Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-21, 11:24   #526
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Klein och kolokille, ni är sådana som hade hjälpt till att blanda saften om ni vore med i Jonestown när det begav sig.

Sådana som kan spränga sig själva på en flickskola i Pakistan.

Sådana som kan skära halsen av människor i IS namn.

För ni har ingen egen inneboende moral. Allt ni vet och kan om anständighet och moral, rätt och fel, kommer från er tolkning av en av tusentals religioner.
Hade ni varit muslimer hade ni kunnat mörda i islams namn om en karismatisk Imam sagt att detta är rätt enligt er tro.

Detta är faran med religion, den berövar svaga individer på deras egen medfödda moral och ersätter den med en av människor påhittad religion. Vilket sedan ofta gör dessa svaga människor till perversa får som blint följer den som säger sig tala med gud.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 11:41   #527
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Klein och kolokille, ni är sådana som hade hjälpt till att blanda saften om ni vore med i Jonestown när det begav sig.

Sådana som kan spränga sig själva på en flickskola i Pakistan.

Sådana som kan skära halsen av människor i IS namn.

För ni har ingen egen inneboende moral. Allt ni vet och kan om anständighet och moral, rätt och fel, kommer från er tolkning av en av tusentals religioner.
Hade ni varit muslimer hade ni kunnat mörda i islams namn om en karismatisk Imam sagt att detta är rätt enligt er tro.

Detta är faran med religion, den berövar svaga individer på deras egen medfödda moral och ersätter den med en av människor påhittad religion. Vilket sedan ofta gör dessa svaga människor till perversa får som blint följer den som säger sig tala med gud.
Nej, jag skulle inte medverka till mord till skillnad från dig för jag följer Guds femte bud: Du skall icke dräpa.

Kan du inte berätta vad som är så hemskt med de kristna värderingarna om att inte döda (speciellt oskyldiga foster som du gärna gör), inte stjäla, inte vara missunnsam och så vidare?

Den enda anledningen att du hatar kristendomen är för att du inte vill stå till svars för ditt omoraliska leverne. Du vill kunna mörda foster om det inte passar dig med barn just nu. Du vill kunna skilja dig, ligga runt, vara missunnsam och så vidare. Inte sant? Det är därför folk är ateister. "Gud är ond, Gud gör elaka saker, man får inte leva exakt som man vill!!!! Buhu!!"

Förresten, varför har vi lagar (som till stor del baseras på Bibelns och Guds lagar) om alla har sån otroligt högstående inbygd moral?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 11:45   #528
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag är döpt, konfirmerad och vigd i svenska kyrkan, men efter att ha skummat tråden så verkar det vara antingen katolicismen (med särskilt fokus på homosexualitet och abort) eller någon sorts Kleinsk tolkning av Bibeln som är den Sanna Tron. Så det blir väl helvetet för mig också vad det lider. Isf hoppas jag på att Hieronymus Bosch bild ligger hyfsat nära sanningen, det kan ju bli en intressant upplevelse.
Är Jesus din herre och frälsare?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 11:57   #529
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det gör det inte heller men det är aborter vi diskuterade och som du reagerade mot så låt oss hålla oss där.



Ja det finns så klart multipla anledningar till abort men utifrån vad jag har läst så är det i 99% av fallen INTE på grund av våldtäkt eller sjuklighet hos fostret. Dessa 99% är i huvudsak omogen mamma, tidsbrist, pengabrist, eller bortsprungen pappa.



Jag förstår mycket väl utifrån vilket perspektiv ateisterna tolkar bibeln och vem deras läromästare är. Men det förändrar inte att det är hyckleri att kräva att bli behandlad bättre än man behandlar andra.
Och eftersom detta argument rimligen slår lika hårt i bägge riktningarna så blir det en mysig feedbackspiral där ingen är intresserad av att ta del av vad den andra sidan tycker. Om du nu är intresserad av att diskutera detta ämne (vilket det verkar som) så verkar det märkligt att aktivt bidra till detta.


Nej nu förvanskar du mina ord. Det Gud hatar är ondska. Det Gud älskar är gott. Det betyder inte allting människan tar sig för är antingen gott eller ont.
Jag vet egentligen inte hur det kom sig att jag halkade in i denna diskussion. Jag är egentligen inte särdeles intresserad av att diskutera själva sakfrågan (aborter) eller vad bibeln kan tänkas ha att säga om detta.

Jag nöjer mig med den fetade kommentaren ovan. Slit den med hälsan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 12:02   #530
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Varför skapade gud människor som är homosexuella, när det är fel? Om det finns en fri vilja så kan man ju bestämma att inte vara homosexuell längre. Eller är sexuell läggning det enda man inte kan bestämma över?
Att skapelsen skulle vara perfekt förutsätter ju att:

1. Guds avsikt var att skapa något perfekt och oföränderligt.
2. Att Gud har tid och lust att underhålla detta perfekta och oföränderliga.
3. Att Gud är den enda makten som utövar inflytande över skapelsen.

Det finns inget i bibeln som stödjer något av dessa tre antaganden. Det görs väldigt tydligt och klart att människan lever i ett fallet tillstånd i en fallen värld som domineras av ondskan själv och att den enda vägen till frälsning (till Guds rike som inte är av denna världen) är genom Jesus Kristus.

Hela dina filosofi och de invändningar som strömmar från den är att du sätter dig ovanför Gud och dömer honom vilket är satanistiskt. Trådens mer intelligenta icke-troende såsom Langster och MasterChief fattar ju i alla fall det absurda i detta. En liknelse som tidigare nämnts är en liten amöba som dömer en människa.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 12:10   #531
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Svenbanan
Och eftersom detta argument rimligen slår lika hårt i bägge riktningarna så blir det en mysig feedbackspiral där ingen är intresserad av att ta del av vad den andra sidan tycker. Om du nu är intresserad av att diskutera detta ämne (vilket det verkar som) så verkar det märkligt att aktivt bidra till detta.
Det har jag inte gjort. Det finns ingen som är mer tålmodig och saklig än jag i den här tråden. Jag reagerar bara mot det orimliga i att ditt enda bidrag i tråden är att attackera Kolokille för att han karaktäriserar motståndssidan utifrån sitt perspektiv som om att detta inte skulle vara kutym i tråden. Tycker du själv att det är rimligt att du för det första kommer in och dömer i tråden och för det andra gör det ensidigt? Maken till arrogans och orättvisa har jag sällan skådat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 12:27   #532
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Att skapelsen skulle vara perfekt förutsätter ju att:

1. Guds avsikt var att skapa något perfekt och oföränderligt.
2. Att Gud har tid och lust att underhålla detta perfekta och oföränderliga.
3. Att Gud är den enda makten som utövar inflytande över skapelsen.

Det finns inget i bibeln som stödjer något av dessa tre antaganden. Det görs väldigt tydligt och klart att människan lever i ett fallet tillstånd i en fallen värld som domineras av ondskan själv och att den enda vägen till frälsning (till Guds rike som inte är av denna världen) är genom Jesus Kristus.

Hela dina filosofi och de invändningar som strömmar från den är att du sätter dig ovanför Gud och dömer honom vilket är satanistiskt. Trådens mer intelligenta icke-troende såsom Langster och MasterChief fattar ju i alla fall det absurda i detta. En liknelse som tidigare nämnts är en liten amöba som dömer en människa.
Så dom som föds som homosexuella för brinna i helvetet bara för att gud inte pallar fixa det. Tack för att du visade poängen, du har aldrig svarat på en fråga utan mumlar alltid bara på om vad som står i bibeln. Men man kan ju inte förvänta sig mycket mer av religiösa 2020.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 12:33   #533
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det har jag inte gjort. Det finns ingen som är mer tålmodig och saklig än jag i den här tråden. Jag reagerar bara mot det orimliga i att ditt enda bidrag i tråden är att attackera Kolokille för att han karaktäriserar motståndssidan utifrån sitt perspektiv som om att detta inte skulle vara kutym i tråden. Tycker du själv att det är rimligt att du för det första kommer in och dömer i tråden och för det andra gör det ensidigt? Maken till arrogans och orättvisa har jag sällan skådat.
Attackera? Jag tyckte förlöjligade hans argument/påstående eftersom jag tyckte det var såpass överdrivet. Om något kan kallas för attack så är det väl att påstå att de som är abortförespråkar är det för att de gillar att mörda bebisar.

Det var kanske lite orättvist att dra dig över samma kam. Men jag tvivlar på att mitt inlägg ens är topp 100 av arroganta och orättvisa påhopp i denna tråden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 12:48   #534
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Så dom som föds som homosexuella för brinna i helvetet bara för att gud inte pallar fixa det. Tack för att du visade poängen, du har aldrig svarat på en fråga utan mumlar alltid bara på om vad som står i bibeln. Men man kan ju inte förvänta sig mycket mer av religiösa 2020.
Du tror ju inte på fri vilja vilket är ett av Kristendomens fundament vilket gör Kristendomen helt omöjligt för dig att förstå. Du tror ju inte ens på straff för brott utfärdat av mänsklig domstol. Vilket innebär att du låter dig styras av dem som tror på fri vilja och det gör dig till en slav i den här världen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 12:54   #535
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Attackera? Jag tyckte förlöjligade hans argument/påstående eftersom jag tyckte det var såpass överdrivet. Om något kan kallas för attack så är det väl att påstå att de som är abortförespråkar är det för att de gillar att mörda bebisar.

Det var kanske lite orättvist att dra dig över samma kam. Men jag tvivlar på att mitt inlägg ens är topp 100 av arroganta och orättvisa påhopp i denna tråden.
Det fundamentala problemet är att du hoppar in i tråden och domderar utan att ha någon koll på ämnet eller vad som skrivits överlag. Du är förvisso inte ensam om detta men ödmjukhet hade varit på sin plats.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 13:02   #536
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det fundamentala problemet är att du hoppar in i tråden och domderar utan att ha någon koll på ämnet eller vad som skrivits överlag. Du är förvisso inte ensam om detta men ödmjukhet hade varit på sin plats.
Vad svamlar du om? Vad tycker du jag skulle behöva ha koll på innan jag uttalar mig om ett totalt hjärndött inlägg?

Och ödmjukhet är verkligen inte nåt du borde kräva av andra, med tanke på att kasta sten i glashus och sådant.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-01-21 klockan 13:04.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 13:05   #537
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad svamlar du om? Vad tycker du jag skulle behöva ha koll på innan jag uttalar mig om ett totalt hjärndött inlägg?
Låt oss återgå till ämnet Kristendomen. Tråden handlar inte om dig och jag tror få som läser tråden är intresserade av okunniga eller irrelevanta bidrag.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 13:06   #538
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Låt oss återgå till ämnet Kristendomen. Tråden handlar inte om dig och jag tror få som läser tråden är intresserade av okunniga eller irrelevanta bidrag.
Lycka till med "diskussionen".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 13:31   #539
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du tror ju inte på fri vilja vilket är ett av Kristendomens fundament vilket gör Kristendomen helt omöjligt för dig att förstå. Du tror ju inte ens på straff för brott utfärdat av mänsklig domstol. Vilket innebär att du låter dig styras av dem som tror på fri vilja och det gör dig till en slav i den här världen.
Jag tror inte på fri vilja för att det inte finns någon fri vilja. Om det fanns så skulle homosexuella kunna välja att inte attraheras av samma kön, men dom kan inte det, eftersom det inte finns någon fri vilja. Kristendomen (tillsammans med alla andra religioner) är bara massa uråldrigt skitsnack. Och vilken newsflash att man är född som slav i en värld, du har ju dock medvetet blivit slav till en uråldrig gammal saga som alla över 5 fattar är löjlig att tro på.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 13:31   #540
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du tror ju inte på fri vilja vilket är ett av Kristendomens fundament vilket gör Kristendomen helt omöjligt för dig att förstå. Du tror ju inte ens på straff för brott utfärdat av mänsklig domstol. Vilket innebär att du låter dig styras av dem som tror på fri vilja och det gör dig till en slav i den här världen.
Taskigt läge när fri vilja är en omöjlighet om man samtidigt tror på en allsmäktig och evig skapare.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)