att ta sig igenom det där, helt ensam dessutom.
Haha det kanske är nyttigt för mig att höra att det inte bara var guld och gröna skogar. Överbelastningar är man självklart rädd för och det är ju också därför jag vill hålla det hela någorlunda realistiskt. Sen skiljer ju sig det jag planerar att göra sig från din kollegas äventyr på fler sätt än distans och tid. Gör jag det hemmavid så kan jag låta morsan/polare svänga förbi med mat och annat jag behöver och således inte ha så tung packning. Det blir som att springa ett lopp med vätskestationer.

Jag beundrar också ett sådant projekt och kanske framförallt att man tar sig tid för att faktiskt göra det. Det är också häftigt att det inte lär vara alltför många som har gjort det han har gjort. Det lär ju även bli fallet för mig, att jag blir rätt ensam om min bedrift, men det handlar ju snarare om att tre dagar på Östgötaleden med slutstation Kvarsebo kanske inte ligger i topp vad gäller sexiga saker att göra haha
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 14:09   #4667
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Givetvis kan jag inte låta fröet ligga och gro utan jag har redan bestämt datum samt etapper 21:a maj, Kristi Himmelsfärdsdag, är en röd torsdag och fredagen blir en klämdag som jag kan ta ledigt på. Alternativet är att ge sig ut på Valborgsmässoafton, också en torsdag, och det kan jag väl göra om jag suget är så stort att jag inte pallar vänta tre veckor till. Känner dock att jag lika gärna kan fira Valborg som normalt folk när det finns ett annat bra datum så nära.

Etapperna är fyra mil långa där den första enkom går genom för mig okänd mark där jag övernattar vid en sjö. Andra och sista övernattningen sker i "min skog". Det är bra att flumma i journalen för ibland kommer man på saker medan man skriver. Nu kom jag t.ex. på att jag kan slippa tält/hängmatta helt och hållet om jag tajmar in etapperna så att de slutar vid vindskydd. En supportvända från morsan skulle nog räcka där jag kan be om en extra om jag börjar känna mig väldigt bekväm eller ynklig.

Jag har också kommit på den största svagheten med hela projektet. Att avverka ett marathon och sedan lägga sig vid en sjö och "bara vara" låter ju superhärligt i teorin men i praktiken så är det kanske fyra timmars aktivitet, fem timmars sömn(svårt att tro på mer i ett vindskydd) och 15(!) timmars dötid per dygn. Någon timme här och där lär försvinna av sig själv, typ att man är långsam på morgonen, men säg liksom att jag får tio timmars "fri lek", det är jag ju på tok för otålig för.

Jag har dock klurat ut lösningen medan jag skrev detta Börjar jag torsdag eftermiddag så är det egentligen bara fredagen som innehåller en massa dötid. Så får jag givetvis göra, finns ingen poäng med att börja torsdag morgon.

Det är lite småtypiskt mig att gå igång till 110 % på en idé för att två dagar senare komma på något annat som känns roligare så tro för all världens skull inte att detta är något som är ristat i sten Men jag har åtminstone en kul och annorlunda idé som åtminstone har seglat upp som ett väldigt hett alternativ.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 14:29   #4668
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Nu när detta i stora drag är kartlagt så kan jag gå vidare. På onsdag kör jag och min kompis backutmaningen i 2,1 km-backen. Det är veckans stora grej och blir troligen även veckans första löppass. Jag är rätt taggad på detta samtidigt som jag även är lite orolig för hur dagsformen kommer att vara. Har funnits pass i den backen där jag knappt har pallat två vändor, nu ska vi köra sex stycken. Det finns inga krav på att man måste springa nonstop men det hade ju varit bra jävla tradigt om man hade behövt börja gå redan under den andra eller tredje vändan. Kommer att behandla det som ett lopp och därmed aldrig pausa klockan så man kommer ju att känna lite press på sig att få ihop ett åtminstone dugligt slutgiltigt medeltempo och såsa så lite som möjligt.

Om någon dör före den andra så kommer det att vara jag. Min kompis är dels 15 kg lättare och dels en minst lika god löpare som mig på distanser under marathon. Får ha med mig lurar utifall att jag tvingas släppa honom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 18:21   #4669
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Vad går er backutmaning ut på?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 21:26   #4670
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella Visa inlägg
Vad går er backutmaning ut på?
Inget avancerat: springa sex gånger uppför en backe som är 2,1 km lång med 150 höjdmeter. Det är den längsta backen vi har hittat i Norrköping och tanken med det hela är att sex vändor blir både ett långpass(25 km) och ett backpass(900 m) i ett. Det är för att efterlikna en mildare variant av den ultra jag ska springa i Skottland om två veckor(65 km och 1500 m). Sen är det lite kul att det är så hjärndött och långdraget också

28/10

Latsdrag
5 set

Biceps
3 set

Draken
3x7 reps

Plankan
3x90 sek

Draken har blivit bättre i.o.m. att jag nu kan utföra helt ok reps på vänster ben. På högern tappar jag fortfarande balansen och blir så frustrerad att jag vill slå ett hål i väggen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 21:54   #4671
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Ah, jag förstår! Det är ändå hysteriskt roligt att genomföra sådana där pass som på ett sätt är fullständigt hjärndöda
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 23:10   #4672
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
En kompis till mig pluggade Kungsleden i somras. 30-60km/dag med skräpplockning ovanpå just Kungsleden kan ju vara nice, du har stugor längs med vägen att sova på och kan även handla mat på plats istället för att bära med, finna goda kommunikationer till fjällstationerna och det är fantastiska miljöer
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 23:18   #4673
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella Visa inlägg
Ah, jag förstår! Det är ändå hysteriskt roligt att genomföra sådana där pass som på ett sätt är fullständigt hjärndöda
Ja, ska inte överhajpa hur mycket jag går igång på den här typen av grejer men tanken på att under tre timmar ha sprungit upp- och nedför en backe är trevlig. Känns nog belönande efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En kompis till mig pluggade Kungsleden i somras. 30-60km/dag med skräpplockning ovanpå just Kungsleden kan ju vara nice, du har stugor längs med vägen att sova på och kan även handla mat på plats istället för att bära med, finna goda kommunikationer till fjällstationerna och det är fantastiska miljöer
Ja, Kungsleden är ju en led med det där syftet jag skrev om Det är ju liksom något som folk för, det finns t.o.m. en rekordtid o.s.v. Troligtvis även betydligt mer inspirerande miljöer jämfört med Kolmårdsskogarna som egentligen är ganska nice men som man har sett en biljon gånger.

Det kan vara något med för framtiden. Måste vara lite realist, det jag gör innan Ultravasan ska nog inte vara tusen resor värre än själva Ultravasan. Vi kan ju till att börja med se till att jag genomför mitt första ultralopp, jag är ju de facto inte ens en ultralöpare ännu även om jag skriver som om jag vore en

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 00:12   #4674
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Går ju att göra delar av sträckan också tänkte jag. Nikkaluokta-Saltoluokta t.ex, men du är ju en sån go big or go home-motionär
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 10:06   #4675
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Går ju att göra delar av sträckan också tänkte jag. Nikkaluokta-Saltoluokta t.ex, men du är ju en sån go big or go home-motionär
Absolut, men i sammanhanget så blir det ändå en stor resa Flyg dit, flyg hem, boende etc. jämfört med att be morsan skjutsa mig en halvtimme till starten på Östgötaleden. Men det är absolut något för framtiden. Även om man inte gör hela Kungsleden så vill man nog göra en stor del när man väl är där. Känns lite väl eremit-kufigt att åka upp dit ensam för att springa tre-fyra dagar. Man vill nog ha ett par veckor i alla fall.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 10:13   #4676
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Sen jag hittade höglandsleden så har jag också börjat spåna på olika projekt. För egen del så vill jag bara vara ute och röra på mig. Jag hade nog sprungit 1-2 timmar och sedan pausat nån timme och sen sprungit igen.

Kul med din entusiasm i dina projekt!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 10:18   #4677
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Sen jag hittade höglandsleden så har jag också börjat spåna på olika projekt. För egen del så vill jag bara vara ute och röra på mig. Jag hade nog sprungit 1-2 timmar och sedan pausat nån timme och sen sprungit igen.

Kul med din entusiasm i dina projekt!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Projekt är kul. Jag skulle nog göra som du skriver om jag åkte iväg på en flerveckorsgrej i fjällen. Man har ju ändå så mycket tid varje dag så varför inte köra en halvmara, pausa och återhämta sig och därefter fortsätta? Anledningen till att jag vill springa maror i mitt tredagarsprojekt är för att det är så pass kort att själva totaldistansen inte är så imponerande. De flesta kan nog förflytta sig tolv mil på tre dagar. Att däremot springa 3x4 mil är lite svårare.

Måste också tillägga en grej som är talande för hur jag fungerar. Igår på dagen var jag eld och lågor över mitt projekt, när jag gick och lade mig smög tanken "är det så nice egentligen? Känns det inte lite meningslöst?" in och jag kände mig inte alls lika taggad längre Jag ska göra det men det är slående hur jävla impulsiv jag är vad gäller att bli taggad.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2019-10-29 klockan 10:21.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 10:24   #4678
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Projekt är kul. Jag skulle nog göra som du skriver om jag åkte iväg på en flerveckorsgrej i fjällen. Man har ju ändå så mycket tid varje dag så varför inte köra en halvmara, pausa och återhämta sig och därefter fortsätta? Anledningen till att jag vill springa maror i mitt tredagarsprojekt är för att det är så pass kort att själva totaldistansen inte är så imponerande. De flesta kan nog förflytta sig tolv mil på tre dagar. Att däremot springa 3x4 mil är lite svårare.

Måste också tillägga en grej som är talande för hur jag fungerar. Igår på dagen var jag eld och lågor över mitt projekt, när jag gick och lade mig smög tanken "är det så nice egentligen? Känns det inte lite meningslöst?" in och jag kände mig inte alls lika taggad längre Jag ska göra det men det är slående hur jävla impulsiv jag är vad gäller att bli taggad.
Mest destruktiva tanken som finns.

Allt är meningslöst. Men allt har också hur mycket mening som helst.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 10:36   #4679
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Mest destruktiva tanken som finns.

Allt är meningslöst. Men allt har också hur mycket mening som helst.
Kanske inte tänkte exakt så, det var mer att tanken på tre dagar i Kolmårdsskogarna lät bra initialt men ju mer jag tänkte på det desto mindre nice lät det. Men annars så jag håller med dig. Det är dock alltid bra att göra det så meningsfullt som möjligt om man ska göra något jobbigt. För när det blir jobbigt under dag två och man har en mil kvar på etappen så underlättar det ju att ha en bra anledning till varför man ska pressa sig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 10:39   #4680
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kanske inte tänkte exakt så, det var mer att tanken på tre dagar i Kolmårdsskogarna lät bra initialt men ju mer jag tänkte på det desto mindre nice lät det. Men annars så jag håller med dig. Det är dock alltid bra att göra det så meningsfullt som möjligt om man ska göra något jobbigt. För när det blir jobbigt under dag två och man har en mil kvar på etappen så underlättar det ju att ha en bra anledning till varför man ska pressa sig.
Anledningen kommer efter 30 år passerat, vare sig man vill det eller inte.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)