Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-25, 05:11   #31
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Vad har ni på era hamburgare?
Jag har börjat äta mer kött nu för det första, bor i Köttland och får kött av släktingar.

Använder kraftigare bröd mer som en skopa än 2 skivor. Förutom de vanliga indegrienserna så, guacamole och ibland majonäs. Starka kryddor, jalapenos etc. Inte nödvändigtvis salladsblad men något slags leafy greens.
Skall tina burgare tills i morgon och experimentera lite.

Senast redigerad av Hemi den 2020-05-25 klockan 05:18.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 10:44   #32
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag har börjat drömma om att torka kött. Tänk vad ballt att langa fram sitt egna, manshemmatorkade kött på gymmet och käka mellan setten.

Ska tydligen ta 10 till 24 timmar att få till om man torkar i en ugn i 60 grader celsius.

Citat:
Drying the Meat

Remove meat strips from the marinade and drain on clean, absorbent towels. Arrange strips on dehydrator trays or cake racks placed on baking sheets for oven drying. Place the slices close together, but not touching or overlapping. Place the racks in a dehydrator or oven preheated to 140ºF. Dry until a test piece cracks but does not break when it is bent (10 to 24 hours for samples not heated in marinade). Samples heated in marinade will dry faster. Begin checking samples after 3 hours. Once drying is completed, pat off any beads of oil with clean, absorbent towels and cool. Remove strips from the racks. Cool. Package in glass jars or heavy plastic food storage bags. Vacuum packaging is also a good option.

If the strips were not heated in marinade prior to drying, they can be heated in an oven after drying as an added safety measure. Place strips on a baking sheet, close together, but not touching or overlapping. For strips originally cut 1/4 inch thick or less, heat 10 minutes in an oven preheated to 275ºF. (Thicker strips may require longer heating to reach 160ºF.)
https://nchfp.uga.edu/how/dry/jerky.html
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 12:28   #33
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Vi borde ha en tävling i matlagning på kolozzeum där jag redan nu garanterar att jag dominerar och vinner.
Jag är gärna med. Jag är ingen bra kock, men jag är en glad kock. Så gör inget mer jumboplacering. Laga mat är kul.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 12:33   #34
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har börjat drömma om att torka kött. Tänk vad ballt att langa fram sitt egna, manshemmatorkade kött på gymmet och käka mellan setten.

Ska tydligen ta 10 till 24 timmar att få till om man torkar i en ugn i 60 grader celsius.


https://nchfp.uga.edu/how/dry/jerky.html
Vad tänkte du ha med för öl till gymmet?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 16:07   #35
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag är gärna med. Jag är ingen bra kock, men jag är en glad kock. Så gör inget mer jumboplacering. Laga mat är kul.
Den tävlingen skulle vara rolig tills någon svänger ihop en vegansk cyklande jacob.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 18:47   #36
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har börjat drömma om att torka kött. Tänk vad ballt att langa fram sitt egna, manshemmatorkade kött på gymmet och käka mellan setten.

Ska tydligen ta 10 till 24 timmar att få till om man torkar i en ugn i 60 grader celsius.


https://nchfp.uga.edu/how/dry/jerky.html
Vad är fördelen med att äta torkat kött framför färskt kött? & framförallt, vardann denna vilja att utföra kött intagningen mellan setten? Trodde mat smakade bäst direkt ur stekpannan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-05-25 klockan 18:49.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 18:56   #37
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Vad är fördelen med att äta torkat kött framför färskt kött? & framförallt, vardann denna vilja att utföra kött intagningen mellan setten? Trodde mat smakade bäst direkt ur stekpannan.
Du kan ha med dig det överallt och behöver inte tänka på kylskåp eller tillaga det.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 19:03   #38
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Öl är väldigt gott till torkat kött. Gärna "blaskiga" ölsorter. Även om du inte gillar blaskiga ölsorter vanligtvis utan är ölsnobb så vågar jag till 99% lova att du gillar dem med det.
trädgårdsmöbel är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 19:22   #39
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
För väldigt länge sedan torkade jag älgkött. Jag skar det i strimlor på c:a 1cm och lade detta i saltlake i typ ett dygn så de blev helt genomsaltade. Sedan hängde jag köttstrimlorna i pannrummet hemma hos päronen (det här var när jag gick på gymnasiet tror jag). Hur som helst hade de oljepanna som tuffade på, så pannrummet var nog 25-30C eller nåt sådant. Jag minns inte hur länge jag hade köttet hängande där, men det var nog rätt länge, kanske en vecka. Hur som helst blev det stenhårt och man var tvungen att tälja loss små flisor som man sedan fick tugga länge på för att få i sig. Det räckte i evigheter eftersom man var tvungen att tugga så länge på varje bit. Dessutom var det extremt salt. Jag tyckte det var supergott iaf.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 21:34   #40
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601


Jag kommer prova att köra i ugn den här gången. Läste något om att man bara ska lufttorka under månader med "r" i sig, alltså inte maj-augusti.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 22:06   #41
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg


Jag kommer prova att köra i ugn den här gången. Läste något om att man bara ska lufttorka under månader med "r" i sig, alltså inte maj-augusti.
Jag skulle undvika aluminium i matlagningen. Annars ser det bra ut.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 22:08   #42
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tänkte placera bitarna på ett vanligt ugnsgaller, för bättre luftflöde, med en långpanna i botten på ugnen för eventuell vätska som droppar.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 22:15   #43
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Vad har ni på era hamburgare?
”Vanlig” ost.
Skivad vanlig gurka.
Skivad tomat.
Ketchup.
Thousand Island-dressing.
Skivad rå gul lök.
Isbergssallad.

Inte i någon speciell ordning, men försöker varva torrt och flytande för maximal friktion.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 08:22   #44
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Lite relaterat till matlagning (rengöring av rostfrittstål). Finns det något liknande i Sverige som Barkeepers friend? https://en.wikipedia.org/wiki/Bar_Keepers_Friend

Finns att köpa på amazon men känns mer värt att köpa något alternativ om de finns i Sverige.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 08:50   #45
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag skulle undvika aluminium i matlagningen. Annars ser det bra ut.
Beror inte det på om man har något syrligt eller ej?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)