Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-08, 17:27   #46
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Jordan Peterson pratar rätt mycket vettiga saker inom ämnet om du orkar lyssna på han.

Eller om du inte gillar formatet han har på youtube så lyssna på Joe Rogans podd där han är med typ 3 ggr so far.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 17:54   #47
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Jordan Peterson pratar rätt mycket vettiga saker inom ämnet om du orkar lyssna på han.

Eller om du inte gillar formatet han har på youtube så lyssna på Joe Rogans podd där han är med typ 3 ggr so far.
Jag tycker man ska ge fan i att lyssna på JP och andra liknande som honom, det blir lätt att man sitter och håller med och sen blir det en "vi mot dom" situation där man sen inte kan se någonting på något annat sätt.

Internet är bra på många sätt men när det kommer till att utveckla sig själv så gör man bäst i att fortsätta så som vi gjorde innan internet fanns.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-09-08 klockan 17:56.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 17:58   #48
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Gör det som en vana att hälsa på någon främling varje dag och fråga hur de mår. Det kan vara i kön på Ica, medans du väntar på bussen, gymmet, jobbet.. you name it. Det stärker din självkänsla och så småningom leder en enkel hälsningsfras till en diskussion och en diskussion leder till vänskap och/eller ett ligg.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 18:05   #49
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag tycker man ska ge fan i att lyssna på JP och andra liknande som honom, det blir lätt att man sitter och håller med och sen blir det en "vi mot dom" situation där man sen inte kan se någonting på något annat sätt.

Internet är bra på många sätt men när det kommer till att utveckla sig själv så gör man bäst i att fortsätta så som vi gjorde innan internet fanns.
Din beskrivning av JBP stämmer. Den enda lärdomen folk får från honom är ju plattityder på samma nivå som "tvätta snorren!".

Maps Of Meaning var den löjligaste boken jag någonsin läst och det nästintill enda Peterson upplyste läsarna om var hans fantasier om att gnugga sin farmors könshår i ansiktet.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 18:46   #50
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Din beskrivning av JBP stämmer. Den enda lärdomen folk får från honom är ju plattityder på samma nivå som "tvätta snorren!".

Maps Of Meaning var den löjligaste boken jag någonsin läst och det nästintill enda Peterson upplyste läsarna om var hans fantasier om att gnugga sin farmors könshår i ansiktet.
Allt han gör är att skapa en tillhörighet, en hive mind. Det är de som folk gillar med honom. Ett verktyg för folk att kunna ge sig på andra som inte är som honom och säga "Såhär ligger det minsann till"
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:29   #51
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Här var ni stenhårt kritiska märker jag.

Tanken var att lyssna på han och fundera på sin situation. Inte signa upp för någon kult som ni får det att låta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:39   #52
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu var det länge sedan jag lyssnade på nåt av JP, och jag har inte läst nån bok av honom heller. Men jag har inget direkt minne av att han skulle driva på särskilt hårt för att cementera den där "vi mot dom" eller "det är kvinnornas fel" mentaliteten.

Har för mig han har sagt en hel del vettiga grejer. Men det var som sagt ett tag sedan jag lyssnade.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:44   #53
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Inte fått intrycket att JBP vill polarisera eller "sänka" kvinnor med hans budskap
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 19:54   #54
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu var det länge sedan jag lyssnade på nåt av JP, och jag har inte läst nån bok av honom heller. Men jag har inget direkt minne av att han skulle driva på särskilt hårt för att cementera den där "vi mot dom" eller "det är kvinnornas fel" mentaliteten.

Har för mig han har sagt en hel del vettiga grejer. Men det var som sagt ett tag sedan jag lyssnade.
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Inte fått intrycket att JBP vill polarisera eller "sänka" kvinnor med hans budskap
+1.
Han vill väl lyfta både män och kvinnor.
Påtalar delar av samhället som gör att vi inte kommer till vår rätt etc.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 20:16   #55
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Jag tror Jordan Peterson vill väl, men någonstans på vägen går det snett. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men som han predikar nu tror jag det gör mer skada än nytta faktiskt.
Kolla bara på hur många incels och ensamma killar som höjer honom till skyarna, men samtidigt är de fortfarande ensamma...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 20:19   #56
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Vilken skada är det han gör? Även om han skulle mot all förmodan inte lyckas hjälpa en enda incel etc, så har han inte orsakat något mer än vad som redan fanns. Mer troligt att han faktiskt hjälper X antal med det han förespråkar.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 20:33   #57
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Bobcole Visa inlägg
Ni har nog rätt gällande intressen. Alla kompisar jag fick förut, var genom intressen, fotboll och så. Men det är klart, man gick ju i skolan också så det kom liksom automatiskt.

Men jag har inga intressen nu, inga alls. Gymmet då kanske, men inget mer än det. Frågan är hur man ska göra för att "hitta" ett intresse, sånt brukar ju bubbla upp inifrån, eller ja det gjorde det förut i alla fall, men det har inte hänt på många år nu.
Men vad gör du nu då, när du inte är på jobbet och inte är på gymmet, du går väl inte bara och sätter dig på en stol och stirrar in i väggen tills det är dags att sova?

Jag kommer ihåg vad jag själv gjorde mellan typ 21-25 jag gick direkt och satte mig framför datorn eller TV-spelet och satt där tills jag blev trött och la mig.
Otroligt skönt och jag längtar efter att kunna göra så nu när det är omöjligt... men problemet är att det är för bekvämt, för enkelt och det leder absolut ingenstans. Har man sådana vanor så måste man bryta dem för det är rena döden för det sociala livet.
När valen man hade på fritiden bokstavligt talat var att sitta på en stol och stirra in i väggen eller gå ut och umgås med folk var det lite enklare att att göra ”rätt” val. Men nu när det finns så mycket stimulans att få i ensamheten krävs det en hel del ansträngning.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 20:45   #58
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Vilken skada är det han gör? Även om han skulle mot all förmodan inte lyckas hjälpa en enda incel etc, så har han inte orsakat något mer än vad som redan fanns. Mer troligt att han faktiskt hjälper X antal med det han förespråkar.
Objektivt sett så har du rätt, absolut.
Jordan är en väldigt smart människa med väldigt mycket viljestyrka. Många av de som lyssnar på honom är dock hans raka motsatser, vilket innebär problem.

Sen ska man ha klart för sig att han redan har allt det de ensamma killarna vill ha, en karriär, en familj, respekt och en plats i samhället. Det är lätt att predika om hur lätt det är att ha de sakerna, när man haft dem i många många år. Men verkligheten ser inte ut så för de som verkligen behöver hjälp.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 20:55   #59
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag tror Jordan Peterson vill väl, men någonstans på vägen går det snett. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men som han predikar nu tror jag det gör mer skada än nytta faktiskt.
Kolla bara på hur många incels och ensamma killar som höjer honom till skyarna, men samtidigt är de fortfarande ensamma...
Du underskattar starkt de positiva effekterna av att faktiskt ha någon att lyssna på, bekräftelsen det ger att bli...bekräftad, någon som sätter tankar liknande ens egna i ord osv.

Att inte ha någon, att inte få diskutera ämnet, att känna sig osedd osv. Det är något som kan skapa farliga människor.

När feminister och dyl. vill tysta alla åsikter de tycker är obekväma, och de tillåts gör detta på plattform efter plattform då tror jag att det kan bli väldigt obehagligt.

Så Jolle är skitbra även om just jag inte prkar med hans ansträngda jobbiga röst.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 21:09   #60
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Du underskattar starkt de positiva effekterna av att faktiskt ha någon att lyssna på, bekräftelsen det ger att bli...bekräftad, någon som sätter tankar liknande ens egna i ord osv.

Att inte ha någon, att inte få diskutera ämnet, att känna sig osedd osv. Det är något som kan skapa farliga människor.

När feminister och dyl. vill tysta alla åsikter de tycker är obekväma, och de tillåts gör detta på plattform efter plattform då tror jag att det kan bli väldigt obehagligt.

Så Jolle är skitbra även om just jag inte prkar med hans ansträngda jobbiga röst.
Min tanke är kanske att han just sätter ord på deras frustration och därmed cementerar deras inställning, att det är samhällets fel att de sitter ensamma hemma och runkar... Jag vet att han förespråkar att man tar tag i sitt liv osv, men det verkar inte vara det som går in, då det kräver en viljestyrka som de individerna saknar.
Jag är dessutom inte helt säker på att hans syn på könsroller håller hela vägen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)