Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-19, 11:23   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur kombinera dips och chins i ett pass för bäst prestation i båda?

Dips och chins är mina huvudövningar för fram- och baksida överkropp. Jag märker dock att jag blir en del svagare (ett par reps) i chins efter att ha kört 3 set dips till fail innan. Märker inte detta samband lika tydligt om jag börjar med chins. Jag prioriterar dock framsidan rent muskulärt. Vad tycker ni, ska jag köra på chins först och sedan dips om det gör att jag presterar bäst i båda övningarna, även om framsidan är min prioritet?

Hur påverkas eran prestation i dips/chins om ni gjort den ena före den andra?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 11:37   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag har inte tänkt på det sambandet, men tycker du ska köra chins först, baserat på vad du skriver.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:05   #3
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Dips och chins är mina huvudövningar för fram- och baksida överkropp. Jag märker dock att jag blir en del svagare (ett par reps) i chins efter att ha kört 3 set dips till fail innan. Märker inte detta samband lika tydligt om jag börjar med chins. Jag prioriterar dock framsidan rent muskulärt. Vad tycker ni, ska jag köra på chins först och sedan dips om det gör att jag presterar bäst i båda övningarna, även om framsidan är min prioritet?

Hur påverkas eran prestation i dips/chins om ni gjort den ena före den andra?
Jag tror att jag också blir lite svagare i chins efter att börjat med dips. Då jag är en äkta bro så prioriterar jag ändå givetvis mina peczz trots att ryggen förmodligen är en av mina svagheter.. ;-/
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:08   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Jag tror att jag också blir lite svagare i chins efter att börjat med dips. Då jag är en äkta bro så prioriterar jag ändå givetvis mina peczz trots att ryggen förmodligen är en av mina svagheter.. ;-/
Tillägger lite broscience: Jag får pump i lats av dips, därav borde dips trötta ut dem lite?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:09   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tillägger lite broscience: Jag får pump i lats av dips, därav borde dips trötta ut dem lite?
Latsen får defintivt lite träning i dips, precis som de får i bänkpress. De hjälper överarmarna att pressa ner sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:15   #6
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Vad händer om du supersetar dom med ett par min vila mellan varje set?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:28   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Vad händer om du supersetar dom med ett par min vila mellan varje set?
Har bara provat utan vikt. Tappar mycket prestanda i chinsen efteråt. Blir både flåsig och trött allmänt i överkroppen efter dips så jag har inte lika mycket att ge i chinsen. Kanske gör 37 dips följt av 18-19 chins, när mitt PB är 23 chins fräsch. Blir ungefär samma effekt som när jag gör 3 set dips till fail följt av 3 set chins.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:42   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Chins är definitivt en övning som man med fördel gör först av allt. Jag blir klenare i pullups efter nästan vilken övning som helst.

En lustig detalj som jag märkt är också att jag blir ordentligt starkare i handstående armhävningar ifall jag gör några pullups först. Jag antar jag aktiverar några ryggmuskler som behövs för att stabilisera vid handstående.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 15:35   #9
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Supersetta med lite längre vila emellan varje set?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 16:57   #10
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Chins är definitivt en övning som man med fördel gör först av allt. Jag blir klenare i pullups efter nästan vilken övning som helst.

En lustig detalj som jag märkt är också att jag blir ordentligt starkare i handstående armhävningar ifall jag gör några pullups först. Jag antar jag aktiverar några ryggmuskler som behövs för att stabilisera vid handstående.
Jag gillar chins/pullups i mitten av passet. Chins gör alldeles för ont att göra först för mig sannolikt beroende på att jag är för fet och svag. Krävs antingen vulgär mängd uppvärmning med lätta set i latsdraget, eller så säger jag fuk it, och helt enkelt tränar någon annan/ några andra övningar före, så jag vill hävda att den gör sig bäst i mitten av passet. Lite för tungt för att placera sist. Så mitten är bästa placeringen för chins
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 08:28   #11
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Kör inte till fail.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 09:41   #12
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har bara provat utan vikt. Tappar mycket prestanda i chinsen efteråt. Blir både flåsig och trött allmänt i överkroppen efter dips så jag har inte lika mycket att ge i chinsen. Kanske gör 37 dips följt av 18-19 chins, när mitt PB är 23 chins fräsch. Blir ungefär samma effekt som när jag gör 3 set dips till fail följt av 3 set chins.
Det är nog bara att acceptera att du inte kan högreppa så nära pers när du gör flera övningar med samma kroppsdelar...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 13:20   #13
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tillägger lite broscience: Jag får pump i lats av dips, därav borde dips trötta ut dem lite?
Det är mycket möjligt. :-) Kan dock ej minnas att jag själv märkt detta men har inte heller funderat på saken, jag kanske missar känslan i ryggen då jag känner "för mycket" i triceps, axlar och bröst istället.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 10:15   #14
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Dips och chins är mina huvudövningar för fram- och baksida överkropp. Jag märker dock att jag blir en del svagare (ett par reps) i chins efter att ha kört 3 set dips till fail innan. Märker inte detta samband lika tydligt om jag börjar med chins. Jag prioriterar dock framsidan rent muskulärt. Vad tycker ni, ska jag köra på chins först och sedan dips om det gör att jag presterar bäst i båda övningarna, även om framsidan är min prioritet?

Hur påverkas eran prestation i dips/chins om ni gjort den ena före den andra?
Jag har själv aldrig ställts inför problemet eftersom jag aldrig kört dips som en huvudövning. Jag brukar själv försöka prioritera rygg vis av erfarenhet efter olika axelbesvär så jag hade alltid kört chin-ups/pullups först.

I liknande problem som ditt hade jag alternerat. Kört vartannat pass med dips först och vartannat med pullups först, för bästa balans.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 10:46   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Kör inte till fail.
Håller med föregående om att sluta ett par reps innan. Tänk mer på att få kontakt med målmusklerna och se till att det är bra form på utförandet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)