Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-22, 15:18   #1
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Sömnbrist, konsekvenser?

Hej! Jag har ett jobb där jag 5-6 dagar i månaden har sovande jour och jag har kommit in i en ond cirkel där jag har fått EXTREMT svårt för att sova på jobbet då jag inte kan slappna av och känner mig orolig, vilket gör att blåsan går bananas och jag måste gå upp och kissa runt 8 gånger, jag somnar inte heller riktigt, utan ligger bara och drar mig i insomningsfasen, vilket gör att hela dagen efter blir förstörd då jag känner mig som ett spöke.

Hur som helst, jag vet att fettförbränningen osv försämras om man sover dåligt och jag vet att ingen lär ha något svar på min fråga, men hur mkt mindre tror ni att man bör äta dagen efter om man missar en natts sömn? Just detta och att min återhämtning och resultaten från träningen blir lidande får mig att stressa upp mig ännu mer när jag ligger där och vrider mig.
Och en till fråga, har någon här provat Melatonin och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 15:47   #2
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Hej! Jag har ett jobb där jag 5-6 dagar i månaden har sovande jour och jag har kommit in i en ond cirkel där jag har fått EXTREMT svårt för att sova på jobbet då jag inte kan slappna av och känner mig orolig, vilket gör att blåsan går bananas och jag måste gå upp och kissa runt 8 gånger, jag somnar inte heller riktigt, utan ligger bara och drar mig i insomningsfasen, vilket gör att hela dagen efter blir förstörd då jag känner mig som ett spöke.

Hur som helst, jag vet att fettförbränningen osv försämras om man sover dåligt och jag vet att ingen lär ha något svar på min fråga, men hur mkt mindre tror ni att man bör äta dagen efter om man missar en natts sömn? Just detta och att min återhämtning och resultaten från träningen blir lidande får mig att stressa upp mig ännu mer när jag ligger där och vrider mig.
Och en till fråga, har någon här provat Melatonin och vill dela med sig av sina erfarenheter?
När man sover dåligt blir man (Eller iaf jag) mer hungrig. Jag tror helt ovetenskapligt att kroppen tolkar tröttheten som energibrist, och försöker kompensera och få energi genom att öka hungern.

Det blir bättre när det inte är så förbaskat ljust hela tiden. Framåt Oktober typ.

Stressa inte över dålig sömn, eller konsekvenserna av det, det hjälper dig inte att sova bättre. Tvärtom. Så skit i det, bli fet om du blir fet. Försök äta MER mat, mindre kakor och godis, så skenar det kanske inte iväg alldeles. Är du törstig, drick vatten.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 15:48   #3
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Gå till VC och säg att du vill ha zopiclon. Sen byter du jobb. Läs detta väldigt noga och gör precis som jag säger. Annars kommer ditt liv att bli förstört.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 15:54   #4
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Långvarig sömnbrist kan få jobbiga konsekvenser, jag tycker du borde gå till VC så snart du kan.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 17:06   #5
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag rekommenderar dig inte att ta "riktiga" sömntabletter. Har testat melatonin och tyckte det var ganska bra. Hade problem med många uppvaknanden. I slutändan var det dock sömnhygien som löste det för mig.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 18:28   #6
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
När man sover dåligt blir man (Eller iaf jag) mer hungrig.
Här är jag det direkt motsatta, när jag sover hemma/bra så är mättnadskänsla något jag nästan aldrig känner, magen är som ett bottenlöst hål, men efter mina senaste pass på jobbet med kass sömn så har jag ingen aptit alls och blir mätt väldigt lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Stressa inte över dålig sömn, eller konsekvenserna av det, det hjälper dig inte att sova bättre.
Jag vet, men tyvärr så är det lättare sagt än gjort, speciellt när man som jag har neurotiska personlighetsdrag och är lätt får ångest, blir orolig osv.

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Gå till VC och säg att du vill ha zopiclon. Sen byter du jobb.
Nja, det är lite för starkt preparat för mig, och att byta jobb är verkligen den absolut sista utvägen för jag älskar det och backar vi tiden ett par veckor så hade jag inte dessa problemen utan fick då 6-8 timmars sömn där.

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag rekommenderar dig inte att ta "riktiga" sömntabletter. Har testat melatonin och tyckte det var ganska bra. Hade problem med många uppvaknanden. I slutändan var det dock sömnhygien som löste det för mig.
Okej, vilken dos tog du och hur långt innan du la dig? Jag har fått Melatonin AGB 1 mg utskrivet nu så jag tänkte testa det nästa pass.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 18:31   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag hade ett par tillfällen i vintras då jag inte sov tre nätter i rad, då ringde jag en läkare jag känner för lite tips. Hon sa bl a:

- Ligg och vila när du inte kan sova, det är mycket bättre än att vara uppe och göra grejer.
- Tyngdtäcke är bra.
- Ljudbok med avslappnande röst är bra.
- Positiva tankar är bra.
- Tänk att om du inte kan somna så kanske du inte behöver sova.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 19:26   #8
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
.

Okej, vilken dos tog du och hur långt innan du la dig? Jag har fått Melatonin AGB 1 mg utskrivet nu så jag tänkte testa det nästa pass.
Vill minnas att det var samma dos, och att jag tog den 2t före.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 20:41   #9
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Gå till VC och säg att du vill ha zopiclon. Sen byter du jobb. Läs detta väldigt noga och gör precis som jag säger. Annars kommer ditt liv att bli förstört.
Zopiklon borde vara den absolut sista utvägen och det man vänder sig till när ingenting annat fungerar. Det är ett beroendeframkallande jävla rävgift som kan få saker att spåra ur fullständigt, och absolut inget man ska ta lättvindigt.

För att tipsa om några naturliga verktyg slår jag ett slag för meditation. Jag har testat det mesta inom både naturliga åtgärder och mediciner under mina 10+ år av svåra sömnproblem och det finns få saker som kan stilla sinnet och hjälpa en att varva ner så effektivt som en stunds mediterande. Ta hem headspace appen, börja öva och sen kör 10-20 minuter innan du ska sova.

Ett annat tips är att om ha så mörkt som möjligt i rummet när du sover (idealt ska det inte finnas så mycket som ens en ljusprick från en stand by-lampa eller liknande). Detta är ett tips som ofta underskattas, det gör mer än dom flesta tror.

Även 4-7-8 andning har fungerat förvånansvärt bra för mig (jag kör dock bara 4-8 utan att hålla andan emellan);
https://www.mabra.com/halsa/lar-dig-...4-7-8-metoden/
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-22, 22:31   #10
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
Sömntabletter gjorde susen för mig.

Se det dock som en sista lösning, om inga andra metoder funkar för dig.
__________________
Gym, Calisthenics, Breakdance
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-23, 11:14   #11
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Gå till VC och säg att du vill ha zopiclon. Sen byter du jobb. Läs detta väldigt noga och gör precis som jag säger. Annars kommer ditt liv att bli förstört.
Gör inte så, tabletter(medicin) är fan det dummaste man kan stoppa i sig. Byt bara jobb
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-23, 11:16   #12
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av zyzolol Visa inlägg
Sömntabletter gjorde susen för mig.

Se det dock som en sista lösning, om inga andra metoder funkar för dig.
Finns alltid andra metoder som funkar, när man tagit steget att gå på medicin så har man definitivt inte prövat allt. Har många exempel på vänner som blivit överviktiga och beroende av sömnmedicin. Inte värt
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)