Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-18, 00:06   #196
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Anarkist och tal om att ställa bourgeouse mot väggen = politikst neutral? eller är det ett litet snedsteg?
Nu har du läst amerikanska nyhetssidor/bloggar/twitter där om man skulle pratata om "put leaders against the wall" om mycket riktigt betyder avrättning i den kontexten men du som svensk borde förstå att det är en direktöversättning av ett svenskt idiom men som betyder något annat i USA. Greta gick väl till och med ut och bad om ursäkt och klargjorde att det var swenglish.

Gör en google sökning på: ställa mot väggen site:svt.se , så ser du hur vanligt det är i betydelsen att ...ställa någon mot väggen. Med andra ord att de inte kan längre undvika dina frågor/frågan.

Det är lite som om vi skulle direktöversätta "bite the bullet" som att tro att det syftar att nu uppmuntrar någon till självmord. Engelskan har dessutom liknande med put in the corner, backs against the wall etc. men just det ordvalet som hon gjorde är felaktigt men det är nog många svenskar som skulle göra det misstaget; även de som är vana med att prata engelska.

Generellt så har hon varit politiskt neutral men det har varit någon artikel som kändes väldigt vänster som hon var medförfattare till men som sagt; överlag så har hon skött det väldigt smart. IPCC säger detta och att detta blir konsekvenserna, ni gör inget åt det. Varför? Sedan personligen är hon säkert väldigt vänster men det är smart att hålla det utanför.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 00:20   #197
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det är ungefär exakt vad som vetenskapen är överens om ja. Väder och klimat är som en ekvation med 50 okända variabler. Det går helt enkelt inte att exakt säga vad som ligger bakom klimatförändringarna.

Att då uttala sig så tvärsäkert som vissa gör diskvalificerar givetvis dessa omedelbart som seriösa.
Systemen är extremt komplexa och man kan inte förutsäga framtiden men att växthusgaser ökar temperaturen ökar temperaturen kan man nog hyfsat säkert säga. Sedan så finns det andra variabler såklart men generellt kan man säga att mer energi in i systemet kommer resultera i högre temperaturer i den globala kontexten. Om du inte vill läsa IPCC så finns ju Nasa som har rätt mycket information i frågan som förklaras på ett tydligt sätt:

https://climate.nasa.gov/evidence/
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 01:06   #198
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nu har du läst amerikanska nyhetssidor/bloggar/twitter där om man skulle pratata om "put leaders against the wall" om mycket riktigt betyder avrättning i den kontexten men du som svensk borde förstå att det är en direktöversättning av ett svenskt idiom men som betyder något annat i USA. Greta gick väl till och med ut och bad om ursäkt och klargjorde att det var swenglish.

Gör en google sökning på: ställa mot väggen site:svt.se , så ser du hur vanligt det är i betydelsen att ...ställa någon mot väggen. Med andra ord att de inte kan längre undvika dina frågor/frågan.

Det är lite som om vi skulle direktöversätta "bite the bullet" som att tro att det syftar att nu uppmuntrar någon till självmord. Engelskan har dessutom liknande med put in the corner, backs against the wall etc. men just det ordvalet som hon gjorde är felaktigt men det är nog många svenskar som skulle göra det misstaget; även de som är vana med att prata engelska.

Generellt så har hon varit politiskt neutral men det har varit någon artikel som kändes väldigt vänster som hon var medförfattare till men som sagt; överlag så har hon skött det väldigt smart. IPCC säger detta och att detta blir konsekvenserna, ni gör inget åt det. Varför? Sedan personligen är hon säkert väldigt vänster men det är smart att hålla det utanför.
Jag har aldrig sett det uttrycket tolkas bokstavligt och inte heller har mina amerikanska vänner gjort det. Ursprunget hänvisar mycket riktigt till arkebusering. Skulle du däremot säga "I am up against the wall" är det ingen som skulle tolka det som att arkebusering är förestående.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 08:02   #199
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Nej, vi ska sänka vår levnadstandard och sluta med den kapitalistiska konsumtionshysterin. Om Kinas slipper undan att vara massproducent åt västs sjuka konsumtion kommer de att normalisera sina utsläpp.
Sedan har Kina rätt att höja sin levnadsstandard.

Veggoburgare låter inte så klimatsmart för övrigt.
Min bedömning är att världen inte under en överskådlig framtid kommer att sänka sin levnadsstandard så mycket att det automatiskt medför att Kinas utsläpp minskar drastiskt.

Kina har absolut rätt att höja sin levnadsstandard men de har inte rätt att släppa ut hur mycket som helst.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 08:35   #200
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nu har du läst amerikanska nyhetssidor/bloggar/twitter där om man skulle pratata om "put leaders against the wall" om mycket riktigt betyder avrättning i den kontexten men du som svensk borde förstå att det är en direktöversättning av ett svenskt idiom men som betyder något annat i USA. Greta gick väl till och med ut och bad om ursäkt och klargjorde att det var swenglish.

Gör en google sökning på: ställa mot väggen site:svt.se , så ser du hur vanligt det är i betydelsen att ...ställa någon mot väggen. Med andra ord att de inte kan längre undvika dina frågor/frågan.

Det är lite som om vi skulle direktöversätta "bite the bullet" som att tro att det syftar att nu uppmuntrar någon till självmord. Engelskan har dessutom liknande med put in the corner, backs against the wall etc. men just det ordvalet som hon gjorde är felaktigt men det är nog många svenskar som skulle göra det misstaget; även de som är vana med att prata engelska.

Generellt så har hon varit politiskt neutral men det har varit någon artikel som kändes väldigt vänster som hon var medförfattare till men som sagt; överlag så har hon skött det väldigt smart. IPCC säger detta och att detta blir konsekvenserna, ni gör inget åt det. Varför? Sedan personligen är hon säkert väldigt vänster men det är smart att hålla det utanför.
Haha, som om den svenska varianten inte har en mörk betydelse? "Bara ställa förrädarna mot väggen och arkebusera." Johnson, Eyvind
Slutspel i ungdomen
Stockholm, 1937
Du har dock en poäng om att Greta med all säkerhet var ovetande om det - hennes spökskrivare kan inte hävda det dock..

Att prata om att ställa om hela det politiska systemet (kapitalism) är väl inte politikst neuralt?

Sen att du hänvisar till site:svt.se för neutral information om the Greata D

Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Min bedömning är att världen inte under en överskådlig framtid kommer att sänka sin levnadsstandard så mycket att det automatiskt medför att Kinas utsläpp minskar drastiskt.

Kina har absolut rätt att höja sin levnadsstandard men de har inte rätt att släppa ut hur mycket som helst.
Om du kapar 500 brädor på din grannes tomt, är det hen eller du som är skyldig till att det blir sågspån?

Senast redigerad av Aryt den 2020-01-18 klockan 08:37.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 08:49   #201
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ställa någon mot väggen – Att ställa någon inför faktum och begära att vederbörande bekräftar detta självmant.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...atiska_uttryck

Även om det svenska uttrycket har sitt ursprung i arkebusering (vilket är mycket möjligt) så har det inte längre den betydlesen. Uttrycket "Ställa någon mot väggen" används väldigt ofta i alla möjliga sammanhang, och det är aldrig någon som får för sig att det handlar om hot om arkebusering. Så att någon spökskrivare skulle behöva vara medveten om ett idiomatiskt uttrycks ursprung är nonsens.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 19:44   #202
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Har insett att jag också känner en viss skuld för att jag lägger pengar på mat. Det känns som en tävling om vem som kan lägga minst pengar på matkostnader. Detta resulterar i vegankost, som är gjord på frysta grönsaker.

Är det fler än jag som märkt av denna "trend" i medier och samhällsdebatten?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 01:06   #203
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Har insett att jag också känner en viss skuld för att jag lägger pengar på mat. Det känns som en tävling om vem som kan lägga minst pengar på matkostnader. Detta resulterar i vegankost, som är gjord på frysta grönsaker.

Är det fler än jag som märkt av denna "trend" i medier och samhällsdebatten?
Jag skulle trott att vegankost var rätt dyrt i jämförelse.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 09:12   #204
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle trott att vegankost var rätt dyrt i jämförelse.
Varför det? Är väl bara att äta ohemula mängder ris, pasta och bönor. Om något är det billigare.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 09:40   #205
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle trott att vegankost var rätt dyrt i jämförelse.
En stor fel av planetens befolkning är i praktiken vegetarianer pga att de inte har råd med något annat.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 09:55   #206
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Varför det? Är väl bara att äta ohemula mängder ris, pasta och bönor. Om något är det billigare.
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
En stor fel av planetens befolkning är i praktiken vegetarianer pga att de inte har råd med något annat.
Om man bara vill proppa i sig nåt för att dämpa hungern så är det kanske så. Men det jag tänkte mig skulle vara dyrt är alltså nåt slags "fullgod" ersättning till animaliska produkter, och dessutom med variation så man inte lessnar totalt på sojabönorna.

Det kanske fortfarande blir billigt. Det är som sagt inget jag undersökt nogrannare. Men jag tänkte mig alltså en sjujävla massa dyra grönsaker och exotiska svampar och olika fantasifulla proteinkällor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 09:55   #207
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Systemen är extremt komplexa och man kan inte förutsäga framtiden men att växthusgaser ökar temperaturen ökar temperaturen kan man nog hyfsat säkert säga. Sedan så finns det andra variabler såklart men generellt kan man säga att mer energi in i systemet kommer resultera i högre temperaturer i den globala kontexten. Om du inte vill läsa IPCC så finns ju Nasa som har rätt mycket information i frågan som förklaras på ett tydligt sätt:

https://climate.nasa.gov/evidence/
När man säger att temperaturen på jorden ökar så borde man lägga till att det finns bara mätpunkter som täcker 10 % av jordklotet. Västvärlden och USA och deras kuster täcks väl men på de stora haven och Afrika och Asien är det ju väldigt glest.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 10:20   #208
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om man bara vill proppa i sig nåt för att dämpa hungern så är det kanske så. Men det jag tänkte mig skulle vara dyrt är alltså nåt slags "fullgod" ersättning till animaliska produkter, och dessutom med variation så man inte lessnar totalt på sojabönorna.

Det kanske fortfarande blir billigt. Det är som sagt inget jag undersökt nogrannare. Men jag tänkte mig alltså en sjujävla massa dyra grönsaker och exotiska svampar och olika fantasifulla proteinkällor.
Man behöver inte äta sojabönor varje dag hursom. Man behöver inte heller äta som en fitness-influencer. Rotfrukter, linser och bönor, kål, lök, ris, pasta, bröd etc är billiga råvaror som bas oavsett om du äter kött eller inte.

Kolla ex in bloggen under tian.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)