Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-14, 12:45   #16
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
skulle man inte göra 20 knäböj varje timme medans man sitter vid datorn? xd
Jo, men jag fick inte ha kvar böjracket på kontoret.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 12:26   #17
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
https://www.sciencealert.com/getting...foaFPxJchlRs7o

Citat:
Up to 40 minutes of "moderate to vigorous intensity physical activity" every day is about the right amount to balance out 10 hours of sitting still, the research says
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 13:17   #18
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Bra. Folk överdriver när det gäller de negativa effekterna av stillasittande.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 13:18   #19
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Man får heller inte glömma: att röra på sig må göra att man lever längre, men att sitta still är skälet till att man VILL leva längre!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 13:31   #20
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Jag sitter stilla hela dagen förutom när jag kör ett stenhårt träningspass på 2,5 h totalt. Har aldrig fått bättre resultat.

När jag är aktiv i vardagen och rör på mig extra så presterar jag sämre i allt.

Stillasittande > Aktiv livsstil.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 18:08   #21
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Jag sitter stilla hela dagen förutom när jag kör ett stenhårt träningspass på 2,5 h totalt. Har aldrig fått bättre resultat.

När jag är aktiv i vardagen och rör på mig extra så presterar jag sämre i allt.

Stillasittande > Aktiv livsstil.
Nu är väl sällan maximalt resultat på gymmet = maximalt hälsofrämjande.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 20:30   #22
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Jag sitter stilla hela dagen förutom när jag kör ett stenhårt träningspass på 2,5 h totalt. Har aldrig fått bättre resultat.

När jag är aktiv i vardagen och rör på mig extra så presterar jag sämre i allt.

Stillasittande > Aktiv livsstil.
Håller inte med. Tvärt om för min del.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 20:51   #23
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Är nog starkare nu än för 25 år sen men då var jag i bättre form iom jag var mer aktiv och rörde mej mer .
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 01:41   #24
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Abstraktet säger tydligt att det är medelålders människor som är feta eller överviktiga som detta framför allt gäller.
Det är i alla fall en fördel åt bägge hållen att ta aktiva pauser i arbetet både som äldre och yngre. Framförallt äldre då en yngre kan göra lite vad som helst och fortfarande fungera men åldern och tiden tar ut sin rätt, mentalt och fysiskt. Man kan inte koncentrera sig och hålla fokus lika bra som äldre heller.

Som yngre kan man sitta igenom långa lektioner och titta ut genom fönstret men ändå tanka in allt en lärare säger, om ämnet är intressant. Som äldre måste man bryta upp detta i kortare intervaller, så aktiva pauser ger både kroppen och huvudet en win win, om man t ex jobbar som programmerare och måste lära sig nya saker. Jag svär inte på detta men det är i alla fall populära idéer just nu på området. Man kan ju prova.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 10:18   #25
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Det är väl lite som att röka. Oavsett om man tränar och gör allt bra är det fortfarande lika skit att röka, det blir inte mindre skadligt för att man annars är hälsosam. Det är bara mindre antal riskfaktorer totalt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 11:11   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Troligen bättre att ha mer aktiva sittpositioner, så som att sitta på huk, än att sitta helt passivt i en soffa eller motsvarande.

Raichlen DA, Pontzer H, Zderic TW, Harris JA, Mabulla AZP, Hamilton MT, Wood BM. Sitting, squatting, and the evolutionary biology of human inactivity. Proc Natl Acad Sci U S A. 2020 Mar 31;117(13):7115-7121. doi: 10.1073/pnas.1911868117. Epub 2020 Mar 9. PMID: 32152112; PMCID: PMC7132251 Fulltext.


Utdrag ur diskussionen:
Citat:
These findings provide the context for our Inactivity Mismatch Hypothesis. We suggest human physiology is adapted to more consistent muscle activity throughout the day associated with a combination of both physical activity (e.g., MVPA) and nonambulatory time spent in active rest postures. Recent work suggests that it is prolonged muscular inactivity that drives the negative health effects of sitting (10). Sitting in postures that do not require much muscle activity (i.e., chair sitting) leads to reduced local muscle metabolism, with detrimental effects on lipid and glucose metabolism, blood flow and endothelial health, and regulation of inflammation (9, 10, 44, 45). While the mechanisms for these inactivity-induced health effects remain unclear, most hypotheses revolve around the reduced energy needs of slow oxidative postural muscles during sitting via distinct processes that may not be impacted by brief amounts of MVPA. For example, Hamilton and coworkers (10, 17, 46) have argued that muscle inactivity reduces lipoprotein lipase (LPL) activity locally in otherwise highly active muscles due to a decreased local energy demand. This effect alters lipid metabolism and increases circulating blood biomarkers associated with CVD. In a similar vein, lack of local muscle contractions can reduce insulin-mediated glucose uptake and may be associated with insulin resistance (12, 47). Thus, active rest postures used throughout the day lead to higher levels of muscle activity and, potentially, a reduction in the associated health effects of prolonged inactive lower limb muscle contractions (10, 33).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 12:01   #27
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Någon som prövat en sådan stol där man typ sitter på knäna? Vad heter det?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 12:16   #28
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Någon som prövat en sådan stol där man typ sitter på knäna? Vad heter det?
Vet vilken du menar men vettefan vad de heter. Den här såg dock mer intressant och multifunktionell ut:


Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 13:41   #29
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vet vilken du menar men vettefan vad de heter. Den här såg dock mer intressant och multifunktionell ut:


Såhär tänkte jag

PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-28, 14:32   #30
Vincente
Registered User
 
Vincentes avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 43
Vanliga kontorsstolar är mer fördelaktiga än diverse balansstolar och stående utifrån rörelse och aktivering av bålmuskulatur.


Grooten WJ, Conradsson D, Äng BO, et al. Is active sitting as active as we think? Ergonomics. 2013;56(8):1304-14.
Vincente är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)